mamamaggan
Om jag glasar in ,och även isolerar, min balkong så skulle jag vlija göra ett blomsterrum där. Tänker mig avkapade trädstammar med orkideer på.

Är jag helt ute och cyklar då ,eller?

Skulle även ställa ut min jättehisbiskus och har en del andra trevliga blommor där.

Förstår att jag måste ha något skydd för solen också, balkongen har söderläge, men vad?
kristerh
CITAT (mamamaggan @ 06-12-2005, 21:04)
Om jag glasar in ,och även isolerar, min balkong så skulle jag vlija göra ett blomsterrum där. Tänker mig avkapade trädstammar med orkideer på.

Är jag helt ute och cyklar då ,eller?

Skulle även ställa ut min jättehisbiskus och har en del andra trevliga blommor där.

Förstår att jag måste ha något skydd för solen också, balkongen har söderläge, men vad?

En cymbidium skulle nog kunna trivas där om tempen inte går under 0 och den får lite xtra ljus på vintern. Fast de kan bli rätt stora.
Hibiscusen trivs nog oxså bra.
Skyddda mot den starkaste solen kan du göra med tex en sån där gräs/bambugardin, kanske är de gjorda av vass,
bubbelplast skyddar oxså både mot kyla o sol, men kanske inte är jättevacker.
krister
mamamaggan
Tack för svaret.

Har kollat på nätet för att se hur en cymbidium såg ut. En , eller ett par, sådana skulle man kunna ha.

Har haft en firma här förut för att kolla och räkna på vad det skulle kosta. Då skulle jag också få balkongen isolerad ( golv ,väggar och tak) . Killen föreslog träjalusier som skydd på sommaren. Det borde alltså räcka.

Extra ljus på vintern skulle jag nog i så fall ha. Är ju bra för frösådden också. Det enda ljus som kommer in är framifrån och genom plasttaket. Även om det isolerades så skulle det fortfarande var genomskinligt.

Vilka drömmar. Men, när jag får råd ( väntar på en större summa) DÅ! wub.gif
Alexander-VG-zon3
det ska någ gå bra smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
du ska kanske mätta temerraturen nu på vintern även om du har nåt träd eller om det är ett fritt söder för är det innte fritt söderfönster kanske du inte behöver skydda det för solen smile.gif smile.gif
Carex
Köp bara en cymbidium! Annars kommer du snart upptäcka att du inte har plats till allt du vill få en på balkongen. En inglasning är en superinvestering om man är intresserad av växter, det finns så många plantor vi har inomhus som egentligen mår bättre av att ha det lite svalare, se bara på alla bladkaktusar, till exempel novemberkaktus. Din hibiscus kommer att tacka dig för omplaceringen. Förutom cymbidium finns det många orkidéer som uppskattar lite svalare omgivningar, personligen har jag två phalaenopsis på balkongen (som inte går under 10 grader)
mamamaggan
Tack för tipsen.

Det är ganska exakt rakt i söder och ingen skugga .

Jo jag vet att en del av mina blommor nog skulle må bättre på inglasad balkong än inne. Har länge drömt om att göra det och nu kanske det äntligen kan bli av.

Har också tänkt ha kaffeplanta, ev citrusfrukter mm. Min balkong är c:a 12 kvm stor så jag hoppas kunna få plats med en hel del . Sedan kan man ju ha många hängande växter också.
Alexander-VG-zon3
mät teperaturen som carex sa så bler det dyrt och med lite skydd för den värsta kylan eller innget kan du någ ha växter där ändå mätt tempen på balkongen .och södersolen var klara men ppå sommaren kan du hänga upp nån vitgardein eller nåt en lufftig för det räker om man bara vill bryta soljuset smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon