Full version: Sockertoppsgran
guntorp
Vi har en sockertoppsgran som står i helt soligt läge . Den är snart 30 år och ska därför bort. Vad ska jag plantera i stället? Helst något snabbväxande, för det ska vara lite insynsskydd. wub.gif
Cilla
Är det Picea glauca du menar, som syns här http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/pina/pic...ea/picegla.html?
Den kan väl bli mycket äldre än 30 år?

Är det en annan stolek på träd som du vill ha, annan funktion i trädgården, som lockar andra djur och insekter, ger annat ljus, annan doft, mer löv och mindre surt ph-värde?

Mycket snabbväxande är ju olika salix, dvs pil, sälg mm men de har ju helt andra funktioner än en gran.
guntorp
Vår "Sockertoppsgran" är ca 3 m hög. En meter upp på stammen börjar grenarna. Så den är inte speciellt vacker längre. Jag vet inte vad jag vill ha i stället, vet bara att det inte ska vara något som barrar.
Hälsningar Lena.
Cilla
Hej Lena,
Om du beskriver var du bor eller vilken zon och lite hur marken och ljusomständigheterna ser ut på stället samt hur mycket plats trädet får ta så kommer säkert fler upslag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon