|
Nä, ingen katt, ingen hund, inte ens en liten mus, men en frösådd som tagit sig!  Det är en mistel! På ett ungt äppelträd, som är självsått. Äppelträdet är självsått, dessutom med goda äpplen, men misteln har jag själv kletat fast fröna på! Första gången jag ser resultat av att själv ha sått mistel! Kul!
vickeva
06-12-2005, 15:29
Grattis, vad fin den ser ut!
Grattis för den nya babyn!
Jag kletade fast ett mistelbär för många år sedan i ett ungt äppelträd. Nu är de båda stora och frodiga!!
kristerh
06-12-2005, 20:23
Intressant, kan man ta ett frö från en "julmistel" eller måste den passera genom tarmen på någon fågel först krister
*Felix matte*
06-12-2005, 20:34
Sånt växer väl inte här uppe i norr
Gossen Ruda
06-12-2005, 20:35
Gratulerar till födseln. Är det en pojke eller en flicka måntro? Det dröjer nog innan du vet det, misteln är säkert sen med könsmognaden. Du har väl inte sått laven som sticker ut nedanför också.
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2005, 20:35) Du har väl inte sått laven som sticker ut nedanför också.  Va! Vardå!? Nämen titta! Jomenvisst. Nä, det är ett ogräs som dyker upp tillsammans med min sådd  så som det brukar bli... (söt lav  )
CITAT (kristerh @ 06-12-2005, 20:23) Intressant, kan man ta ett frö från en "julmistel" eller måste den passera genom tarmen på någon fågel först krister Det går bra utan fågeltarm  . Fåglarna är bara ett spridningssätt, inte ett nödvändigt spridningssätt. och så tack för alla gratulationerna förstås Pejori! Här får du en larv av mig, så du inte blir ledsen
CITAT (amaira @ 06-12-2005, 14:56) Det är en mistel! På ett ungt äppelträd, som är självsått. Äppelträdet är självsått, dessutom med goda äpplen, men misteln har jag själv kletat fast fröna på!
Första gången jag ser resultat av att själv ha sått mistel! Kul! :wub: Wow!  Klart impad av sånt här....
Ophelia
10-12-2005, 20:30
Är det svårt att få en mistel att ta sig? Har förmånen att bo i Mälardalen.
Häftigt med egensådd mistel! Men hur mår träden av det? Blir de inte försvagade? Vore kul att prova men jag är så rädd om mina gamla Åkerö...
Ophelia, jag vet inte hur svårt eller lätt det är att få mistel att ta sig. Men prova med flera frön, så går det nog. Kleta fast fröna någonstans på barken, där barken verkar tunn, "ung" eller kanske lite skadad, och i lite skyddat läge. Jag har provat flera gånger, och med många frön, det är första gången det blivit något. Däremot sprider fåglarna mistlarna hej vilt. (så alldeles hundra kan jag inte vara på att det inte är en fågel som varit framme, men det stämemr med var jag sått, och det finns just ingenstans för en fågel att sitta just där. Det sägs att misteln inte tar död på träden, eftersom den bara är en halvparasit - men det är inte sant. Däremot tar det ganska lång tid, och först när trädet blivit fullständigt invaderat av mistlarna. Håller man efter dem, så de inte blir för många i samma träd, är det nog ingen större fara. Misteln växer ganska sakta, så det tar sin lilla tid, även att så dem. Jag vet inte om denna lilla är från förra årets sådd, eller från förrförra. Men de är trevliga och roliga. Här har jag mängder. Har också ett eget "mistel-album" i albumet.
Ophelia
13-12-2005, 18:29
CITAT (amaira @ 13-12-2005, 17:50) Ophelia, jag vet inte hur svårt eller lätt det är att få mistel att ta sig. Men prova med flera frön, så går det nog. Kleta fast fröna någonstans på barken, där barken verkar tunn, "ung" eller kanske lite skadad, och i lite skyddat läge. Jag har provat flera gånger, och med många frön, det är första gången det blivit något. Däremot sprider fåglarna mistlarna hej vilt. (så alldeles hundra kan jag inte vara på att det inte är en fågel som varit framme, men det stämemr med var jag sått, och det finns just ingenstans för en fågel att sitta just där. Det sägs att misteln inte tar död på träden, eftersom den bara är en halvparasit - men det är inte sant. Däremot tar det ganska lång tid, och först när trädet blivit fullständigt invaderat av mistlarna. Håller man efter dem, så de inte blir för många i samma träd, är det nog ingen större fara. Misteln växer ganska sakta, så det tar sin lilla tid, även att så dem. Jag vet inte om denna lilla är från förra årets sådd, eller från förrförra. Men de är trevliga och roliga. Här har jag mängder. Har också ett eget "mistel-album" i albumet. Tackar för tipset. Måste bli pusskalas hela tiden hos dig året runt. Jättefina mistlar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|