Full version: Årets perenn 2006
pisanggoreng
Årets perenn!

Erfarenheter och kommentarer..?

smile.gif
kerstin z5-6
Trevlig växt urspung Nordamerika , liknar vanlig veronika men större och grövre i växtsättet -Veronicastrum virginicum heter ursprungsformen -Den vita och rosa förädlade varianterna är dessutum stadiga -Blommar läge
En av Piet Oudolfs favoritväxter-passar utmärkt till massplanteringar i stora rabatter , med gräs och Hosta tex -
En av mina favoriter
Den blå ursprungsformen bör planteras i bakkant med stadigare grannar -den har en tendens att lägga sig ner
Ti bee
Jaa, bra! En favorit för mig med.
'Pink Glow' är vacker!

Då kanske vi får se lite olika roliga sorter i handeln nästa år. smile.gif
SannaLasso
Så bra att ni finns!

Jag märkte nyss att jag hade fått ett mail från Horto Green där det stod att just kransveronika är "Årets Perennn 2006".

Eftersom jag inte orkar lyfta på häcken och börja leta efter info om den i någon av mina trädgårdsböcker så testade jag att söka på Odla men där fanns den bara med som en av många "rådjurssäkra" växter men utan mer info eller bild.

Men här på forumet hittar jag förstås genast en bild och lite info när jag använder sökfunktionen!

Hur pass hög och bred blir den?
kerstin z5-6
den blir lätt 1,50 hög men har ett smalt växtsätt -30 bred max -så sätt gärna i grupp om plats finns
Sylvia
Smalt säger du, Kerstin!! Nehe!? Här söderöver är den nästan lika bred som hög...
kerstin z5-6
Jisses-ok då räcker det med en planta då smile.gif
kristerh
Tank att jag kände det på mig wink.gif köpte några redan i höstas biggrin.gif
krister
Rossi
Jag är väldigt förtjust i Veronikor och tycker att de är jättefina i buketter så visst var det ett bra val!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon