Full version: JULKORV
netaave
Har länge varit sugen på att försöka göra egen julkorv och hittade det här receptet.
Men jag undrar över nitritsaltblandning, hur gör man det, eller kan man köpa färdigt?

Julkorv

400 g nötfärs
400 g fläskfärs
200 g späck
10 g nitritsaltblandning
1 dl potatismjöl
ca 5 dl mjölk
1 dl Madeira
1 dl portvin
1 dl finhackad persilja
2 pressade vitlöksklyftor
ca 1 msk kryddblandning

Kryddblandning:
lika delar kryddpeppar, hel nejlika och ingefära
(Dessa stöts i en mortel så att de smakar mycket)
salt och nymalen vitpeppar från kvarn

Blanda allt kött och späck samt nitritsaltet väl med händerna eller i blandare. Kör halva mängden kött och späck i processorn tillsammans med potatismjölet och mjölken, madeiran och portvinet till en slät smetfärs.
OBS! Ingredienserna måste vara iskalla. Vänd sedan ner resten av ingredienserna i smeten och krydda med salt och nymalen vitpeppar från kvarn. Fyll de väl sköljda krokfjälsterna från oxe väl i kallt vatten.
Fyll fjälsterna till hälften med smeten. Stick korvarna ett antal gånger, så att de inte spricker. Sjud korvarna försiktigt i saltat vatten med lite kryddpeppar och nejlikorlök och lagerblad.
*Felix matte*
Jag har aldrig sett någon sån saltblandning i matbutiker men när jag googlade fick jag fram bl.a DEN HÄR SIDAN där finns telnr till personer som kan ge mer upplysning.. ser ut att vara i Uppsala smile.gif
foolishRice
det är inte salpeter blandat med salt då??
Gåsis
Nitritsalt används framför allt inom charkuteribranchen för att få rätt färg och konsistens. Det är inte alltid helt odiskutabelt se här

Det borde gå bra att byta ut detta salt mot vanligt salt, men korven får en gråare färg. Kanske kan du hitta ett äldre recept?

/Åsa
netaave
Man kanske rent av kan skippa det helt eller vad tror ni?
Om det bara är för färg och hållbarhet kan jag väl lika bra vara utan kommer ju att frysa mina och om den är grå, ja det kan man väl fixa med nån droppe röd karamellfärg i stället då. Då blir den ju riktigt julig tongue.gif
netaave
CITAT (Felix matte @ 07-12-2005, 21:16)
Jag har aldrig sett någon sån saltblandning i matbutiker men när jag googlade fick jag fram bl.a  DEN HÄR SIDAN  där finns telnr till personer som kan ge mer upplysning.. ser ut att vara i Uppsala smile.gif

Inte jag heller togs inte ens upp när jag var med hos Sverker.
Jo Livsmedelsverket ligger här inne i stan.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 07-12-2005, 22:38)
Man kanske rent av kan skippa det helt eller vad tror ni?
Om det bara är för färg och hållbarhet kan jag väl lika bra vara utan kommer ju att frysa mina och om den är grå, ja det kan man väl fixa med nån droppe röd karamellfärg i stället då. Då blir den ju riktigt julig tongue.gif

Tycker absolut att du kan skippa både nitrit och rödfärg... Det är ju smaken som är viktigast.
Idag kan vi ju köpa bl.a kalvsylta med och utan nitrit. Den senare är gråare i färgen men smakar precis lika gott.
Handlar nog mest om gammal vana...att korv och sylta ska vara lite rödaktiga.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 07-12-2005, 22:40)

Va??? Har du varit hos Sverker ohmy.gif Berätta biggrin.gif
netaave
CITAT (Felix matte @ 07-12-2005, 22:43)
CITAT (netaave @ 07-12-2005, 22:40)

Va??? Har du varit hos Sverker ohmy.gif Berätta biggrin.gif

Jo jag retade upp mig på att det finns så olika kg-pris på salt.
Salt är ju något som används i alla hushåll varje dag och jag förstår inte än varför ett grundämne, som salt eller natrium ju är ska kosta allt från 5 till 105 kr per kg.
Så jag mailade till plus och dom kom hit och jag var med i inslaget från "min" affär.
Dom hade sen en kock i programmet som förklarade de dyra salternas förträfflighet och fina kvalité. Krystat tyckte jag.
Men jag och många med mig fortsätter nog med hushållssalt för under tian kilot.
KURT
CITAT (netaave @ 08-12-2005, 11:07)
Salt är ju något som används i alla hushåll varje dag och jag förstår inte än varför ett grundämne, som salt eller natrium ju är ska kosta allt från 5 till 105 kr per kg.
Så jag mailade till plus och dom kom hit och jag var med i inslaget från "min" affär.
Dom hade sen en kock i programmet som förklarade de dyra salternas förträfflighet och fina kvalité. Krystat tyckte jag.

Formen på saltet spelar roll för smaken, men BARA om man saltar precis innan man äter, annars smälter saltet och då har det ingen som hellst betydelse vad det är för salt. Åtminstonde har det ingen betydelse smakmässigt!

Sedan är det ju energimässigt vansinne att koka bort vatten från havsvatten för att få pannsalt. När man i stället kan låta solen göra jobbet!
netaave
CITAT (KURT @ 08-12-2005, 11:15)
CITAT (netaave @ 08-12-2005, 11:07)

Formen på saltet spelar roll för smaken, men BARA om man saltar precis innan man äter, annars smälter saltet och då har det ingen som hellst betydelse vad det är för salt. Åtminstonde har det ingen betydelse smakmässigt!

Sedan är det ju energimässigt vansinne att koka bort vatten från havsvatten för att få pannsalt. När man i stället kan låta solen göra jobbet!

Men priset spelar också roll och jag tycker jag behöver använda mer av flingsaltet än av vanligt och det skiljer drygt 100 kr kilot.
*Felix matte*
Flingsaltet jag senast köpte, kostade 36.90 för 250 gram = 147.60kr/kg
Tänkte aldrig på att det var sååå dyrt... är nog därför de säljs i små förpackningar wink.gif

men jag fortsätter ändå att köpa det eftersom jag inte tycker att vanligt salt är gott att ha på bordet. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon