Margaretha
Köpte för ett antal veckor sedan en amaryllis, en riktigt stor präktig knöl för 109 kronor. Jag gav den till min mamma som planterade den för fyra veckor sedan - men ingenting händer. Absolut ingenting!

Knölen är hård, har fått lite vatten och värme och ljus, men ingenting. En liten bit blad tittade fram när jag köpte den och det har inte växt en millimeter. Den heter Flamming Peacock - tror jag hon sa - och ser väldigt vacker ut på bilden.

Jag ville att hon skulle ha en riktigt vacker blomma att njuta av till jul. Det är ju inte längre aktuellt, men finns det överhuvudtaget något hopp tro?
Lönar det sig att låta den stå kvar i sin kruka? Jag känner mig jättebesviken.
sad.gif sad.gif sad.gif
Carex
När det gäller amaryllis får man beväpna sig med tålamod, de kan ta otroligt lång tid på sig och vara väldigt lynniga. Om man vill ha något pålitligare ska man hålla sig till de småblommiga sorterna, de är mer blomvilliga, men förmodligen lika lynniga de också. Men tänk såhär, när den väl blommar kommer det verkligen bli något extra, så länge som man väntat på den!
Margaretha
Ringde idag till affären där jag köpt den och frågade. Då sa man att den här sortens lök kan ta upp till 8 veckor på sig och att det kan gå fortare om man sätter den varmt och MÖRKT! Inte ljust som det brukar stå!

Så det blir en vårblomma! Inget fel i det, men det var nu hon ville ha den!

sad.gif sad.gif sad.gif
vickeva
Förra året satte jag papperspåsar över mina amaryllis för att få igång dem, det funkade bra
Immix
Jag köpte precis samma sorts amaryllis ett par veckor innan advent och det är samma sak för mig- ingenting händer. Den verkar vara ovanligt trögstartad alltså! Får väl köpa en ny lök med stor knopp nu, så att jag får lite blomfägring till jul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon