Full version: Trollskog
kristerh
Tog en skogspromenad i höstas, då tog jag den här bilden,
bara trollen fattas.

krister
*Felix matte*
Såna skogar gillar jag. Ljuset blir ju liksom lite "över - el underjordiskt" = Trolskt wub.gif
Här i norr har vi ingen sån skog sad.gif Bara knotiga fjällbjörkar och en o annan tall och gran.
KURT
Jag vet att det finns "officiella" trollskogar på Öland (Tall) och utanför Lund (Avenbok). Men det finns säkert fler?
Lars-Olof Arvids
De främsta trollskogarna finns enligt min mening i Tiveden! Den som har vandrat vid t ex Stenkälla, Trollkyrka, Vitsand och sett de röda näckrosorna i Fagertärn förstår säkert vad jag menar. Även om det är en myt att folk där omkring trodde på troll i gamla tider, finns de i alla fall där nu! wub.gif

Olle
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-12-2005, 08:23)
De främsta trollskogarna finns enligt min mening i Tiveden!

Tivedens trollskogar förknippar jag med John Bauers fantastiska teckningar och målningar (urgrunden för svenskars sätt att se på "troll" och "trollskog"?).
John Bauer får det att krypa välbehagligt i mig, av spänning, äventyr, skönhet och magi . wub.gif

Men "din" skog Kristerh, är minsann inte fy skam den heller wub.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, John Bauers trollmålningar är härliga! Han lär dock inte ha målat i Tiveden utan i skogarna på andra sidan Vättern. En annan "trollkonstnär" jag gillar är Rolf Lidberg, vars motiv jag sålde massor av på vykort under åren då jag jobbade i Tivedens nationalparks informationsstuga. Han var också en duktig botanist.

Olle
zaaritha
Hökensås! Mellan Hjo o Jönköping............
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon