Zarah P
Nyfikna jag startar en omröstning till! smile.gif

För de som vill rimma, men inte orkar - kan man gå in på Rimstugan och leta rim som passar. *tipsar*
Om ni skulle se ett rim av någon som heter Zäta, så är det jag, så rösta gärna! smile.gif

Tillägg:
Jag är nyfiken - ni som röstar att det bara är fånigt att rimma på julklapparna - vad menar ni med det? Vad är det som är fånigt, och hur gör ni, istället? huh.gif

Ni som inte rimmar; gör ni något annat istället? Hur funkar paketöppningen hos er?
Latmask
Jag rimmar gärna, men det är ett mellanting mellan svårt och lätt, men jag kryssade i lätt nu.

Det ska inte vara direkt givet, man ska få fundera lite. Men samtidigt heller inte för svårt för då är det ingen som ens hinner tänka på rimmet hos oss innan presenten slits upp.

Ett rim jag har i år som jag blev rätt nöjd med, fast det är väldigt lätt att lista ut, men jag tyckte inte det gjorde nåt eftersom sambon har önskat sig det i present, så han vet ju redan vad han ska få.

Det är ett pokerspel till datorn. (bakgrund, han spelar mest bilspel och spel om andra världskriget)

Rim:
Tröttnar du på att racerbilar tuta
och ondsinta, krigiska tyskar skjuta
kan du i stället satsa tusing efter tusing
hellre på d: än med cyberkosing
Gillan
Jag svarade ja och att det ska vara svårt, men det beror
ju också på till vem det är. Är det till de mindre får det ju
lov att vara lite enklare.

Det är jättekul med rim på paketen. Alla blir koncentrerade
på varandra och det tar så hääärligt lång tid. Kan ibland ta
hela kvällen.

Fast nu har ju inte vi så mycket julklappar längre. Men nu
när vi pratar om den här biten av det hela blir jag allt
lite sugen på att gå ut och handla en massa bara för att få
rimma. laugh.gif laugh.gif wub.gif

/Gillan
Zarah P
CITAT (Evgeni @ 06-12-2005, 10:58)
Jag svarade ja och att det ska vara svårt, men det beror
ju också på till vem det är. Är det till de mindre får det ju
lov att vara lite enklare.

Det är jättekul med rim på paketen. Alla blir koncentrerade
på varandra och det tar så hääärligt lång tid. Kan ibland ta
hela kvällen.

Fast nu har ju inte vi så mycket julklappar längre. Men nu
när vi pratar om den här biten av det hela blir jag allt
lite sugen på att gå ut och handla en massa bara för att få
rimma. laugh.gif laugh.gif wub.gif

/Gillan

Jag håller med dig!
Vi har alltid haft rim på paketen - och det ska ta mååånga timmar att öppna. Ett paket i taget - och inget fusk.
Vi brukar börja öppna vid sextiden och sluta ett bra tag efter midnatt...
Detta trots att vi inte har sååå värst mycket julklappar - det är ju det som gör rim så kul - det blir något som samlar alla och man sitter och funderar på de andras rim och blir galen om man inte kommer på vad det är - och förnöjd om man förstår vad paketet innehåller, innan den som fått paketet gör det...

(Annars kan man alltid låtsas - det hör till att retas lite... *hihi*)
Latmask
Jag önskar att vi hade haft det så. Vi firar alltid med sambons släkt och där ska alla klapparna delas ut med rim och sen öppnar alla sina paket. Är rimmet svårt så är det ingen som funderar på det, det bara ryks på axlarna och slits upp. Men jag envisas med att rimma i alla fall, mest för att jag tycker det är kul.
biggrin.gif
Zarah P
CITAT (Latmask @ 06-12-2005, 11:04)
Jag önskar att vi hade haft det så. Vi firar alltid med sambons släkt och där ska alla klapparna delas ut med rim och sen öppnar alla sina paket. Är rimmet svårt så är det ingen som funderar på det, det bara ryks på axlarna och slits upp. Men jag envisas med att rimma i alla fall, mest för att jag tycker det är kul.
biggrin.gif

Heja dig!! smile.gif

Säg till dem att du inte vill att de ska öppna förrän de gissat - annars är det ju ingen vits. De får ju förstå att du lagt ner tid, tanke och energi på att tota ihop ett rim åt dem - då är det ju inte så snällt att ignorera det och bara slita upp pappret... sad.gif
Zarah P
Edit; la till i första inlägget istället smile.gif
silos
Det blir inte av för mig att rimma;skulle vilja men hittar för det första inte på rim.
Zarah P
CITAT (silos @ 06-12-2005, 12:03)
Det blir inte av för mig att rimma;skulle vilja men hittar för det första inte på rim.

Du kan få hjälp på Rimstugan till exempel. Dels kan man leta bland befintliga rim med deras sökfunktion - och om man inte hittar det man vill ha hjälp med, kan man lägga in det man vill ha rimmat på, så finns det folk som rimmar åt en. Det är inte alltid man får något rim - eller ett rim man gillar - men för det mesta är det bra rim. smile.gif
Pirum
Jag rimmar inte, inte för att det är "fånigt", eller "för att det inte blir av", utan eftersom det helt enkelt inte är tradition hos oss smile.gif

Som barn har man väl nån gång rimmat lite grand, inspirerad av uppesittarkvällar i radio/TV, men, det är för omständligt smile.gif

Angående "uppesittarkväll" och andra inför-julen-program så var det verkligen bättre förr känns det som. Mina äldre släktingar klagar varje jul på att "det inte finns några bra program på TV", och med bra program menar de oftast program där traditionella julsånger sjungs (på _svenska_) på traditionellt vis. Inte några jämra modärna a capella-körer som misshandlar sånger å det grövsta. Kul 1 gång, men inte i längden. Program där man julpysslar i småtrevligt tempo. Pepparkakor, julskinka. Men, nu spårar jag ur.

För att återgå till julklapparna så delar vi ut dem efter Kalle Anka, och de delas ut av jultomte från säck. Vi har aldrig låtsats att jultomten är "på riktigt", alla närvarande barn har vetat att det är någon äldre släkting.
Tesa
Jag rimmar ibland...särskilt på paketen till min bror..(han uppskattar ofta det mer än innehållet tror jag.. wink.gif )..och det skall vara svårt att klura ut men ändå logiskt..
Hade jag tid skulle jag gäääärna rimmat på allihopas paket....för jag tycker det är jätteroligt!! wub.gif wub.gif
Klematis
Jag skulle så gärna göra det men har dålig fantasi och det ska alltid gå så fort eftersom man är ute i sista stund. Men jag skulle gärna få ett paket med rim men det har jag inte heller fått. Med andra ord är vi alla lika här hos mig.
klematis
LadyG
Mitt svar finns inte med!

"Jag skulle göra deet om jag kunde, och om resten av släkten gjorde det. Jag vill inte vara den enda som gör bort mig!" tongue.gif smile.gif
Betty
Jag röstade på Nej - det blir aldrig av... Tack för länken till Rimstugan, så i år kanske jag tar mig för att rimma lite! smile.gif
Zarah P
CITAT (Betty @ 06-12-2005, 15:37)
Jag röstade på Nej - det blir aldrig av... Tack för länken till Rimstugan, så i år kanske jag tar mig för att rimma lite! smile.gif

Det var så lite så! Om du lägger in något som ska bli rimmat - säg till så att jag inte missar det, så ska jag såklart rimma lite åt dig. smile.gif
*Felix matte*
Har gjort det förr men numera blir det inte av att rimma... är nog lite slö tongue.gif
bikiv
Inga julklappar utan rim i vår familj! Och vi har mååånga klappar under granen! Det är rimmen som GÖR julklapparna! Ju längre och klurigare rim, desto roligare! Det är inte klapparnas värde som är viktigast, det är omtanken och rimmen!

Sen brukar vi "luras" lite också. Slå in en liten tvål i ett jättepaket eller lägga med en gammal hammare i paketet med en lätt almanacka och så ett klurigt rim som får alla att bara tokskratta när paketets innehåll avslöjas...

Men det absolut roligaste är att hitta på rimmen! Brukar fuska lite, har både Synonym- och Rimlexikon till hjälp, skriver man rimmen på dator finns det ju även hjälp där. Ibland blir det "grötrim" men, kan vara lika roligt det!
Zarah P
CITAT (bikiv @ 06-12-2005, 21:22)
Inga julklappar utan rim i vår familj! Och vi har mååånga klappar under granen! Det är rimmen som GÖR julklapparna! Ju längre och klurigare rim, desto roligare! Det är inte klapparnas värde som är viktigast, det är omtanken och rimmen!

Sen brukar vi "luras" lite också. Slå in en liten tvål i ett jättepaket eller lägga med en gammal hammare i paketet med en lätt almanacka och så ett klurigt rim som får alla att bara tokskratta när paketets innehåll avslöjas...

Men det absolut roligaste är att hitta på rimmen! Brukar fuska lite, har både Synonym- och Rimlexikon till hjälp, skriver man rimmen på dator finns det ju även hjälp där. Ibland blir det "grötrim" men, kan vara lika roligt det!

Makaroner eller popcorn är en hit - får vilket paket som helst att skramla...! wink.gif
Vi gör precis likadant, nämligen. smile.gif
Betty
CITAT (Zarah P @ 06-12-2005, 16:36)
Jag röstade på Nej - det blir aldrig av...  Tack för länken till Rimstugan, så i år kanske jag tar mig för att rimma lite! smile.gif

Det var så lite så! Om du lägger in något som ska bli rimmat - säg till så att jag inte missar det, så ska jag såklart rimma lite åt dig. smile.gif

Tack Zarah! smile.gif Jag har lagt in en grej som behöver ett lite klurigt rim...
Zarah P
CITAT (Betty @ 06-12-2005, 22:53)
CITAT (Zarah P @ 06-12-2005, 16:36)
Jag röstade på Nej - det blir aldrig av...  Tack för länken till Rimstugan, så i år kanske jag tar mig för att rimma lite! smile.gif

Tack Zarah! smile.gif Jag har lagt in en grej som behöver ett lite klurigt rim...

PM'a gärna vilken det är som du lagt in, så ska jag sätta igång de små grå - och se om de är produktiva ikväll. smile.gif
Betty
CITAT (bikiv @ 06-12-2005, 21:22)

En av mina söner gav mig en CD-skiva en jul för några år sedan, den var inslagen i ett stort paket - tillsammans med en massa golfbollar, minst 20 stycken! rolleyes.gif
Zarah P
Betty - rimmat!
Kolla om det är okej - annars skriver jag fler. smile.gif
AndreasBlomquist
Nej du.. att rimma är jag inget bra på!
Latmask
En bekant till mig gav ett jättepaket till sin kille, med fler och mindre lådor i, han öppnade och öppnade och till slut kom en liten låda med ett positivt graviditetstest i. Det var lycka det. biggrin.gif
Zarah P
CITAT (Latmask @ 07-12-2005, 09:32)
En bekant till mig gav ett jättepaket till sin kille, med fler och mindre lådor i, han öppnade och öppnade och till slut kom en liten låda med ett positivt graviditetstest i. Det var lycka det. biggrin.gif

Det luktade nog inget vidare i det paketet! tongue.gif

Men det var en gullig idé - såvida han ville bli pappa, då. wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Zarah P @ 08-12-2005, 20:07)
Det luktade nog inget vidare i det paketet! tongue.gif

Inte ska väl gravtest lukta illa... om de ser ut som "på min tid" så ska man ju bara få lite kiss på den och sedan stoppa in i fodral och vänta på "strecket" unsure.gif
Latmask
Han ville bli pappa som tur var. biggrin.gif De hade försökt rätt länge, så det var en underbar present och överraskning tyckte han.
kerstin z5-6
jag tänker lääänge -redan när jag köper julklappen -o rimmar långt och svårt .. dan innan julafton ...
Gillar även attt göra vackra paket med bonus saker på , så man inte bara sliter upp dem -ett fint bokmärke ,en juleskumtomte-eller något sådant smile.gif
Det kan vara små och enkla saker i paketet eller galna -smile.gif

Men jag håller med om att kul o bra julmusik och sånt är det ont om nu ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon