Tänkte köpa en ipod åt dottern i julklapp (jo, mamma är lite sugen hon med

). Men jag fattar inte riktigt om man kan koppla ihop den med befintliga högtalare på en vanlig cd-spelare eller om man måste köpa dom batteridrivna högtalarna som finns. Är det någon som provat och som vet?
/Åsa
Jag har ingen aning, egentligen, men är inte syftet med en Ipod att man ska använda den med öronsnäckor, som en freestyle. Jag antar att dessa ljudsnäckor medföljer (Du vet, en sladd med två mojänger i änden på sladden. Man stoppar en mojäng i varje öra.)
Jag har aldrig funderat över att man kan koppla det till stereon och använda det som extern ljudkälla precis som en cd-spelare eller ett kasettdäck (om någon nu fortfarande äger en sådan), men det känns lite overkill att gå den vägen. Det skulle i så fall vara om cd-spelaren inte klarar mp3 och/eller om man inte vill bränna skivor för att spela upp på cd-spelaren.
Dom större högtalarna man köper till har en adapter så man inte behöver dra en massa batterier. Annars så funkar den att koppla med datorn så man använder dom högtalarna.
Jomen cd-skivan är ju snart bara ett minne blott och dottern har inte dator på sitt rum. Jag tänkte att hon skulle kunna ha det mesta av sin musik på ipoden och resten på en extern hårddisk. Det klart att hon vill kunna bära den med grejor i öronen men det vore bra om hon dessutom kunde lyssna inne på sitt rum. Dom större högtalarna har jag inte ens tittat på för någonstans i min ekonomi finns en smärtgräns och det är nog egentligen strax innan en ipod....
/Åsa
Erfarenheten av Apple talar väl INTE för att det går att använda andra högtalare. De bygger ju alltid system som de själva har monopol på alla detaljer. När det gäller Ipod så har man t ex tidigare inte kunnat byta batteriet när det inte går att ladda upp längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.