Full version: Dörrdraperi
forget-me-not
Hej alla!

Jag blev tipsad om det här forumet av en annan medlem. Det verkar vara mycket aktivitet här och väldigt olika ämnen som diskuteras. Kul!

Själv har jag något som länge bekymrat mig och jag vet inte hur jag ska lösa det. Tänkte att kanske ni här har lite tips!

Jag har en dörröppning mellan mitt kök och vardagsrum till vilken det finns en dörr men den står numera i källaren. Dörren är hela tiden i vägen när man går i köket och går inte att ha upphängd.

I stället vill jag ha ett draperi som jag kan dra för för att inte få direktinsyn genom vardagsrumsfönstren rakt in i köket när jag går där och gör mina morgonbestyr...

Jag vill ha ett tjockt tyg som draperi men problemet är hur ska jag hänga upp detta tyg? Dörröppningen är från 60-talet och lite 'kringelikrokig' (eget påhittat ord). Öppningen är strax över 70 cm bred. Om jag hänger draperiet i "taket" så är ytan jag har att fästa något på 4,5 cm bred och om jag hänger draperiet i sidorna är motsvarande yta 3 cm bred.

Jag skulle bli oerhört glad om ni kan ge mig tips på olika sätt att hänga upp ett draperi och var jag kan köpa de material som krävs för att konstruera det som draperiet ska hänga i.

KURT
Inte draperi men... I många fall när man inte får plats med en dörr så kan man använda sig av en skjutdörr istället, men det är ju inte alltid man får plats med det heller.
netaave
Det finns en lösning du kan ta till och det är att spänna upp en vajer inuti dörrhålets i dess överkant.
Finns speciella anordningar för det och platsen det tar är fråga om mindre än en cm.
Draperiet kan du göra av möbeltyg, billigt sådant kan du köpa på postorder från bl.a. Furulunds, kan vara svårt att hitta till vettiga priser i vanliga tygaffärer.

http://www.furulundsmodetyger.se/index.jsp...n=1133793370532
amaira
Hej Forget-me-not!
Jag vet ingenting alls om dörrhål biggrin.gif men vill önska dig Välkommen hit, i alla fall!
Lovar att inte glömma dig ... rolleyes.gif
Hoppas du kommer att trivas här.
Milex
Det finns gardinstänger att köpa som man spänner upp emellan karmarna. Jöss så svårt att förklara. Man behöver i alla fall inte göra några hål. Det sitter en spännanordning i stången och gummipluttar i änden av stången.

Det är praktiskt tycker jag smile.gif
forget-me-not
för alla svar!

CITAT (KURT @ 05-12-2005, 15:24)
kan man använda sig av en skjutdörr istället, men det är ju inte alltid man får plats med det heller.

Tack för ditt tips, men tyvärr är det som du säger att en skjutdörr får inte plats hos mig.

CITAT (netaave @ 05-12-2005, 15:32)
spänna upp en vajer inuti dörrhålets i dess överkant.
Finns speciella anordningar för det och platsen det tar är fråga om mindre än en cm.

Tack för tipset. Går sådana vajrar att köpa i t ex gardinaffärer eller är det bara specialaffärer som har dessa?

"Nyper" man fast krokar i typet när man hänger upp dem i vajern eller gör man sådana där hål med ringar runt i tyget som vajern träs igenom?

När jag först började fundera på en lösning på det här problemet så såg jag framför mig en skena som man skruvar i dörröppningens "tak" och som sedan gardinkrokarna gled i. Finns sådant ens att köpa eller är det något som jag själv fantiserat ihop?

CITAT (netaave @ 05-12-2005, 15:32)
Draperiet kan du göra av möbeltyg, billigt sådant kan du köpa på postorder från bl.a. Furulunds, kan vara svårt att hitta till vettiga priser i vanliga tygaffärer.

Tack, ska kolla upp länken.

Faller tyget fint när man drar det åt sidan? Jag vill att det liksom ska falla i fina vågor (förstår ni hur jag menar?). Jag vill att det ska se fint ut då det är dragit åt sidan eftersom det den mesta tiden kommer att vara det. Fast det kanske inte går med kraftigt tyg sådär.

CITAT (amaira @ 05-12-2005, 18:14)
men vill önska dig Välkommen hit, i alla fall!

Tack!

CITAT (amaira @ 05-12-2005, 18:14)
Lovar att inte glömma dig ...

biggrin.gif

Förgätmigej (forget-me-not) är min favoritblomma. Min älskade mormor hade dessa i sin trädgård och jag brukade alltid plocka med mig en bukett när jag hälsade på hos henne om den blommade då. Förgätmigej får mig att minnas henne med så mycket kärlek i mitt hjärta... wub.gif

CITAT (Milex @ 05-12-2005, 19:09)
Det finns gardinstänger att köpa som man spänner upp emellan karmarna. Jöss så svårt att förklara. Man behöver i alla fall inte göra några hål. Det sitter en spännanordning i stången och gummipluttar i änden av stången.

Det är praktiskt tycker jag

Oj, det låter verkligen praktiskt. Vet du var man kan köpa dessa stänger?
stina
En sån där skena som du skriver om har vi 2 stycken i vår lägenhet. Men det är en gammal konstruktion från det att huset byggdes någon gång på 40-talet. Vet inte om det finns nya att köpa.

En stång som man "spänner" mellan dörröppningen har vi i badrummet till duschdraperiet. Tror att det kallas expanderstång.

/Stina
Milex
CITAT (forget-me-not @ 05-12-2005, 19:31)
Oj, det låter verkligen praktiskt. Vet du var man kan köpa dessa stänger?

Hos Hörnan i Strömstad tongue.gif

Det är en gardinaffär, skulle tro att dom finns i alla gardinaffärer. Dom finns kanske på Ikea oxå smile.gif
pisanggoreng
Vajrar finns på IKEA.
*Molly*
Skenor finns på Hemtex och på välsorterade affärer som säljer gardiner och gardinstänger smile.gif
netaave
Om du väljer ett lite kraftigare tyg så faller det snyggast som det heter dom där "vågorna"
Vajer finns numera på Ikea och välsorterade gardinaffärer. Du kan antingen göra hål med öljetter eller använda nypor avsedda för vajern.
Du kan också sy en kanal och trä på tyget på vajern eller stången, men det kan vara svårt att få ett snyggt avslut då.
Expanderstången har ofta lite stora fästen, tänk på det innan du ev. skaffar en sådan.
Om du köper tyg på postorder, beställ då tygprover först så du ser ordentligt hur de ser ut.
Man brukar få ett gäng för en tjuga som kommer hem i ett kuvert. Snabba är dom också. tongue.gif Beställde själv i fredags som kom idag.
forget-me-not
Så många svar och så snabbt dessutom!

CITAT (Milex @ 05-12-2005, 20:26)
Hos Hörnan i Strömstad tongue.gif

CITAT (pisanggoreng @ 05-12-2005, 21:01)
Vajrar finns på IKEA.

Tack!

CITAT (Molly @ 05-12-2005, 21:07)
Skenor finns på Hemtex och på välsorterade affärer som säljer gardiner och gardinstänger

Tack! Får kolla i min Hemtex-butik.

CITAT (netaave @ 05-12-2005, 21:18)
Om du väljer ett lite kraftigare tyg så faller det snyggast som det heter dom där "vågorna"

Tvärtom mot vad jag trodde då. Vad bra! För ju kraftigare tyg ju bättre skyddar det mot insyn som ju är hela vitsen med draperiet.

Du kan antingen göra hål med öljetter eller använda nypor avsedda för vajern.

Öljetter ja, öljetter var ordet jag sökte men tappat bort.

Expanderstången har ofta lite stora fästen, tänk på det innan du ev. skaffar en sådan.

Stora fästen går nog inte så expanderstång är nog inget alternativ då.

Om du köper tyg på postorder, beställ då tygprover först så du ser ordentligt hur de ser ut.
Man brukar få ett gäng för en tjuga som kommer hem i ett kuvert.

Åh, bra tips. Brukar ju vara svårt att se hur bra kvalitet och tjocklek tyg har bara på en bild.
Klematis
Hej
Sätt öljetter i tyget så blir det lätt att dra fram och tillbaka utan att du sliter i tyget. Finns oxå i tygaffärer, ikea.
Klematis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon