Full version: när man sår
Gåsis
När man sår en massa fröer får man ju så småningom en massa plantor som ska planteras ut. Hos mig är det på nåt vis lättare att så än att plantera för mina rabatter räcker ju helt enkelt inte till. Hur gör ni andra med allt som ni sår och hur många nya rabatter är det egentligen rimligt att låta sin man göra varje vår?

Jag tror inte ens att mina arbetskamrater vill ha så mycket mer i sina rabatter nu blink.gif

/Åsa
Betty
Vilket bekant problem! laugh.gif
Jag försöker att inte så så många frön av varje sort, vill ju ha så många sorter men har inte plats med stora rabatter för massverkan av några sorter.
Det blir ändå en massa över, de ger jag bort till släkt, vänner o bekanta. Man kan också sälja av sitt överskott på plantmarknader. Både STAs lokala avdelningar och trädgårdsföreningar anordnar sådana marknader. Normalpris/ planta brukar ligga på ca 20:-.
titti49zon6
och det ingen vill ha tackar komposten för
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Gå med i en förening -utmärkt tillfälle att bli av med överskott på växtmarknader o få pengar till mer frösådder smile.gif
biggrin.gif
Nordvik är väl inte så långt från dej tex -vi ses i augusti då:)
Gåsis
Kompostsvaret förstog jag men dom andra blink.gif Växtmarknad, jo STA brukar ha sådan, då tar man med en liten back med överblivna växter och sen kommer man hem med dubbelt så mycket som man hade med sig laugh.gif
Några andra bra tips?

/Åsa
kerstin z5-6
Gör på hösten -fa bra höstar som denna iordning en stoor rabatt till årets kommande frösådder -även om du tror att du inte ska så så mkt

Får du ingen hjälp med grävning ?-Marktäck med pressenning o bark grus eller liknande
Då kan du själv ordna en upphöjd rabatt till våren ..
de man gör på VÅREN/sommaren akut -de fylls ju omedelbart av växter ,man redan har .. som står o lider i kruka ..
Och det är underbart att börja säsongen med en ny tom jätterabatt klar ..
Blir dessutom ofta vackrare då man kan planera dem på ett helt annat sätt än man gör med akutplanteringar smile.gif biggrin.gif
Gåsis
Alltså blir det till att göra rabatter, det finns lite gräs kvar. Här är förra årets nying

Den här ska nog få växa på sig lite den med - jag menar förstås komposten längst bak i bild.

/Åsa
kerstin z5-6
Ser verkligen fint ut -den nya, första kommer att bli en höjdare när alt växt på sig -Föredömliga avstånd mellan plantorna!
Vad är det för träd , buske ? i mitten ?
och den andra kan du säkert utöka mer :)Sten är snyggt! som kant
Dessutom verkar du ha gott om exproierbar mark , med sånt grönt som bara kor blir glada av -Så du kan fortsätta så i många år till ! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
hälsar smile.gif<K
Gåsis
Trädet är en prydnadsapel som jag glömt vad den heter. Den är en kompromiss med min man eftersom rabatten är vårt gamla potatisland. Dessutom hoppas jag på att få åtminstone en liten gnutta skugga eftersom hela tomten ligger i rakt söderläge utan något som skuggar. Inte ens bakom huset finns skugga, där är bara grus för bilen att stå på. Den undre rabatten ska nog byggas ut lite men mer som en till rabatt framåt och med en gång emellan. Det där gick inte att förstå vá wacko.gif

Hur det som man inte kan förstå ska gå till får alla gärna komma med förslag på laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Glasklart -en rabatt till framåt o gång emellan smile.gif

Ibland kan en breddad bit gång med bänk, vara en blickpunkt i allt det vackra .. eller en stor urna eller en annan sak att fästa ögat på:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon