Full version: Rädda övervintrarna
Anki V
Jag har för första gången påbörjat ett försök att övervintra sommarens pelargonier. I vanliga fall så har jag kastat och köpt nytt.

Straxt innan frost så tog jag in dom och ställde dom i matkällaren. En matkällare i ett flerfamiljshus blir sällan svalare än 10-15 grader. Det är med andra ord ganska varmt och det är i kolmörkt där inne.

Igår så gav jag var och en någon matsked vatten ,var det dumt?

Jag har Dahliorna på samma ställe och jag tyckte att dom såg lite skrumpna ut så jag sprejade på dom lite vatten med blomsprutan. Var det också dumt?

Jag tänkte att eftersom det är så pass varmt där så behöver dom en aning fukt för att inte torka bort helt. Har jag gjort bort mig nu? blink.gif

/Anki V
Carex
Du har knappast gjort bort dig, det är precis så jag gör med mina fuchsior, fast de står kallare. De ska ha en gnutta vatten då och då, men absolut inte för mycket. Däremot känns det inte som om blomsprutan är så bra, jag hade nog vattnat istället.
Anki V
Dahliaknölarna ligger i en papperspåse med lite papper och torv omkring.
Jag var rädd att om jag vattnar blir det för mycket är det risk att dom skulle börja gro för tidigt.
Samtidigt så är det torrt och relativt varmt i källaren.

Som sagt, det är första gången jag försöker bevara något över vintern så allt jag gör är expriment eftersom jag inte har idealiska förhållanden.

Jag är tacksam över alla råd jag kan få.

/Anki
Anki V
I dag har jag varit och inspekterat fjolårets dahliaknölar, det börjar väl bli dax att få ner dom i krukor snart.

Av de sex knölarna så är det definitivt liv i fyra, en är lite tveksam och den sjätte är mycket tveksam.

Märkligt nog så var det den som var störst och jag trodde att det skulle vara den som hade största chansen som såg mest skrumpen ut.

Nu till frågan: Hur kan man se/ta reda på om det finns minsta hopp för de där två tveksamma?

/Anki
Lady Hamilton
Det enda förslag jag har är att du planterar dem och ser om de gror, så brukar jag göra. laugh.gif Med varierande resultat!
Anki V
Den som lyder råd är vis, sägs det så nu är de vissna, skrumpna och mjuka knölarna planterade i stora krukor.

Nästa fråga är: När kan jag förvänta sig livstecken, m.a.o. när ska jag ge upp laugh.gif

De andra som visar tydliga livstecken dom sparade jag lite med......

Men kanske är det dax att sätta ner dom också? Utplantering kan ske 6/6. De får inte plats under några lysrör så det är köksbordet som står framför ett söderfönster som gäller.

Förra året satte jag dahliorna i mitten av maj (jag hade inte kommit på att jag måste ha dahlior också förrän då) och de blev inte rankiga men blomningen kom igång lite sent tycker jag.

När sätter ni i z 4-5 era knölar?

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon