Full version: Trädgårdstidningar
Humlan
Jag har fått en årsprenumeration på en valfri trädgårdstidning. Jag har inte läst/haft någon förut. Just nu har jag en provprenumeration på tre nummer av "Allt om Trädgård". Det jag har läst i den tills nu tycker jag är bra.

Finns det nån "bättre" trädgårdstidning ??
abborrmaster
kolla http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...6d917aeaa72cdec där står n del!!

/Simon
Humlan
Tack Simon
Hade inte läst det förut. Det var förmodligen inte aktuellt för mig då i februari.

Om jag blev nåt klokare vet jag inte. Får läsa lite mer och bestämma mig sen.

Tack tack.............
Ingrid på Västkusten
Den tråden nämner inte Natur & Trädgård - tidningen för Dig som söker kunskap! Mkt mkt bra också - varje nummer (fyra per år)är som en BOK.

Hälsar ingrid
Betty
Jag citerar Åsa i den tråden:

Själv föredrar jag Hemträdgården och Natur och trädgård, Allt om trädgård kan jag läsa på biblioteket.

Natur och trädgård gillar jag extra bra för där är det nästan helt fritt från reklam + det är bra artiklar skrivna av kunniga personer. Lite mindre format, bra uppslagsverk en tidning man verkligen sparar och ställer i bokhyllan, kanske inte lika glassig som AoT.
Jörgen
Jag föredrar nog Din trädgård framför Allt om trädgård. Jag tycker den är ett strå vassare och kanske lite mer om vardagliga ting och kanske inte lika
"glassig" som AoT.
Ingrid på Västkusten
I stand corrected - men vidhåller :-)

Själv har jag startat prenumeraton på en engelsk tidning The Kitchen Garden nu i vår.

Häsar ingrid
Gunvor Nilsson
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 22-04-2003, 21:11)
Den tråden nämner inte Natur & Trädgård - tidningen för Dig som söker kunskap! Mkt mkt bra också - varje nummer (fyra per år)är som en BOK.

Hälsar ingrid

Det gjorde jag visst det! Jag tom nämnde dej! tongue.gif
Gunvor
Hannele
"Jag föredrar nog Din trädgård framför Allt om trädgård."

Håller med Jörgen. Din trädgård passar till svenska förhållanden - innehåller både blommor, träd, grönsaker, inneväxter - [B]varierande. wub.gif AlltomTrädgård har väldigt vackra bilder, förrut ännu mer från England än nu. Trädgårdsporr. Det är ungefär som att bläddra i ett modemagasin, ganska ingetsägande... Jag tycker inte riktigt om att titta på kokböcker heller, läser hellre gamla tummade svartvita verk...
Inger GMT
Jag tycker att Allers Trädgård är den bästa av de fyra som jag har.
Allt om Trädgård har bättrat sig sen det blev fler trädgårdstidningar.
Hemträdgården och Din Trädgård är lite tråkiga även om det finns läsvärda artiklar.
Hälsn. Inger
Hannele
den bästa av de fyra som jag har"

När hinner du jobba i din egen trädgård, Inger?? tongue.gif
Kajsa
Jag prenumererar på Allers Trädgård och köper strönummer av alla
dom andra, är det någon skillnad, tycker dom liknar varandra allihop.
En del artiklar blir för snuttiga, men om man vill veta mer om något
köper man en bok i ämnet.
Tommy
CITAT (Hannele @ 23-04-2003, 07:58)
"Jag föredrar nog Din trädgård framför Allt om trädgård."

Håller med Jörgen. Din trädgård passar till svenska förhållanden - innehåller både blommor, träd, grönsaker, inneväxter - [B]varierande. wub.gif AlltomTrädgård har väldigt vackra bilder, förrut ännu mer från England än nu. Trädgårdsporr. Det är ungefär som att bläddra i ett modemagasin, ganska ingetsägande... Jag tycker inte riktigt om att titta på kokböcker heller, läser hellre gamla tummade svartvita verk...

Prestationsångest annars eller?

Jag tittar gärna på bilder hur fint det kan bli, men blir fortfarande lika glad när jag lyckas med nåt av mina projekt hemma... oavsett omfattning.

Precis som jag läser biltidningar fast bilen ser alldaglig ut.

Precis som jag läser serietidningar fast verkligheten är rätt så trist tongue.gif
Ann-Christine
Jag prenumererar på Allt om Trädgård och Din trädgård och sen köper jag alltid lösnummer av Allas trädgårdstidning och den nya som tidningen Hem ljuva hem ger ut. Sen får jag också Hemträdgården eftersom jag är medlem i Riksförbundet Svensk trädgård. Det blir ju ganska dyrt men jag skulle nog inte kunna vara utan någon av dom. Tycker att alla är ganska bra men bäst är nog kanske Din trädgård laugh.gif
Hannele
"Prestationsångest annars eller?"

Själv har jg garanterat ingen prestatiosnsångest - jag tycker bara om att själv måla med växter och hitta mina egna fina kombinationer i mina egna egor under kvällspromenader... Trädgård är väldigt flyktigt - det som är fint ihop i år, här förmodligen försvunnit nästa sommar. Det är just det som är så spännande! Jag vill inte missa det! Det är inte alls lika kul att titta på vad trädgårsmästare har hittat på i parkerna med färdigköpta plantor. Mycket häftigare, när man hemma hittar ett vackert par av smörblomma och förgätmigej... wub.gif
Ingrid på Västkusten
Hmmm jag förstår itne vad Ni höjer Din Trädgård till skyarna för - jag är ju också lösnimmersköpare och varje gång är det bra mkt mindre i den för mig än i andra trädgårdstidningar. Och nu menar jag itne glass-bilder snarare artikelkvalitet. Allers är ju bra mkt bättre.....

Hälsar Ingrid
Ingan
Och jag föredrar Allt om trädgård för de detaljrika bilderna och smakfulla artiklarna. Är ej så förtjust i de andra svenska trädgårdstidningarna då de ofta är bristfälliga med stavfel etc. Natur och trädgård är bra med mycket kunskap som förmedlas på ett lättillgängligt sätt. Skulle också vilja ta del av de engelska magasinen men det tillåter ej ekonomin.
Ingan
Hannele
Här kan man läsa mer om olika synpunkter...
Hannele
Böcker, trädfårdsböcker - går inte att ha för många av!
Nu på våren är de bra att ha som uppslag, så man inte gör helt fel,
men på vintern är de underbara att ha, när man försöker 'planera' och drömma.
Hannele
Här har många tyckt till om tidningar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon