Full version: Förgätmigej
forget-me-not
Kallar mig ju förgätmigej (forget-me-not) då det är min favoritblomma. Blomman växte i min älskade mormors trädgård och jag förknippar den med henne och hennes kärlek. wub.gif

Funderar nu om det går att ha förgätmigej som balkongblomma. Någon som vet? Jag har inbyggd söderbalkong med tak och med ett tätt balkongräcke där fram som ger skugga på golvet.

Om det går, hur gör jag? Frösår? Köper färdigt? Kruka?

Ja, ni vet, de vanliga frågorna från en novis. rolleyes.gif

Edit: stavning
KURT
Det går bra att fröså, de skall ju vara perenna men oftast förökar de sig genom självsådd medan moderplantanm går ut efter något år. Det finns många olika sorter se t ex http://www.froer.nu/
forget-me-not
Så det är möjligt att ha förgätmigej som balkongblomma då på min söderbalkong? Och vad har man för kruka?
kerstin z5-6
Det finns en större variant som gillar torrt-o sol - Eritrichium -de går fint att fröså
Går utmärkt att ha i kruka med annat högre i mitten -
Har nog nån fröportion kvar -finns i mitt perennalbum wink.gif
Annars går det bra med de vanliga kinesiska eller trädgårds förgätmigejerna med smile.gif
forget-me-not
Tack! smile.gif

Får se om jag kan lyckas få fram några till nästa sommar.

Jag ska erkänna att jag aldrig frösått något förut men någon gång ska vara den första. sleep.gif
kerstin z5-6
Det går fint! Tänk bara på att välja en sort som blommar samma år -många är bienna -blommar inte första sommaren ... smile.gif
forget-me-not
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-12-2005, 16:05)
Det går fint! Tänk bara på att välja en sort som blommar samma år -många är bienna -blommar inte första sommaren ... smile.gif

Tack! smile.gif

Det visste jag inte, nybörjare som jag är. sleep.gif
kerstin z5-6
tongue.gif det visste inte jag heller först ... bara gröna blad ? gjorde mej lite putt år ett minns jag :)men sen är de ljuvliga
forget-me-not
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-12-2005, 23:12)
men sen är de ljuvliga

Visst är de! wub.gif
Therese77
De brukar säljas i kruka på våren också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon