Carex
Ja, precis, det är vad jag skulle vilja ha tips på om ni har:). Började med att duscha den, låta torka en aning, ta bort all gammal kompost och döda rötter, skölja av i rikligt med vatten och sedan sätta i lagom stor lerkruka i pinjebark blandat med en rejäl dos vitmossa. Nu står den i mitt östfönster. Någon som har tips på ytterligare åtgärder?
Hittade den för en femtiolapp bland andra de sålde ut som var vanvårdade eller avblommade. Jag och min blödhjärtade inställning. Förstår inte riktigt vad den blomsteraffärern sysslar med ibland, de tar in nya partier och ställer längst fram och sedan verkar de bli flyttade länge och länge in ju sämre de mår. De har verkligen ingen ordning heller utan mycket står huller om buller och det verkar inte som om växterna får den skötsel de behöver, blir så arg! Egentligen borde jag inte gynna dem, men orkidén var billig och ropade på hjälp;)
Ops, lite offtopic, hoppas ni ursäktar.
pejori
låter väl okay det du gjort hittills. smile.gif
jag hade kört med ren vitmossa och plastpåse om, eller ett akvarium för fuktigheten, tills den fått "fötter" igen wub.gif
kristerh
Jag har för mig att cattleyan vill ha det jättetorrt när den inte är i växtfasen, de rötter den har har den ingen större nytta av,
så småningom när den "vill" får den nya rötter o nya blad som det sedan kommer blommor ifrån (förhoppningsvis) om den lidit nog wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon