Katti med torpet
Nu har jag äntligen lagt in bilder på växthusbygget i mitt album. Vi började förra hösten med att göra grunden och i våras kunde vi sätta själva huset på plats.
Eftersom vi bara är där vissa helger så går det inte så fort och är kanske inte så välvårdat som jag skulle önska men det är dock ett växthus!! Att få kliva in i värmen och doften av änglatrumpet när snön yr i nordanvinden utanför gör mig lycklig i hela kroppen.

Det blev en faslig massa bilder men man kan nöja sig med att kolla de första bilderna som är en "snabbspolning" från Före till Efter. Sen kommer det en uppsjö bilder med mer detaljer, kanske lite tråkigt för er men en bra dagbok för oss. Titta gärna om ni vill.

Brevid huset ligger vårt reningsverk nergrävt, de gröna locken till kammrarna är inte så störande men värre är det med det grå skåpet. Har ni några bra förslag på hur jag skall göra det mindre störande? Det måste gå att öppna frontluckan eftersom vi har eluttag där (bra till t.ex. kompostkvarnen) och den gröna lampan bör inte heller döljas helt då den visar status på reningsverket. Har funderat på att klä in det i något slags hus av tryckimpregnerat virke med snedtak. Vad tror ni?
AndreasBlomquist
Hej Katti,

Jag tycker ert växthus och grunden är jättefin! Har kollat igenom ert album och försökt snappa upp så mycket som möjligt med idéer därifrån.

Jag måste fråga hur det går till med dessa ventialtionsluckor? Är de ständigt öppna, även på vintern? Sedan skriver du att själva plattläggningsmönstret fanns på datorn. Vad har ni använt för program till att göra detta?

Angående det grå elskåpet så varför inte bygga upp någon slags minipergola runt huset och sätta en klematis som får klättra där?
Katti med torpet
Hej Andreas och tack för svar!

Ang ventilationsluckorna i grunden så har jag för avsikt att fixa automatisk öppning även till dem nästa år. Det behövs då det annars blir för varmt på dagen/kallt på natten om de står öppna eller stängda hela tiden. Jag tycker mig ha kommit på en genial konstruktion för det men sambon är lite skeptisk, laugh.gif
Nu under vintern har jag dock satt igen dem med frigolit.

Plattläggningsmöstret hade jag mycket enkelt byggt upp i Illustrator. Skalenliga fyrkanter i "rätt" färger som jag lekte lego med med i datorn.
Du kan göra samma sak i de flesta layoutprogram.

Tack för tipset om minipergolan, ingen dum idé alls. Kruxet är väl att marken just där mest består av grus och sand eftersom det är dränering för det nedgrävda reningsverket. Måste alltså vara en växt som gillar magra förhållanden...
Annlo
Jättefint blev det ju! wub.gif

Men jag förstår att det var ett jättejobb att måla stommen blink.gif men som vanligt är det lätt att vara efterklok! smile.gif

Såg att du också planterat rosenskära! sleep.gif För visst var det det som tanten trodde var dill laugh.gif

Jag har gjort precis samma sak.
Planterade rosenskära i en nygrävd rabatt med hästgödsel.... wacko.gif
Klematis
Jätte fint det kliar i fingrarna när jag ser ditt fina växthus. Det lyser upop med rött. Mitt är vanlig grå metall men jag blir glad när jag ser det oxå.
Klematis
Smekajsa
Har suttit och bläddrat i ditt album och kollat hur växthuset "växt" fram.

Satt här och drunknade i dina fina sommarbilder.

Kanonfint !!!!

Inte utan att det börjar klia i odlingsfingrarna ........
Eva St
Har suttit en bra stund och kollat på dina kanonmysiga bilder och bara drömt iväg till det växthus som är på gång ute på sommarstugan. Har försökt snappa upp både lite ideer och tips från dig. Ett jättetack för att du delat med dig
Eva St
Svante, zon 1
Jättefina bilder! Får man ställa några frågor:

Vilket fabrikat och vilken modell är det på växthuset?
Har du glas i väggarna och plast i taket? Jag tyckte det såg ut så på en bild men är inte säker.
Vad är anledningen till att ni grävde så djupt när ni murade grunden? Det ser ju oerhört gediget ut men jag blir alldeles matt bara av tanken på att göra samma jobb själv.
Katti med torpet
CITAT (Svante @ zon 1,11-01-2006, 13:48)
Jättefina bilder! Får man ställa några frågor:

Vilket fabrikat och vilken modell är det på växthuset?
Har du glas i väggarna och plast i taket? Jag tyckte det såg ut så på en bild men är inte säker.
Vad är anledningen till att ni grävde så djupt när ni murade grunden? Det ser ju oerhört gediget ut men jag blir alldeles matt bara av tanken på att göra samma jobb själv.

Hej Svante, klart du får ställa frågor

Det är av fabrikatet Halls, modell Pupular 128, 10kvm yta. Tror att Coop har det märket nu men här är en länk till den svenska återförsäljaren Berg & Nykander
Just vår storlek verkar dock inte finnas kvar i sortimenet längre.

Vi har valt glas runt om, tycker det är snyggast men det vore säkert praktiskt med plast i taket.

Att vi grävde så djupt är Kerstins zon 5-6's fel (fast det vet hon inte om hihi) Du kanske har hört talas om hennes jordlimpa? Om inte så sök på "jordlimpa" så hittar du säkert någon länk dit (den har varit med i GrönaRum också).
Hursomhelst är min tanke att den djupa kallbänken görs om till rymlig kompost under höst och vinter. Med Kerstins dunderrecept så bör den då hålla en temp upp mot 30 grader. Bortsett från att jag får en massa prima jord så får jag gratis jordvärme till växthuset, vilket bör hjälpa till att hålla el-räkningen nere.
På våren fyller jag sen på lite jord överst och använder den som kallbänk att odla t.ex. gurka i och till hösten börjar det om igen med ny kompost.
Idén är smart (tycker i alla fall jag) men om det funkar i praktiken återstår att se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon