Katti med torpet
Sommaren som gick var min första med växthus och då dök det givetvis upp lite nya problem. Vad tror ni om det här?

Bladen på min Dansk Export började se väldigt eländiga ut framåt sommaren, vad tror ni att det var för fel? Kan det vara näringsbrist men varför bara den i så fall? Hade blandat långtidsverkande gödsel i alla hinkarna...

Gurkorna hade spinn, så mycket vet jag, men är detta verligen sviterna efter spinn eller är det något mer fel? "

När jag tog in pelargonerna för övervintring såg jag att ett par av hängpelargonerna verkar ha spår efter någon med huggtänder, vem kan det vara som äter på pelargoner?

En annan pelargon hade dessa små konstiga insjunkna fläckar på vissa blad, några ideér om vad det beror på?

Tacksam för alla tips, även om det är för sent att göra något åt det nu så kan man ju använda vintern till att förkovra sig och förhoppningsvis möta nästa sommar med bättre kunskaper.
Åsa, mälardalen zon 2
Tomaten är normal så brukar det se ut när det är gott om ljus + näring och temperaturen inte är jämn över hela dygnet. Ett år då jag testade Osmocote ocgh råkade ha dubbel dos i jorden såg de flesta bladen ut sådär.

Gurkan ser ut som om den har haft lite näringsbrist + lite skador från spinn. De där fläckarna ser ut som små brännskador från för stark solinstrålning alt. så har det legat vattendroppar på bladet som fungerat som förstoringsglas på bladen.

Pelargonhålen ser ut som skador från någon fjärilslarv. Gissar grönsaksfly de brukar gilla pelargoner och är bra på att gömma sig.

Sista bilden med små insjunkna fläckar på pelargon tycker jag också ser ut som minimala brännskador.
Felicia
Jag hade samma problem i somras, fast värre, så jag skulle bli jätteglad för lite tips ifall det blir på samma sätt till sommaren.

Mina tomater fick gula och bruna blad och såg riktigt eländiga ut och det blev liten skörd.

Gurkorna fick väldigt mycket spinn så jag kastade dom till sist, det blev ändå inga gurkor på dom sad.gif

Jag har Hydromat bevattning men den använder jag bara om vi åker bort då jag inte tycker den fungerar speciellt bra (ojämn bevattning) och så har jag en värmefläkt som går igång ifall det blir för kallt.

Hälsningar från Västerbotten Zon 6
Micke
Skuggningsgardiner kan hjälpa för att kunna hålla en jämnare temperatur och undvika brännskador. I små växthus (med liten luftvolym) blir det på sommaren (även vår och höst) lätt för varmt oberoende hur mycket man vädrar. Också i stora växthus med yrkesmässig produktion kämpar man sommartid med samma problem, men där har man hjälp av en avsevärt större luftvolym och dessutom har man vanligtvis skuggningsgardiner, kalluftsfläktar och dimmaskiner (vatten) som hjälp för att hålla en jämnare (dags)temperatur.

Spinn trivs där det är varmt och torrt så skuggningsgardiner kan hjälpa även då, alltså när inte luftfuktigheten kan höjas eller när bevattningen är otillräcklig eller för ojämn. Skuggningsgardinerna kan också hjälpa mot ett annat vanligt problem i växthus med t.ex. tomat, pistillröta eller toppröta som vi brukar kalla det här i Finland. Pistillrötan beror på kalciumbrist (växten ersätter kalciumet i uppbyggnaden av cellväggar med kalium, vilket inte funkar utan istället får man döda celler som yttrar sig som svarta fläckar på tomaterna), men detta beror sällan på kalkbrist i växtunderlaget utan är ofta ett resultat av störningar i vattenupptagningen - som i sin tur kan bero på bl.a. för lite vatten, för mycket näring eller för hög temperatur eller kombinationer av dessa eller...

Tja, jag tror väl att det räcker med det här...

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon