Full version: Brudorchidee
Jonte_rm
Hur förökar man brudorchideer?

Och en fråga till när vi ändå håller på...Mina bromelia har skickat utskott...Är det bara o pilla bort dom eller ?

mvh // Johannes
kristerh
CITAT (Jonte_rm @ 06-12-2005, 21:05)
Hur förökar man brudorchideer?

mvh // Johannes

Enda sättet för oss amatörer är att hoppas på att en sk keikis växer ut på en blomstängel, det är en ny precis likadan orkide som mamman, dessa växer som sagt ibland ut på en blomstängel, och kan separeras från mamman när den fått 3-4 rötter,
då planteras den i vitmossa, tar minst 1 år innan den blommar.
krister
Jonte_rm
Och vad beror på att det kommer en sådan då ? Klimatkrav?

Hur gör proffsen då ?
kristerh
vissa sorter som de småblommiga är xtra villiga att bilda keikis,
sedan påstås det att hög temperatur stimulerar till keikibildning.

Proffsodlarna kör vad jag vet med någon näringslösning wink.gif
som de lägger småbitar av orkideér i i en skyddad miljö, fråga mig inte vad det heter wink.gif
det går att ta frön oxså men de är så små att de knappt syns och det tar måånga år innan det blir nåt.
krister
Jonte_rm
Ofan....Då vet jag lite mer ...tack så mycket smile.gif

Vart lever brudorchideen naturligt...eller mera...vad har den naturligt för värme och klimatkrav?

mvh // Johannes
Ljusalfheim
Keiki-förökning är absolut inte den enda metoden för oss amatörer!
Det är fullt möjligt att fröföröka brudorkidéer om man följer rätt anvisningar, tips och råd..

Redan efter några månader har man småplantor, men det tar ju i regel några år innan de bär blommor.

Länk: Mikroföröka Orkidéer

Själva metodiken som beskrivs på websajten (länken ovan) är i grund och botten likadan som proffsodlarens. Skillnaden är att allt förenklats in i minsta detalj. Man behöver inte hundratals dyra kemikalier i mängder som ej går att mäta upp. Inte heller krävs de dyra maskinerna som används av proffsen..

Följande är ett recept på en näringsgel som fungerar alldeles utmärkt.

1-1½ tsk flytande gödning (trädgårds- eller krukväxtsnäring)
½ multivitamintablett
1.0g Aktivt kol (inte helt nödvändigt)
7.0g Agar (används vid bakning och finns i hälsokostbutiker)
20g socker
en banan
om näringen inte innehåller magnesium kan 50mg magnesiumsulfat behövas (finns på apotek)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon