Full version: Tomatplantor
Ewerth
Nu har jag ganska många tomatplantor på gång i lite olika storlekar och ett antal olika sorter. Har hört att temperaturen under plantstadiet har betydelse för senare skörd. Är det någon som kan säga om detta stämmer?
I sä fall vilken temperatur gäller i olika stadier av plantornas storlek?
Har tilläggsbelysning med lysrör ca 8 timmar per dygn och en rumstemp. på drygt 20 grader.
Hälsn.
Ewerth
Cilla
Ju mer man kan minska rumstemperaturen (ned till ca 10 grader eller så) och ju mer man kan öka ljuset, desto knubbigare och härdigare plantor.

Jag har stödljus 12-14 timmar om dygnet på mina tomater och försöker kyla ut sommarstugeverandan åtminstone till 10 grader på natten. Ändå blir de lite gängliga, dvs aningen för tunna i förhållande till längden.

Så fort de lämnat hjärtbladssstadiet (de första 2 bladen) försöker jag hålla temperaturen låg. Både värme och ljus, och ännu värre, värme men inte tillräckligt ljus, gör dem veka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon