Full version: Teblad
Grönblomman
Hejsan alla glada!
Nu är det mörka tider, men var icke ledsen, då den ljusa snart skall återkomma!

Jag har kommit underfund med att jag är mycket interesserad av att torka te till (mig själv) tongue.gif och undrar hur ni vet hur man skall göra, och var man kan få mer inofmrmation om vilka växter som lämpar sig i te (både välsmakande, samt kanske hälsonyttiga sorter).
Jag har försökt att torka, men mycket av smaken försvinner dock. Var skall man förvara "slutprodukten"? Jag antar att en teburk går bra?

Tack så mkt på förhand! wub.gif
noora
Är det "vanligt" te, dvs blad från tebusken, du vill torka eller är det andra örter du är intresserad av?

När det gäller örter så ska de torkas luftigt och skyddat från ljus, och så fort de har torkat ska de förpackas i lufttäta burkar (t.ex. vanliga teburkar) och förvaras mörkt. Detta för att bevara så mycket som möjligt av smaken. Du kan hitta en lite mer detaljerade beskrivningar på min webbsida, Nooras örtagård. Där finns även länkar till fler webbsidor med information och några boktips :-)
Lene i Fredrikstad (Norge)
Jeg tørker mye urter til egen urtete hver sommer. Nå har jeg fått (til jul ifjor biggrin.gif ) en urtetørker, men før tørket jeg i stekeovnen: 40 grader med døra på gløtt. Jeg la urtene i et tynt lag på en duk på rist. Lar dem tørke til de er knusktørre. Oppbevarer på mørke, tette glass - som jeg handlar på loppis når jeg finner dem.
Jeg tørker:
kamille-blomst - chamaemelum nobile,
salvie-blader - salvia officininalis,
sitronmelisse-blader - melissa officininalis,
kvann-blader - angelica archangelica,
timian-blader - thymus,
oregano-blader - oreganium,
monarda-blader,
mentha-blomst + blad,
rød solhatt- blomst + blader - echinacea purpurea,
anisisop-blader- agastasche foenicolum.

Alle disse egner seg i ureteer. Men noen av utene over her kan ha medisinske virkninger - så måtehold er viktig. Jeg blander litt av hver urt - etter smak og lyst.
BoS
Bra till färskt te och troligen också till torkat är toppskott av mjölkört innan den blommar, glasbjörksblad (kryddigare smak än vårtbjörk), rölleka, pepparmynta (odla skuggigt och toppa ofta, så blommar den senare), johannesört, tistronblad, hallonblad, toppskott av björnbär, kådiga tallskott.
rosita
Det bästa te jag vet är blåbärsbladte! rolleyes.gif Jag brukar plocka bladen på våren och torkar dem på en bricka ovanför kylen. När de torkat förvarar jag dem i en plåtburk. Blåbärste hjälper vid lindriga inflammationer i munhåla, svalg, mage, tarm, urinblåsa och njurar. Det är dessutom svagt blodsockersänkande.
Jag brukar hälla 2,5 dl kokande vatten över 2 tsk blåbärsblad och låta det dra 10 min. smile.gif
kellysblues
Kamomill är ett klassiskt örtte! Jag brukar göra kamomill- och pepparmyntsdekokt ... fast jag dricker det inte, häller det i håret istället. tongue.gif Men pepparmynta, som har nämnts redan, ger en frisk god smak till te. Eukalyptus skulle funka, och helt klart citronmeliss. Temynta är också en klassiker -- det är från temynta bergamottolja kommer och bergamott är det som gör Earl Grey speciellt. Blad från svartvinbärsbuske är helt klart mycket trevligt och gott också. Hm... sen finns det en hel hög ätliga blommor, så att teet ser vackert ut också?

Det mesta du kan torka och äta kan du ha i te, skulle jag tro, med andra ord. smile.gif En länk som skulle kunna vara nyttig är www.shenet.se

Örter torkar bäst mörkt, torrt och luftigt, och förvaras bäst mörkt, torrt och lufttätt.

Tillägg: Örter torkar fortare om du tar av bladen från stjälken -- stjälken håller fukt och används ändå inte.
Eva i Västerås
Massor av blad är goda till te.
Torka luftigt bara. Jag torkar på bricka eller i små buketter, vilket som känns bäst.

Det viktiga är nog att tänka på att nästan alla växter har mer eller mindre medicinsk inverkan på kroppen.

Kamomill t.ex. lugnar magen, men dricker du mycket och ofta kan det ge magont och illamående.
Blåbärsblad sänker blodsockret, men känsligheten minskar om man dricker ofta.
Enbär och enved är bakteriedödande och urindrivande vid urinvägsinfektion, men kan fresta hårt på njurarna och torka ut kroppen.
Osv.

Så växla om. Byt ofta. Smaka olika sorter. Blanda. Läs böcker om örter.
Men det är väl det som är finessen, eller hur?

Citronmeliss och grönmynta blandat ger trevligt vardagste, som jag tar några gånger i veckan.
Åsa, mälardalen zon 2
Johannesört + humlekottar är ett bra rogivande te.

OBS! Johannesört kan göra huden ljuskänslig + den gör så att kroppen inte tar upp vissa mediciner som den ska ifall man dricker det regelbundet.
Eva i Västerås
"OBS! Johannesört kan göra huden ljuskänslig + den gör så att kroppen inte tar upp vissa mediciner som den ska ifall man dricker det regelbundet.
"
Till exempel P-piller, läste jag någonstans.
Kanske mindre rogivande...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon