Full version: Drak frukt
Dewali
Hejsan vet inte om detta är rätt ställe att lägga in en sån här fråga men är det nån som vet vart man kan få tag på Drak frukter ? Och är dom lätt att odla? Läste om dom idag och dom verkar vara rätt intresanta så ja tänkte att ja skulle ta å höra mig kring.
Tack på förhand //Johan
kerstin z5-6
Finns två möjligheter -antingen menar du -pitaya- Dragon Fruit, Pitahaya, Strawberry Pear
en ¤kaktusväxt -fröer finns i frukten-och går antagligen bra att så ..
-varmt subtropiskt klimat ..
eller
Mangostan/drakfruktsträd kommer ursprungligen från Malaysia där den odlats i många hundra år. Mangostan växer i den tropiska regnskogen och är mycket svår att odla. Därför har den inte någon stor spridning utanför Sydostasien, även om den anses vara en av tropikernas finaste frukter.

Mangostan är ett städsegrönt träd, upp till 15 m högt med kortstjälkade, avlånga blad.

Mangostanfrukten är ungefär stor som en tomat. Skalet är rött eller rödbrunt, ca I /2 cm tjockt, hårt och läderartat. De frukter vi ser i handeln är mörkbruna-svarta. I stjälkänden sitter fyra tjocka foderblad.

Inne i frukten ligger 4-7 frön omgivna av vitt eller rosafärgat fruktkött. Varje del ser ut som en vitlöksklyfta och påminner om en sådan i storlek. Delarna motsvarar citrusfrukternas klyftor. Hos mangostan är de hinnfria
Frukten hittar du säkert i frukaffärer -i alla fall i större städer -att få fröna att gro är också säkert inte så svårt -men var förvarar man ett 15 meter högt träd vintertid -som dessutom ska ha regnskogsklimat
Ingen aning -det kan gå att hålla det lågt i kruka -du får testa o meddela
Menar du Pithaya
? Här är en länk, med såråd mm

tradewindfruits
Dewali
Ojsan! Det där var mycket mer än vad jag visst hehe.. Men jag läste att det var nån som hade odlat inomhus och fått fram frukter och att man måste ha både färgerna av frukten (den gula och den röda) för att det ska kunna bli frukt. Vet inte om jag läst helt galet eller om det stämmer detta?
Alexander-VG-zon3
http://www.succulent-plant.com/dragon.html
där står hur man gör tror det är den röda som man säger är drakfrumt
Alexander-VG-zon3
oj såg inte sad.gif huh.gif förlåt (? Här är en länk, med såråd mm

tradewindfruits )
Dewali
hehe tack så mycket varje fall
Åbo
Jag har satt frön från en röd pithaya nån gång i våras. Många många frön grodde, men det blev stort manfall under de första månaderna när det bara var hjärtblad på plantorna.

Men kvar till övervintring har jag två små drakfruktsplantor, med taggar och allt. (Den ena är kanske en och en halv centimeter hög, den andra två.)

Jag har också läst att det behövs plantor från båda färgernas frukter för att man skall kunna få frukt på sin planta. Men det verkar ganska lönlöst att försöka här hos oss. Tror att chansen att båda plantorna har en blomma samtidigt (de håller visst inte så länge) är ganska liten. Men man kan ju alltid testa!

Pithaya brukar finnas i välsorterade fruktdiskar. Prova nåt större varuhus som har mycket exotiska frukter till salu.
Dewali
Jo tänkte åka in till Umeå imorrn och titta på Ica maxi? borde kanske finnas nåt där.. köpa ett gäng frukter å göra sju helsikes odling tänkte om man odlade tillräckligt många å fick dom att överleva så kanske 2 av olika färger blommar samtidigt =) men men får se hur det blir med den saken. drog igång en chili odling på 60-70 plant nu för några veckor sen så det är lite fullt för tillfället men man får testa lite längre fram =)
IngridEsther

Hur gick det med dina Drakfruktsplantor? Har de blommat?

CITAT (Åbo @ 08-12-2005, 10:30) *
Jag har satt frön från en röd pithaya nån gång i våras. Många många frön grodde, men det blev stort manfall under de första månaderna när det bara var hjärtblad på plantorna.

Men kvar till övervintring har jag två små drakfruktsplantor, med taggar och allt. (Den ena är kanske en och en halv centimeter hög, den andra två.)

Jag har också läst att det behövs plantor från båda färgernas frukter för att man skall kunna få frukt på sin planta. Men det verkar ganska lönlöst att försöka här hos oss. Tror att chansen att båda plantorna har en blomma samtidigt (de håller visst inte så länge) är ganska liten. Men man kan ju alltid testa!

Pithaya brukar finnas i välsorterade fruktdiskar. Prova nåt större varuhus som har mycket exotiska frukter till salu.

teo
Drakfrukt/pithaya som är frukt från en kaktus (Hylocereus undatus) brukar finnas i fruktdisken (numera alltid verkar det som) och den innehåller massor av små svarta frön i fruktköttet. Går utmärkt att så (samma som när man odlar kaktus). Blir mängder av gröna skott, med tiden ganska långa. Att få frukt från den i Sverige tror jag kan vara svårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon