Full version: Kapa plattor
Killensomvillhagrönafingrar
Vintern används till planering och fyndletande tongue.gif

Så nu har jag köpt mig 200 40*40 dansksjösten till.

Dessa skall sitta på varsinsida staketet jag skall bygga så att det inte väser upp gräs i staketet.

Dock så skall 10*10 staket stolpar få plats varannan met er med huh.gif

Detta innebär att jag behöver kapa 80 hörn. Känns verkligt svettigt.

Hur kapar man lättast alternativt finns det 10*30 plattor?
KURT
Vinkelslip, se

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.p...num=1124871529/
Det var nästan det jag tänkte .

Har nu fått tag på en ordentlig som man språrar i betong med.

Blir dock en himla massa jobb ändå, men varför skall man göra det lätt för sig.

Har förresten kollat efter plattor i storleken 30*10 alternativt 35*10 men det verkar omöjligt att hitta.
KURT
Ibland kan det ju passa om man istället lägger en kant med t ex smågatsten, som en ram eller i något annat mönster. D v s blandar olika sorters beläggning för att få mera liv i det. När man lägger tegel utomhus brukar man ju på samma sätt göra mönster genom att lägga i olika riktningar. Kvadaratiska plattor kan annars bli tråkigt.
Jo det är sant att man kan blanda. Nackdelen med att blanda är att det är svårt att hitta en annan form på plattan men ändå behälla rätt tjocklek.

Är det inte samma tjocklek blir det bra mycket mera jobb att lägg dem.

Ang att det det blir lite tråkigt annar så är jag hemskt fyrkantig biggrin.gif

Men jag håller med om att det kunde vara mycket fint att blanda med knott eller någon helst grå enkla byasten för att passa in i stenen runt huset.

Man kanske ser att det ligger en kant gråa byasten runt huset om man kisar?
blink.gif
Katti med torpet
Ang dina plattproblem, skulle det inte funka med en plattklipp? När vi la marksten runt växthuset hyrde vi en klipp och den skar genom stenarna som smör, snabbt, tyst, snyggt och prydligt. Aldrig mer en dammande vrålande vinkelslip om det kan undvikas. Klippen var värd varenda öre i hyra. Annars så får du nog försöka hitta mindre stenar i rätt tjocklek av annan sort att lägga mellan stolparna.

Jag var inne i ditt album och såg bl.a den fina muren du hade gjort! Vi har en gammal mur som behöver fixas till och jag är inte riktigt männinska att begripa hur man skall handskas med stora tunga stenbumlignar. Dvs hur lyfter man upp dem och sen vrider och vänder på dem så de ligger så snyggt som möjligt? Någonstans har jag hört att man skall använda en trefot?! Eller är det till att kämpa med spett och talja?

En annan sak du hade gjort väldans snyggt var stensättningen under rodisarna och falukorven. Vad jag alltid undrar när jag ser sådant är hur ni gör för att undvika att få en massa ogräs mellan stenarna? Ligger det markduk under stenarna och sen grus/sättsand eller?

Tänkte på en annan sak, dina pallkragar, har du förnakrat dem i marken på något sätt? På bilden ser det ut som om de står lösa på plattorna. Min lilla kallbänk som är gjord enl samma princip och står på plattorna i Sthlm läcker i botten. Dvs jag tror att den kryper uppåt lite när jorden fryser och tinar under vintern. resultatet blir att jorden börjar krypa ut i nederkant och bänken nästan hänger lite i luften, inte snyggt.

Snygg kåk föresten, verkar vara ett bra läge med natur runt om kring och lite avstånd till grannarna. Kul att se lite miljöbilder, de är många gånger mer inspirerande än närbilder på en blomma, tycker jag i alla fall wub.gif
Plattklipp, ja där ser man jag hade ingen anning att en sådan fanns tongue.gif
Det kan nog faktiskt vara ett bra alternativ skall kolla vad en sådan kostar nästa gång jag är hos en maskinuthyrare.

Den fina muren har jag till stordel gjort själv och resten fick jag hjälp av några starka björnar från Polen. De stora i botten lät jag grävskopan som tog upp dem lägga relativt rätt. Sedan lade jag dem rätt med spett och div olika hävarmar. Det är verkligen mycket lättare om man är två när man gör detta.
Vi har inte använt nån trefot utan användeen ombyggd eupall som ramp. Dvs vi rullade upp dem(både med och utan spett)
Skall jag vara ärlig så flyttar man på stener som är riktigt stora bara man lär sig använda spetet.

Kul att du gillar stenläggninen vid roddisarna, vi skall ha sådan runt alla våra träd
wub.gif
Vi har lagt dubbla lager markduk under och sedan någon att sätte i. Lite olika beroende på vad för material vi har över. Dock kommer det upp ogräs även här men det är lätt att rensa. Enda problemet är att ge dem gödsel, men innan jag planterade dem så la jag rejält med boklöv runt plantan samt att jag ger dem pelletsgödsel som sakta rinner ner.

Pallkragarna är inte förankrade i marken. Dock tror jag inte de kommer tryckas upp då jag har byggplast i sidorna samt in 20 cm i botten.
Till sommaren när trät stått till sig lite skall jag järnvitriola dem och ser jag då att de sticker upp lite fäster jag dem då.

Rätt nöjd med kåken om jag skall vara ärlig, blev bara ltie mer jobb med trädgården än vi planerade då den bara blir större och större rolleyes.gif
Johan K
Trevliga bilder på huset och tomten.
Sjöstensplattor har jag ingen erfarenhet med kapning av, men har hört att dom är hårda att kapa "äter snabbt upp klingan".
Förslagsvis kan man kanta in med t ex storgatsten och fyller innanför med marmorkross, singel, krossat glas mm, det finns en uppsjö av olika slags material att välja på, även färgmässigt och storleken.
Eller varför inte täcka med täckbark,flis i den nyans som passar.

MVH Johan K
lilla mamma
Gud vad fint. Jag känner träningsvärken komma innan du har börjat.
Så trevligt med en massa tips wub.gif

Jag satt och funderade häromdagen och kom fram till att det absolut lättaste vore enligt följande:

Jag gör klart för att lägga plattorna.
Lägger 2 meter.
Tar fram den hyrda elektriskjordborren
Borrar på rätt ställe
Ner med rör(om det behövs det märker jag)
Kapa 3 cm av hörnet på en platta
Lägg på plattorna
tryck ner en stolpsko i betongen
Typ sån här stolpsko
Sedan är det bara att fortsätta.

Problemet med detta tillväga gångssätt är att man gör allt på en gång så hyran av maskiner blir lite längre samt att betongen kan hinna härda.
Dessutom så kommer man se stolpskon ganska mycket men rent hållbarhetsmässigt måste det vara toppen att virket inte har någon kontakt med varesig vatten eller jord.

Johan K.
Att fylla på med marmorkross eller liknande vill jag helst undervika då detta kommer in i gräsklipparen (med tiden om inte annat)
Jag har täckbark på lite andra ställen och finner att det trots allt är ganska mycket jobb med ögräs.
Då vi har en ganska stor tomt och är ute och seglar en månad varje sommar måste det vara lättskött.

Lilla mamma
Kommer nog bli rejält med träningsverk men i mitt fall är det nyttigt då jag inte är lilla killensomvillhagrönafingrar efter julmaten rolleyes.gif
Katarina H
Fint hus ni har! Jag blir så nyfiken. Har du fler bilder på det? Vilken modell är det, eller är det egenritat? Och hur stor tomt och av vilket slag har ni - det verkar stort? smile.gif
Kul att du gillar huset.
Huset är arkitektritat och byggt i lössvirke.

Tomten i sig är inte mer än 1600 kvm men vi "hjälper" markägaren att göra åkern lite finare och på så sätt använder vi runt det dubbla.
linvik
Om du använder vinkelslip så snåla inte på kapskivan. Köp förslagsvis en diamantkapskiva.

Vad fint det var med dina pallkragar (läste om det i en annan tråd). Jag håller också på att planera för en köksträdgård!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon