|
råse-marie
06-12-2005, 07:57
hörde på tv igår att man funderar på att ta bort övergångställen eftersom det sker fler dödsolyckor efter den nya lagen. Jag vet inte om jag tycker att det är den rätta lösningen... folk ska ju fortfarande över gatorna och det blir svårt för barn att ta sig över . Jag har ALDRIG någonsin sett en poliskontroll vid ett övergångställe Det kanske vore något .... för visst är det MÅNGA som bryter mot lagen . VARFÖR ?? Visst är det bådas ansvar att se till att man går säkert över vissa fotgängare bara KASTAR sig ut ( med rätt av lagen ....tycker dom väl ) utan att ens titta att bilen har uppmärksammat att dom ska övergatan. Hur gör du och vad tycker du ?
Lars-Olof Arvids
06-12-2005, 08:51
Hur motiverade de att antalet olyckor skulle minska om man tog bort övergångställena? Det tycker jag låter helt vansinnigt. Som du skriver måste ju folk över gatorna ändå, och är det då bättre att de bara springer ut över vägen var som helst? Säger det sig inte själv att det är bättre att bilisterna kan ha lite koll på var man kan vänta sig att möta folk som ska över?
Det finns folk som har en konstig syn på detta med trafik. Jag har en kompis som åtminstone förr kunde springa över vägen nästan var som helst utan att se sig för. "De SKA stanna!" svarade han när jag anmärkte på hur dumt och farligt det var.
När jag håller diaföredrag om djungeläventyr i Afrika, Indien, Amazonas o s v får jag ofta frågan om jag aldrig är rädd när jag är ute i sådana marker. I själva verket är det så gott som alltid farligare att gå över en trafikerad väg i Sverige än att gå där det finns tigrar, elefanter, giftormar och liknande. Jag skulle inte alls ha något emot poliskontroller vid övergångställen om det skulle få folk att tänka sig för bättre.
Olle
Sen den nya lagen trädde i kraft att bilisten är skydlig att stanna vid ett obevakat övergångsställe, så har jag märkt att fler och fler fotgängare bara kliver ut i gatan utan att ens se sig för. Jag brukar vara vaksam och stanna då jag ser att en fotgängare ska korsa vägbanan...men ibland hinner man inte med! En del går på trottoaren och sen tvärvänder och kliver ut, utan att ens se sig för.  Jag skulle aldrig våga göra så, eftersom jag vet hur det är att sitta bakom ratten. Men att lösa detta med att plocka bort övergångsställena helt?? Neej, det är en dålig idé.
Zarah P
06-12-2005, 11:43
Nu blir du, som bilist, skyldig vid en eventuell rättegång - om någon gått rakt in i din bil på ett övergångsställe. Jag tror att det är DEN biten de vill åt med att ta bort övergångsställena.
Många övergångsställen är felplacerade tycker jag, ofta är de precis i korsningar där bilisten även måste ha ögon på typ 3 andra filer med bilar, lätt då att en fotgängare blir mer osynlig.
Om forskningen nu visar att "Zebralagen" inte fungerat som de styrande hoppats, utan ungefär som folk flest trodde (dvs, att fler skulle bli påkörda), så är det bra att de farligaste övergångsställena tas bort. Men att som nån kommun ta bort nästan allihop, det blir för mycket.
Speciellt i mörker och regn tycker jag att övergångsställen utan trafikljus är luriga. Visst, som bilist ska man anpassa hastigheten efter omständigheterna, men även om man kör i 25 km/t på 50-väg så kan gående utan reflexer vara svåra att se, speciellt i motljus som ju är rätt vanligt i tätorter. För att inte tala om joggare eller cyklister. Joggare brukar dock ofta ha bra reflexer. Jaja, vid sådana tillfällen är även 25km/t oansvarigt fort, men det jag menar är att även om man är uppmärksam så är en mörkklädd person som går ett par meter från vägen, och sen "kastar sig" över övergångsstället (som man ofta gör vid regn) enormt svår att se om man har otur.
Hannele
06-12-2005, 12:11
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-12-2005, 08:51) Hur motiverade de att antalet olyckor skulle minska om man tog bort övergångställena? Precis, det låter urdumt. Lika dumt som att fotgängare tror att ett övergångsställe är ett frizon, att man inte behöver titta alls utan bara rusa rakt ut på gatan. Uppforstra fotgängare i stället. Jag har berättat för mina barn, att de aldrig kan lita på en bilförare till 100%, speciellt inte på vintern, en bilist kan inte tvärbromsa, speciellt inte på is. Man ska akta sej för att ställa sej bakom en backande bil (jag träffade två småbarn, som lekte genom att gömma sej och krypa bakom min bil, de fick en utskällning och jag berättade att de kan faktiskt dö.. Glöm inte reflexer och reflexvästar, ha ögonkontakt med bilisterna. Lagen är bra, för flera bilister stannar nu. I Finland var det helt ömöjligt att komma över ett övergångsställe, bilarna gasade istället, när de såg en fotgängare, även om det var en mor med barnvagn. Använd förnuftet, så funkar lagen.
Zarah P
06-12-2005, 12:13
CITAT (Hannele @ 06-12-2005, 12:11) CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-12-2005, 08:51) Hur motiverade de att antalet olyckor skulle minska om man tog bort övergångställena? Precis, det låter urdumt. Lika dumt som att forgängare tror att ett övergångsställe är ett frizon, att man inte behöver titta alls utan bara rusa rakt ut på gatan. Uppforstra forgängare i stället. Jag har berättat för mina barn, att de aldrig kan lita på en bilförare till 100%, speciellt inte på vintern, en bilist kan inte tvärbromsa, speciellt inte på is. Man ska akta sej för att ställa sej bakom en backande bil (jag träffade två småbarn, som lekte genom att gömma sej och krypa bakom min bil, de fick en utskällning och jag berättade att de kan faktiskt dö.. Gläm inte reflexer och reflexvästar, ha ögonkontakt med bilisterna. Det där var något ALLA fotgängare och cyklister borde läsa! Heja dig!!
wolkenkrabber
06-12-2005, 13:20
ta bort övergångställ låter lite völ mycket. om det är någon övergång som är så farlig varför bygger dem då inte en over pass så golk kan gå över vägeln i en tunnel på pelare? att bilar inte stannar blir jag rosenrasande för. jag stannar vid kanten till övergångstället och väntar. om inte bilen är så pass långt borta att det inte skall vara någon fara. för cirka två veckorsedan skulle jag gå över en gata här i östersund. istället för att bromsa så gasade en skåpbil på och svängde in emot miten av gatan. det var precis att bilisten inte tog mig. ett halft steg till... bra skriver @ Hannele
Jag har såpass mycket självbevarelsedrift att jag inte går rakt ut på övergångsstället utan att se mig för. Inte ens om det är med trafikljus. Höll på att bli överkörd av en bil som dundrade rakt fram förbi rödljuset. Jag tycker inte det är många som följer lagen och stannar vid övergångsstället men man kan ju inte göra så mycket, går jag rakt ut är det ju knappast bilisten som gör sig illa. Att ta bort övergångsställena för att minska påkörningsolyckorna där låter ju helt befängt  Det lär ju bli ännu fler olyckor om folk ska springa som yra höns över gatan var som helst.
Gossen Ruda
06-12-2005, 14:21
Det bör nog påpekas att även fotgängaren har skyldigheter i sammanhanget, det är inte bara att kuta ut på övergångsstället. Man skall stanna innan men ändå tydligt visa att man vill gå över och i det läget skall bilisten stanna, OM DET GÅR. Fotgängaren får inte tvinga sig ut på gatan precis framför en bil. Överträdelse medför ofta ambulansfärd men inte nödvändigtvis straffad bilist.
mamamaggan
06-12-2005, 14:26
Att ta bort övergångställena är väl att ta i för mycket. Men , många gående tycks tro att det är fritt fram att kliva ut hur som helst , de har ju rätten på sin sida. Kanske ska vi införa trafikljus ,igen, vid alla övergångsställen? Tycker att det här är att ge upp för både gående och bilister som inte tar sitt ansvar i trafiken.
Zarah P
06-12-2005, 14:30
CITAT (mamamaggan @ 06-12-2005, 14:26) Att ta bort övergångställena är väl att ta i för mycket. Men , många gående tycks tro att det är fritt fram att kliva ut hur som helst , de har ju rätten på sin sida. Kanske ska vi införa trafikljus ,igen, vid alla övergångsställen? Tycker att det här är att ge upp för både gående och bilister som inte tar sitt ansvar i trafiken. Fler trafikljus! Det tycker jag är en rackarns bra lösning. Då KAN man inte missförstå om man får eller inte får gå...!
forget-me-not
06-12-2005, 14:31
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2005, 14:21) Det bör nog påpekas att även fotgängaren har skyldigheter i sammanhanget, det är inte bara att kuta ut på övergångsstället. Man skall stanna innan men ändå tydligt visa att man vill gå över och i det läget skall bilisten stanna, OM DET GÅR. Fotgängaren får inte tvinga sig ut på gatan precis framför en bil. Precis så har jag lärt mig att reglerna säger. En fotgängare ska lämna bilisten företräde om bilisten inte kan stanna på ett säkert sätt t ex vid halt väglag etc. Värst är väl ändå de som helt plötsligt bara kör ut med en barnvagn framför sig på övergångsstället utan att se sig för.
*Felix matte*
06-12-2005, 14:34
Fotgängare måste också ta hänsyn. Läs här!
Eva i Skåne
06-12-2005, 16:40
CITAT (Zarah P @ 06-12-2005, 11:43) Nu blir du, som bilist, skyldig vid en eventuell rättegång - om någon gått rakt in i din bil på ett övergångsställe. Jag tror att det är DEN biten de vill åt med att ta bort övergångsställena. Jag tror att bilisten alltid kommer bli skyldig sen också. Men vem som får ta skulden är mindre väsentligt än vem som blir skadad, tycker jag, och det är ju alltid fotgängaren. Vad hjälper det att säga "det var bilförarens fel" om den gående kanske blir handikappad för resten av livet. Ögonkontakt med bilföraren tycker jag också är ett gott råd innan man passerar över gatan. Att ta bort övergångsställena låter inte bra.
Gossen Ruda
06-12-2005, 17:12
Kommer att tänka på gatan jag kör varje dag för att komma hem, Stålhandskegatan/Östra Bräckevägen. Den är försedd med 9, eller 10 minnet!!!, passager där fotgängare skall kunna knalla över. Passagerna är upphöjda för att bilisterna skall sakta ner och i mitten finns en liten refug. Dom ser alla likadana ut, MEN bara 3 är skyltade som övergångsställe!!!!! En i vardera änden och en i mitten. Hur 17 skall fotgängarna veta var bilsterna skall lämna företräde? Skyltarna syns ju bara för bilisterna.
*Felix matte*
06-12-2005, 17:24
CITAT (Eva i Skåne @ 06-12-2005, 16:40) CITAT (Zarah P @ 06-12-2005, 11:43) Nu blir du, som bilist, skyldig vid en eventuell rättegång - om någon gått rakt in i din bil på ett övergångsställe. Jag tror att det är DEN biten de vill åt med att ta bort övergångsställena. Jag tror att bilisten alltid kommer bli skyldig sen också. Ögonkontakt med bilföraren tycker jag också är ett gott råd innan man passerar över gatan. Visst är det dumt att ta bort övergångsställen men...Nej, bilisten blir inte alltid dömd som skyldig. Körde på fotgängare på övergångsställe - enhälligt frikänd i både tingsrätt och hovrätt.LÄS HÄR.
CITAT (Felix matte @ 06-12-2005, 17:24) CITAT (Eva i Skåne @ 06-12-2005, 16:40) CITAT (Zarah P @ 06-12-2005, 11:43) Nu blir du, som bilist, skyldig vid en eventuell rättegång - om någon gått rakt in i din bil på ett övergångsställe. Jag tror att det är DEN biten de vill åt med att ta bort övergångsställena. Jag tror att bilisten alltid kommer bli skyldig sen också. Ögonkontakt med bilföraren tycker jag också är ett gott råd innan man passerar över gatan. Visst är det dumt att ta bort övergångsställen men...Nej, bilisten blir inte alltid dömd som skyldig. Körde på fotgängare på övergångsställe - enhälligt frikänd i både tingsrätt och hovrätt.LÄS HÄR.Intressant...för jag trodde nämligen att bilisten alltid blev hårt dömd eftersom fotgängaren är så pass oskyddad. Men även om man som bilist skulle bli frikänd....så har man ändå i minnet att man faktiskt kört på en annan människa. Det är inget jag skulle vilja ha i mitt minne. Jag minns bara hur det var för en del år sen då jag råkade köra över en katt som sprang framför bilen, katten dog inte utan blev "bara" skadad. Jisses, vad jag grät medans jag inväntade polisen.
CITAT (mamamaggan @ 06-12-2005, 14:26) Kanske ska vi införa trafikljus ,igen, vid alla övergångsställen? Låter mycket bra.
Swingtime
07-12-2005, 00:10
Det spelar väl ingen roll med trafikljus Dom flesta går ju på rött
CITAT (Swingtime @ 07-12-2005, 00:10) Det spelar väl ingen roll med trafikljus Dom flesta går ju på rött Mycket möjligt. Men då kan man tuta på "röd-springarna".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|