ingrid fuxwall
Förra våren, alltså 2004 fick jag två små chiliplantor av en bekant, tror att hon sått dem från frön hon tagit ur sådana frukter som hon köpt i affären.

Båda plantorna tog sig fint men gav knappt någon frukt första året men sedan massor. Men det har inte varit något "sting" på chilin förrän i dag!
Tog en frukt från plantan för att ha i omeletten och som vanligt stoppade jag en bit i munnen för att se hur mycket styrka det var och det slog nästan lågor ur munnen på mig.
Tycker att det är knepigt att samma planta för en månad sedan gav frukter som smakade som paprika.

ingrid
Rossi
Det är så olika med chiliplantor hur det är med styrkan. Vissa ändrar styrka ju mognare de blir, vissa har olika styrka på olika frukter fastän de sitter på samma planta och är lika gamla. Lite av tjusningen är det nog allt också!

Hoppas att du har hämtat dig! Chilistyrkan är inte att leka med.
Bessie
Yoghurt eller citronsaft brukar ta bort det värsta stinget, inte för att jag tror att det bränner i munnen på dig efter fyra dagar... Däremot inte vatten.
Ingrid på Västkusten
Styrkan beror på odlingsförhållandena. Mkt sol värme och kanske ojämn vattning ger starkare frukter. Man stressar plantan och den svarar med starkare frukter. Mera värme - dito.
Detta är orsaken till den gamla myten att man inte kan odla starka och svaga chilifrukter bredvid varandra då styrkan 'smittar' av sig.

Chilifrutkerna jag skördar i Mars är vansinnigt olika de jag skördar i Augusti ifrån samma planta :-))
noora
Dessutom sitter det mesta av styrkan i fröerna, så om man får en frukt utan fröer kan den vara mycket mildare än en frukt som har mycket fröer i sig och där styrkan har "gnuggats av" från fröerna till fruktköttet. Det kan variera väldigt mycket hur starka frukterna från samma planta kan vara, till och med när de skördas samtidigt...
Gurkan
Om jag får hoppa in som nån slags "besserwisser" här så är det så att fröna är inte starka utan de vita hinnorna som fröna sitter på. Det räcker m.a.o. inta att pilla bort fröna utan man får skrapa bort det vita också.

Men det är såklart helt rätt, chili där bara fruktköttet är kvar är betydligt mildare om en hel frukt.

Som svalkande dryck håller jag helt med om yoghurt. En indisk klassiker är "lassi" som är en dryck av juice (t.ex. mango) och yoghurt, lika delar, och is. Evt. en "gnutta" salt. Svalkar den värsta chilihetta du kan tänka dig. Gott också.
Ingrid på Västkusten
Ja - det är mkt 'pill' om man vill sänka styrkan på en chili. Och mkt av köpechilisarna är itne alls så goda som hemodlat.

Kan verkleigen hålla med om lassin! Fat vi gör den med grekisk avrunnen yoghurt, vatten mango l& it ehonung :-) mango går bra med 'pulp' ifrån burk.

Smask även om jag igår lyckades hitta en mogen mango i fruktdisken. Otroligt sällsynt!

Hälsar chilifreaken Ingrid
Susanne i Linköping
Ingrid, kan du inte lägga in ditt recept på lassi under "recept"? Det finns inte ett enda lassirecept där, jag har kollat med sökfunktionen. Alla träffar i sökningen var på "lassila" eller "klassiker". wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Nu ere gjort. Med kommentarer ;-)

Bra tanke! Jag glömemr ofta lägga in recept jag babblar om dem i de andra sektinerna men skrivar sällan i recept!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon