Reserv
Nån har alltså knäckt nöten om min identitet. På bron när jag kom hem stod en väl inslagen blomgrupp med bl.a. en orkidé. På kortet stod att läsa "Beklagar sorgen, jag saknar ord, såg på odla.nu vad som hänt din hustru. Vem du/ni än är så ska ni ha stort tack, även om jag avsagt mig allt sånt. Men nu till en lite svårare nöt.......vad är det jag fått då? Det är inte en Phalaenopsis, den har mindre blad som utgår ifrån nåt som nästan ser ut som krokuslökar, blommorna är vita med lite rosalila mitt. Är det nån som fattar vad jag menar med min beskrivning? Tackar på förhand.
pejori
är blommorna stora?
det kan vara en miltonia isåfall. wub.gif
härligt att du är tillbaka. tänker så på dej wub.gif wub.gif
kram
Reserv
Blommorna är små och flikiga, påminner inte om miltonia, bladen mörka och styva. Jag har googlat runt men hittar inga bilder av både blommor och blad, ja, ja, inget att göra åt, hoppas bara att den överlever med en skvätt vatten då och då. Den kan juh inte skötas som en Phalaenopsis då den är samplanterad med annat i jord.
Sylvia
Den kan inte vara en bläckfiskorkidé då?
En sådan här: Bläck
Reserv
CITAT (Sylvia @ 06-12-2005, 14:26)
Den kan inte vara en bläckfiskorkidé då?
En sådan här: Bläck

Nej, nej, fasen också att det aldrig vart nån kamera. Blommorna ser mer ut som dom billiga orkidéstänglarna man kan köpa som snittblomma, men hur ser en sån ut vid roten/jordytan? Och hur ska den skötas, kan den fortsätta sitta i jord eller bör den omplanteras som en orkidé vill ha det?
Sylvia
Då får det väl bli en kamera då!! smile.gif
En bild säger mer än ....
stennie
Kan det vara en dendrobium..

Sådan köpte jag till min Mamma för nån månad sedan smile.gif
Reserv
CITAT (stennie @ 06-12-2005, 15:13)

Tack! Om det inte är en sån så måste den va´närbesläktad ialla fall, nu ska jag bara ut och söka efter skötselråd också.
cic
CITAT (Reserv @ 06-12-2005, 17:28)
CITAT (stennie @ 06-12-2005, 15:13)

Tack! Om det inte är en sån så måste den va´närbesläktad ialla fall, nu ska jag bara ut och söka efter skötselråd också.

Jag hittade lite här och här. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon