Full version: kokosmedium
Peo
Är det någon som vet om man kan få tag på kokosmedium för frösådd typ coir i sverige? och i så fall var?
Jag har hittat det utomlands men frakten gör att det blir orimligt dyrt.

P
Alexander-VG-zon3
vad är det fär nåt wink.gif unsure.gif smile.gif
cic
Det här är verkligen det enda jag får fram när jag söker på google..
kerstin z5-6
nej men det beror ju på vad du ska så ... behövs verkligen coir ?
som alltså är ett såmedium gjort på kokosfiber
samma som man gör kokosmattor med -ungefär smile.gif
KURT
I många fall borde man väl kunna ersätta med vitmossa? Funktionen borde väl vara att bevara fuktigheten samtidigt som det är luftigt?
Carex
Vet inte om det är rätt sak du är ute efter, men blomsterlandet i göteborg, sisjön har ganska stora säckar kokosfiber.
Muguet
CITAT (Peo @ 06-12-2005, 10:40)
Är det någon som vet om man kan få tag på kokosmedium för frösådd typ coir i sverige? och i så fall var?

Jag använder ett cocosmedium som heter Neopeat finns i välsorteradeträdgårdsbutiker, jag har köpt den på 'Vellingeblomman' men sett att den finns på många ställen.
Man köper det som hoppressat paket och sedan lägger man det i blöt och så blir det massor !! biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Den komprimerade varianten är tyvärr en mkt dålig kvalisort av det man kan köpa utomlands. Neopeat är kortfibrig, oftast är det den långfibriga som är den intressanta, den man köper i lösvuikt.

Sedan är det ju detta med kokosnötshanteringen och barnarbete men det är la en annen historia det.
Peo
Tack
jag har hittat neopeat nu,
men om det är dålig kvalitet så kanske det inte är någon ide att använda. I affären tyckte de att det var bra att så i.
Det långfibriga i lösvikt ? är det bättre att så i och kan man få tag i det i så fall?
P
Muguet
För min del tycker jag att neopeat fungerar bra, men har iof inte provat det långfibriga. rolleyes.gif
ingmet
Värmer upp en gammal tråd... Åren går och utvecklingen förmodligen likaså..

Har användningen av kokosfiber "coir peat" ökat? För att förebygga mögel i såjorden?
Inköpsställen i Stockholm?

Här är en länk till nätbutik http://www.sneckenstrom.se/coirkokosfiber/...er-finmald.html - men fraktkostnad fördyrar ...
Piccante
Sneckenströms och Wexthuset säljer cocos på nätet. Annars vet jag inte.
rikke
Coir kan du köpa på Ikea. 25 kr för en paket. Jag använder det när jag sår och det fungerar kanon. Men däremot för att odla vidare i är det inte så bra. Så detta året hade jag barkmull/naturgödsel i botten och sen ett lager coir på toppen som jag sådde i. Har fungerat bra. Ska man bredså är det bättre att använda ren coir och sen skola om i annan jord. Coiren är smulig i konsistensen och det är lätt att sära på fröplantorna.
ingmet
Tack båda två för bra tips!
smiley_small_hug.gif
wotan
här brukar ja handla annars. det finns mycket annat kul också.

http://ebboflod.se/sv/ebboflod/mediumkrukor/cocos/
ingmet
Igår var jag på Ikea Barkarby (norra Sthlm). Hittade kokosfibrer (kokosnöt hette förpackningen) (från Nederländerna) på blomsteravdelningen. 0,9kg för 25kr. Ser kortfibrig ut, dvs påminner mkt om torvmull.
Ska bli intressant att testa .
Påtoppen
I chiligruppen på fb hyllar man coir och många köper på Ikea. En skrev tex att chilin utvecklar ett mkt bättre rotsystem i coir.

Jag googlade kokosjord, kokosfiber och hittade flera försäljare - om msn inte råkar ha ett Ikea runt hörnet.
ingmet
Tog ett av mina inköpta paket och la i en 12 liters hink och fyllde vatten. Insåg försent att hinken var för liten för ett (1) paket kokosfiber á la Ikea.
Hade nog räckt att blöta upp 1/3. Jojo.. man lär sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon