|
mamamaggan
05-12-2005, 14:07
Är det några här som tittar på den här typen av program? D v s där man har kontakt med andar.
Jag tittar ibland men känner mig skeptisk.
Det har nog goda chanser att vinna priset "Årets förvillare", som utges av Föreningen Vetenskap och Folkbildning.
Jag blir mest arg när jag ser på programmen, ofta tycker jag att det handlar om ett cyniskt utnyttjande av människor Har dock slötittat på ett par avsnitt, känns som att de alltid utspelar sig i danmark?
mamamaggan
05-12-2005, 14:20
Har faktiskt träffat ett av de medverkande medierna. En kompis drog iväg mig och vi hade varsin privat sittning. Han , mediet, sa en del saker som kan stämma in på på vem som helst men även en sak som stämde exakt och det var inget man varken kan ta reda på eller gissa sig till.
Men jag är ändå skeptisk.
Caprice
05-12-2005, 14:30
Jag tittar i mån av tid... Tycker fenomenet i sig är intressant... Tror absolut att det finns de som har "gåvan" att se bortom tid och rum, i dimensioner många inte förstår.... Dock ska man nog se dessa program med en stor nypa salt, tror det finns en tendens till att de medier som är med är såna som gärna vill synas.... Och kanske tjänar pengar på detta.... Ni såg väl Insider som handlade om bla medium, där tex Jörgen Gustavsson gjorde bort sig?
Zarah P
05-12-2005, 15:36
CITAT (Caprice @ 05-12-2005, 14:30) Jag tittar i mån av tid... Tycker fenomenet i sig är intressant... Tror absolut att det finns de som har "gåvan" att se bortom tid och rum, i dimensioner många inte förstår.... Dock ska man nog se dessa program med en stor nypa salt, tror det finns en tendens till att de medier som är med är såna som gärna vill synas.... Och kanske tjänar pengar på detta.... Ni såg väl Insider som handlade om bla medium, där tex Jörgen Gustavsson gjorde bort sig? Jag tycker att man ska ta Insider med en ännu större nypa salt. Det programmet verkar jobba efter principen "först bestämmer vi vad vi ska tycka - och sen fixar vi fram bevisen". Det är enkelt att "bevisa" vad som helst - bara man vet vart man vill komma. Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis tror på folk som säger sig kunna prata med de döda etc - men jag tror ännu mindre på Aschberg, om jag ska vara riktigt ärlig...!
Ophelia
05-12-2005, 17:46
Jag är alldeles för tråkig. Förvisso kan man ju aldrig veta vad som finns både här och där eller runt hörnet.
Jag tittar (om jag kommer ihåg när det går) Tycker det är väldigt intressant och tror att det mycket väl skulle kunna vara sant. CITAT Ni såg väl Insider som handlade om bla medium, där tex Jörgen Gustavsson gjorde bort sig? Nej det missade jag. Vad hände? *nyfiken*
*Felix matte*
05-12-2005, 20:49
Inte ett rätt hade han och vad jag minns ...inte andra medium heller. Sedan när JG konfronterades vägrade han svara på frågor och smällde igen dörren framför näsan på teamet. En bunt bedragare som skor sig på osäkra människors bekostnad Det är min åsikt.
Nog tittar jag om jag kommer ihåg;men för det mesta råkar jag titta.
Caprice
06-12-2005, 13:36
CITAT (Felix matte @ 05-12-2005, 20:49) Inte ett rätt hade han och vad jag minns ...inte andra medium heller. Sedan när JG konfronterades vägrade han svara på frågor och smällde igen dörren framför näsan på teamet. En bunt bedragare som skor sig på osäkra människors bekostnad Det är min åsikt. Precis... Och det värsta var väl att det var en journalist som låtsades att hennes bästa vänninna, eller om det var hennes syster, hade försvunnit.... Efter en stund säger Jörgen att han tror hon är död... Hur kan man säga något sådant, utan att vara 100% säker...? Och ang Insider och Aschberg.... " Jag tycker att man ska ta Insider med en ännu större nypa salt. Det programmet verkar jobba efter principen "först bestämmer vi vad vi ska tycka - och sen fixar vi fram bevisen". Det är enkelt att "bevisa" vad som helst - bara man vet vart man vill komma. " Håller inte med dej där... I Insider görs reportage med gömda kameror och inspelade samtal... Hur ska man kunna förvränga det? Folk gör bort sig helt enkelt... Det är skillnad om man diskuterar eller vinklar reportage... Men visst, grundtanken är väl att "nu ska vi sätta dit medierna" innan de gör programmet... Och tyvärr får de väl oftast rätt..
forget-me-not
06-12-2005, 13:54
Svar: nej.
Zarah P
06-12-2005, 14:01
CITAT (Caprice @ 06-12-2005, 13:36) CITAT (Felix matte @ 05-12-2005, 20:49) Inte ett rätt hade han och vad jag minns ...inte andra medium heller. Sedan när JG konfronterades vägrade han svara på frågor och smällde igen dörren framför näsan på teamet. En bunt bedragare som skor sig på osäkra människors bekostnad Det är min åsikt. Precis... Och det värsta var väl att det var en journalist som låtsades att hennes bästa vänninna, eller om det var hennes syster, hade försvunnit.... Efter en stund säger Jörgen att han tror hon är död... Hur kan man säga något sådant, utan att vara 100% säker...? Och ang Insider och Aschberg.... " Jag tycker att man ska ta Insider med en ännu större nypa salt. Det programmet verkar jobba efter principen "först bestämmer vi vad vi ska tycka - och sen fixar vi fram bevisen". Det är enkelt att "bevisa" vad som helst - bara man vet vart man vill komma. " Håller inte med dej där... I Insider görs reportage med gömda kameror och inspelade samtal... Hur ska man kunna förvränga det? Folk gör bort sig helt enkelt... Det är skillnad om man diskuterar eller vinklar reportage... Men visst, grundtanken är väl att "nu ska vi sätta dit medierna" innan de gör programmet... Och tyvärr får de väl oftast rätt.. Mycket enkelt. Man visar inte allt - och man ser till att ställa frågor som det är lätt att avbryta - eller ja och nej-frågor. Då kan man avbryta efter scaret utan att få förklaringen. Det där programmet är vidrigt. Sensationsjournalistik när den är som värst.
mamamaggan
06-12-2005, 14:35
Har tittat lite grann förut men nu har jag slutat.
Anledningen? De har ett froum där man kan diskutera vad som togs upp i programmet. Jag var in där och deltog. MEN, så snart jag började ifrågasätta vad som var meningen med programmet och varför man valt att visa vissa saker och inte andra så blev jag varnad av moderator. OCH jag fick inte tala om för de andra att jag blivit varnad. Nu gjorde jag det i alla fall så vi var flera som " tog vår Mats ur skolan".
Vet inte riktigt vad Aschberg håller på med men det kanske vi får veta så småningom.
kristerh
06-12-2005, 14:42
Har ni inte sett programmen med Terry Evans och Elisabeth... de är helt fantastiska, allt stämmer, jag tror inte att programmet är någon bluff, men vissa av medierna är urusla och säger bara sådant som kan stämma på allt o alla Jag tror helt o fullt på vad Terry och Elisabeth säger de är proffs, man kan inte hitta på de sakerna som de säger, dessutom stämmer det exakt (oftast) med vad de som blibit utsatta för andarna säger. Jag har även en egen "husgäst" som flyttar saker, låter och annat. Jag bor själv med min katt Greta och vissa nätter när det håller på som mest ligger både jag o hon o sover brevid varann och vaknar av att något händer. krister
Nu river jag upp en gammal tråd! Min man blev uppringd av en familj som ville att han skulle göra ett hembesök hos dem. För er som inte vet så är min man präst. Han hade gjort ett hembesök hos denna familj en gång förut p.g.a att de upplevde att det "var något i väggarna!" Min man var där och gjorde det han kunde, d.v.s bad. Familjen tyckte efter det att det blev lugnare men nu var det dottern i huset som kände sig iakttagen. Min man tyckte inte att det verkade trovärdigt när han var där andra gången och jag sa lite skämtsamt att de kanske hade sett för mycket på "Det okända". Då sa maken att det var precis det de hade gjort och att han hade sagt åt dem redan förra gången att sluta titta på det. Visst finns det sånt som man inte kan förklara, men många gånger är det nog falskt alarm också.
mamamaggan
27-01-2006, 13:08
Det är väl tur så länge de inte vill att han ska göra som i Excorsisten! Är som sagt skeptisk . Men familjen kanske tycker att din man är trevlig och det skadar väl aldrig att han kommer och ber.
CITAT (mamamaggan @ 27-01-2006, 13:08) Det är väl tur så länge de inte vill att han ska göra som i Excorsisten! Är som sagt skeptisk . Men familjen kanske tycker att din man är trevlig och det skadar väl aldrig att han kommer och ber. Ja det gör han ju gärna också men han vill även att de ska sluta titta på såna program om de blir så påverkade av dem. Exorcist har han faktiskt fått leka en gång också med en ungdom som lekt anden i glaset. Det var ett gäng som uppsökte honom och bad om hjälp och både han och en pingstpastor tog sig an "fallet". De svalde ju förstås inte historien bara så där på en gång men de bedömde faktiskt att det var riktigt efter att ha pratat med tjejen en lång stund. Nån filmscen blev det dock inte av det hela...det var nog en ganska snäll ande!  Pingstpastorn hade en gång varit med om att det blev en kraftig motreaktion när han gjorde korstecknet.
Hugaligen vad läbbigt!!! Man ska hålla sig ifrån en del grejer den saken är klar - inte leka med elden!!! Men du måste sova tryggt och gott om natten som har en präst i sängen!!! /Stina
Biggan_
27-01-2006, 13:21
CITAT (stina @ 27-01-2006, 13:18) Men du måste sova tryggt och gott om natten som har en präst i sängen!!!  Jodåvars, men jag var faktiskt lite orolig när han skulle iväg till den där "exorcismen". Man vet ju inte hur det funkar och om det fanns en ande där, vart tar den vägen sen, tänk om den besätter honom istället?!  Maken hade faktiskt haft samma tankar själv för han hade ju inte varit med om nåt sånt heller. Jag är glad att jag inte lekte den där leken när jag var liten, ungdomarna tycker det är en häftig grej men de vet inget om vad det kan leda till.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2006, 13:26) Jodåvars, men jag var faktiskt lite orolig när han skulle iväg till den där "exorcismen". Man vet ju inte hur det funkar och om det fanns en ande där, vart tar den vägen sen, tänk om den besätter honom istället?!  Maken hade faktiskt haft samma tankar själv för han hade ju inte varit med om nåt sånt heller. Tänkte inte på det....  Tur att det gick bra i alla fall och det kanske inte är så ofta han måste ut på sådana uppdrag.
Elisabeth-Västkustkolonisten
27-01-2006, 21:42
Har inte en präst tystnadsplikt?
Känns lite olustig när man läser vad Prästen upplever i sin yrkes utövning
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-01-2006, 21:42) Har inte en präst tystnadsplikt?
Känns lite olustig när man läser vad Prästen upplever i sin yrkes utövning Han berättar ju inte inte några detaljer eller personuppgifter men det är väl ganska naturligt att jag får veta vad han sysslar med om dagarna. Tycker du det är olustigt att veta att prästen sysslar med dop och bröllop också?
27-01-2006, 22:01
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2006, 21:56) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-01-2006, 21:42) Har inte en präst tystnadsplikt?
Känns lite olustig när man läser vad Prästen upplever i sin yrkes utövning Han berättar ju inte inte några detaljer eller personuppgifter men det är väl ganska naturligt att jag får veta vad han sysslar med om dagarna. Tycker du det är olustigt att veta att prästen sysslar med dop och bröllop också? Nej det tycker jag inte, men så personliga grejor skall han väl inte berätta för någon eller hur? Jag är troende men om jag tänker på det att prästen sitter hemma vid köksbordet och berättar allt vad jag berättade för honom (och hans fru skriver om det på internet) så skall jag aldrig säga någonting mera Och hur var det nu med tystnadsplikten? Elisabeth
Lady Hamilton
27-01-2006, 22:05
Nämen Elisabeth-Västkustkolonisten................inte var det väll så farligt Inte har Magdis avslöjat någonting? Då finns det BETYDLIGT "värre" saker som präster blir utsatta för, men som de absolut INTE kan avslöja
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-01-2006, 22:01) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2006, 21:56) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-01-2006, 21:42) Har inte en präst tystnadsplikt?
Känns lite olustig när man läser vad Prästen upplever i sin yrkes utövning Han berättar ju inte inte några detaljer eller personuppgifter men det är väl ganska naturligt att jag får veta vad han sysslar med om dagarna. Tycker du det är olustigt att veta att prästen sysslar med dop och bröllop också? Nej det tycker jag inte, men så personliga grejor skall han väl inte berätta för någon eller hur? Jag är troende men om jag tänker på det att prästen sitter hemma vid köksbordet och berättar allt vad jag berättade för honom (och hans fru skriver om det på internet) så skall jag aldrig säga någonting mera Elisabeth Stopp och belägg nu, det är inte frågan om att han har suttit och berättat precis vad någon sa, vart har du fått det ifrån? Om han har varit med om en sån ovanlig sak som en "exorcism" så vore det väl konstigt om han inte berättar det för sin fru? Att jag sen berättar om det här i tråden innebär ju inte att alla vet vem det handlade om och precis vad som sades och gjordes, eller hur? Varför är det farligare än att berätta t.ex att han döpte nån igår?
*Felix matte*
27-01-2006, 22:11
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-01-2006, 22:01) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2006, 21:56) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-01-2006, 21:42) Har inte en präst tystnadsplikt?
Känns lite olustig när man läser vad Prästen upplever i sin yrkes utövning Han berättar ju inte inte några detaljer eller personuppgifter men det är väl ganska naturligt att jag får veta vad han sysslar med om dagarna. Tycker du det är olustigt att veta att prästen sysslar med dop och bröllop också? Nej det tycker jag inte, men så personliga grejor skall han väl inte berätta för någon eller hur? Jag är troende men om jag tänker på det att prästen sitter hemma vid köksbordet och berättar allt vad jag berättade för honom (och hans fru skriver om det på internet) så skall jag aldrig säga någonting mera Och hur var det nu med tystnadsplikten? Elisabeth Där finns en poäng. Vem vet Magdis... om någon i just den familjen kanske läser här på Odla.nu. Efter att du lagt in någon text.. eller om det var del av text som maken din skrivit så fick jag mail med hemsideadress. Så lätt är det att på nätet hitta personer... kanske ska man vara försiktig i vad man ger ut... inte vet jag... är själv ganska frispråkig och utlämnande men.... man börjar ju fundera.
27-01-2006, 22:15
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2006, 22:06) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-01-2006, 22:01) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2006, 21:56) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-01-2006, 21:42) Har inte en präst tystnadsplikt?
Känns lite olustig när man läser vad Prästen upplever i sin yrkes utövning Han berättar ju inte inte några detaljer eller personuppgifter men det är väl ganska naturligt att jag får veta vad han sysslar med om dagarna. Tycker du det är olustigt att veta att prästen sysslar med dop och bröllop också? Nej det tycker jag inte, men så personliga grejor skall han väl inte berätta för någon eller hur? Jag är troende men om jag tänker på det att prästen sitter hemma vid köksbordet och berättar allt vad jag berättade för honom (och hans fru skriver om det på internet) så skall jag aldrig säga någonting mera Elisabeth Stopp och belägg nu, det är inte frågan om att han har suttit och berättat precis vad någon sa, vart har du fått det ifrån? Om han har varit med om en sån ovanlig sak som en "exorcism" så vore det väl konstigt om han inte berättar det för sin fru? Att jag sen berättar om det här i tråden innebär ju inte att alla vet vem det handlade om och precis vad som sades och gjordes, eller hur? Varför är det farligare än att berätta t.ex att han döpte nån igår? Dop eller bröllop är offentlig men inte om han går hem till en familj och dom berättar om sina problem. Dessa skall han inte ens berätta för sin fru, som t.o.m. berättar på nätet i ett offentlig forum om detta. Elisabeth
CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 22:11) Efter att du lagt in någon text.. eller om det var del av text som maken din skrivit så fick jag mail med hemsideadress. Så lätt är det att på nätet hitta personer... Du tänker på det han hade skrivit om utbrändhet antar jag? Det har ju till och med varit i tidningen så det är ingenting hemligt. Hans hemsida där han skrivit det är offentlig. Så i det här sammanhanget har det inget med saken att göra. Men okej...samtliga här ska slippa få veta nåt om vad en präst jobbar med i fortsättningen.
*Felix matte*
27-01-2006, 22:31
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2006, 22:25) CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 22:11) Efter att du lagt in någon text.. eller om det var del av text som maken din skrivit så fick jag mail med hemsideadress. Så lätt är det att på nätet hitta personer... Du tänker på det han hade skrivit om utbrändhet antar jag? Det har ju till och med varit i tidningen så det är ingenting hemligt. Hans hemsida där han skrivit det är offentlig. Så i det här sammanhanget har det inget med saken att göra. Men okej...samtliga här ska slippa få veta nåt om vad en präst jobbar med i fortsättningen. Nej jag vet inte vad det han skrivit handlade om... fick bara adress med kort förklaring.
zaaritha
27-01-2006, 22:38
Nu är det ju faktiskt så att en del personer kan "gå över den gräns, vi känner till"--varför säja att det är konstigt eller otroligt? Om ytterligare ca10 år--kanske det är helt accepterat!
Nu tycker jag att ni är futtiga mot Magdis, det hon berättat är inte mer tystnadspliktbrott än att jag jobbat inom krimnalvården med en massa mördare... Jag tycker det du berättar Magdis är intressant, för jag känner ingen präst som kan berätta om det yrket. Mvh Fenja
Jag brukade titta på Andarnas Makt när det gick. En del av medierna var väl så där. Men man såg att dom växte i kunnandet allteftersom serien fortgick. Jörgen tex är väldigt duktig (det är väl killen med det långa håret och glimten i ögat?) Visst kan det bli rutin när man ser programmet en gång i veckan, en gång i månaden kanske vore bättre. Jag hoppas programmet kommer tillbaka, jag gillade det.
Jag minns särskilt programmet om restaurangen i Björlanda utanför Göteborg. Dom var där två gånger och lyckades inte driva ut alla andar. Egentligen inte så konstigt. Så länge där har funnits en resturang har där varit konstigheter. Ägarna har bytts ut med jämna mellanrum och nu förstår jag varför man inte har trivts där som gäst de få gånger jag varit där. Något är knäppt i det huset! Vet inte om ägarna som var med i programmet lämnat stället men jag kan förstå om dom gjort det. Fast medverkan i programmet kan inte ha ökat värdet på stället precis. Vem vill köpa ett ställe med spöken? I en småbåtshamn?
Mamamaggan: Det var väl inte du som var Garvarn??? I så fall håller jag med Admins. Det nicket, eller personen bakom, var bedrövlig och förstörde diskussionen för många. Ett äkta Troll. Nej, allvarligt talat, jag tror faktiskt inte att det var du! Jag skojade bara. Men Garvarn var förskräcklig, det var han.
Nu kryper jag tillbaka under min sten….
*Felix matte*
27-01-2006, 22:56
CITAT (Fenja @ 27-01-2006, 22:39) Nu tycker jag att ni är futtiga mot Magdis, det hon berättat är inte mer tystnadspliktbrott än att jag jobbat inom krimnalvården med en massa mördare... Jag tycker det du berättar Magdis är intressant, för jag känner ingen präst som kan berätta om det yrket. Mvh Fenja Snälla.. kan du precisera Vem och vilka är futtiga mot Magdis? Eftersom jag skrivit i ämnet så tar jag åt mig fastän jag känner att jag inte alls varit otrevlig mot Magdis.
CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 22:56) Snälla.. kan du precisera Vem och vilka är futtiga mot Magdis? Eftersom jag skrivit i ämnet så tar jag åt mig fastän jag känner att jag inte alls varit otrevlig mot Magdis. Jag tycker att det är futtigt att antyda att Magdis begår ett tystnadspliktsbrott och börja för en pseudodiskussion om att vara försiktig med det man säger på grund av det hon berättade. Det känns väldigt överdrivet mot bakgrund av det som berättades. I övrigt håller jag med om att det är förståndigt att tänka på vilka uppgifter man lämnar ut på internet. Mvh Fenja
*Felix matte*
27-01-2006, 23:17
CITAT (Fenja @ 27-01-2006, 23:02) CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 22:56) Snälla.. kan du precisera Vem och vilka är futtiga mot Magdis? Eftersom jag skrivit i ämnet så tar jag åt mig fastän jag känner att jag inte alls varit otrevlig mot Magdis. Jag tycker att det är futtigt att antyda att Magdis begår ett tystnadspliktsbrott och börja för en pseudodiskussion om att vara försiktig med det man säger på grund av det hon berättade. Det känns väldigt överdrivet mot bakgrund av det som berättades. I övrigt håller jag med om att det är förståndigt att tänka på vilka uppgifter man lämnar ut på internet. Mvh Fenja Och vem/vilka tycker du har antytt? frågar jag .
Äsch glöm det nu...jag har redan kommit över det. Ska vara mer försiktig i fortsättningen.
Jag tycker inte att du antytt något om tystnadspliktsbrott. Jag tänker inte sitta här och diskutera vad andra eventuellt sagt med någon annan än dem. Mvh Fenja
Varför skicka efter en präst?  Eller trodde kanske familjen att det var en "ond" ande, som skulle skickas till varmare trakter? Dum fråga antagligen och jag räknar inte med nåt svar, även om det vore trevligt.Dom "andarna" som ev. finns runt mej får gärna vara här/där.
28-01-2006, 11:37
CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 23:17) CITAT (Fenja @ 27-01-2006, 23:02) CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 22:56) Snälla.. kan du precisera Vem och vilka är futtiga mot Magdis? Eftersom jag skrivit i ämnet så tar jag åt mig fastän jag känner att jag inte alls varit otrevlig mot Magdis. Jag tycker att det är futtigt att antyda att Magdis begår ett tystnadspliktsbrott och börja för en pseudodiskussion om att vara försiktig med det man säger på grund av det hon berättade. Det känns väldigt överdrivet mot bakgrund av det som berättades. I övrigt håller jag med om att det är förståndigt att tänka på vilka uppgifter man lämnar ut på internet. Mvh Fenja Och vem/vilka tycker du har antytt? frågar jag .  Felix matte hon menar mig. För jag frågade hur det är med tystnadsplikten Men jag fattar inte varför vi var "futtiga" ? Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-01-2006, 11:37) Felix matte hon menar mig. För jag frågade hur det är med tystnadsplikten
Men jag fattar inte varför vi var "futtiga" ?
Elisabeth Futtigt i bemärkelsen småaktigt, petigt, överdrivet och lite fånigt kanske. Det är ett ord vi använder här där jag bor i sådana sammanhang. Jag tycker att tystnadspliktsbrott i det här sammanhanget är att ta till storsläggan och använda "mer våld än vad nöden kräver". Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|