Castea
Jag har en Sultan resårbotten från IKEA som jag nu har köpt madrassben till. Det finns ju förborrade hål i Sultan:ens trästomme där man ska skruva i madrassbenen. Men ett av hålen är skadat. Ser ut som det är litet felborrat, så hålet är för stort för madrassbens-skruven (har haft madrassen i en sängstomme förut, så jag har inte märkt defekten förrän nu).

Kan man göra nåt åt detta? Kan man sätta dit någon slags gummiplugg eller liknande eller kan man täta/laga ett uppborrat för stort trähål med något material så att skruven passar?

Kompletterande bilder:

En sån här slags resårbotten Fast min heter "Sultan Skymning"

Och såna här madrassben
netaave
Det finns en slags massa man kan laga repor i olika träslag med men hur hållbart det är vet jag inte.
Träplugg då? Kan inte det vara något.
Castea
Hur gör jag med en träplugg då? Det är inte djupet på hålet som är problemet, det är diametern på hålet som är för stort för madrassbens-skruven. Och jag måste använda den medföljande skruven, för att det ska passa med skruvhålet på madrassbenet.

wacko.gif
*Felix matte*
Senast när jag fixade felborrat hål (i databord) så stoppade jag träplugg i hålet och borrade sedan nytt.
Men om inte det funkar så finns det något som heter Trämassa (tror jag det heter) Det blandar man med lite vatten, knådar mellan fingrarna och stoppar i hålet... där får det svälla och torka och sedan kan man borra nytt hål.
Gå till en färghandel eller byggvaruhus så får du säkert råd.

Lycka till!
Castea
*viskar* "Jag äger ingen borr."

Skulle helst bara vilja täta hålet med en gummiduk eller nåt.
*Felix matte*
CITAT (Castea @ 07-12-2005, 22:51)
*viskar* "Jag äger ingen borr."

Skulle helst bara vilja täta hålet med en gummiduk eller nåt.

Ja men då kan du ha i trämassan och skruva i innan den stelnar smile.gif
Castea
Ok! Jag ska testa det! smile.gif
pejori
CITAT (Castea @ 07-12-2005, 22:49)
Hur gör jag med en träplugg då? Det är inte djupet på hålet som är problemet, det är diametern på hålet som är för stort för madrassbens-skruven. Och jag måste använda den medföljande skruven, för att det ska passa med skruvhålet på madrassbenet.

wacko.gif

jag har en sultan som bråkade med hålen.
jag gjorde helt enkelt ett nytt hål brevid...funkade jättebra smile.gif smile.gif
forget-me-not
Hej Castea!

Ibland har jag bara gjort så att jag stuckit i lite tändstickor eller tandpetare eller något i hålet när detta varit för stort och sedan skruvat i skruven. När skruven gängar ordentligt har man lagt i tillräckligt många stickor.

Fast det kanske inte blir tillräckligt stabilt för sängben, jag vet inte.
Castea
smile.gif Hej där, forget-me-not!

Jo, det kanske kan funka.... Hmmm...
gammelnalle
CITAT (forget-me-not @ 07-12-2005, 23:36)
Hej Castea!

Ibland har jag bara gjort så att jag stuckit i lite tändstickor eller tandpetare eller något i hålet när detta varit för stort och sedan skruvat i skruven. När skruven gängar ordentligt har man lagt i tillräckligt många stickor.

Fast det kanske inte blir tillräckligt stabilt för sängben, jag vet inte.

Om du behöver flera stickor bör du även limma stickorna (Vanligt VITT trälim- låt det torka minst 20min helst några timmar INNAN du drar åt skruven helt. (Men du kan gärna pröva så att den verkligen drar)

OM det trots allt inte blir stabilt..... vet ju inte hur du njyttar din säng... sleep.gif sleep.gif sleep.gif så kan du göra som tidigare nämnts: flytta den en aaaaning...
eller ännu bättre borra igenom och sätta en FÖRSÄNKT M6 eller M8 skruv och dra åt på INSIDAN med mutter. (Huvet blir synligt men försänkt)

b
Caprice
Tycker du ska göra såhär,

Ta dej till en Clas Ohlsonbutik och köp ett montagelim, har använt det själv, funkar kanon och är superstarkt, kostar 39:-, artnr 34-3451...
Du behöver en spruta till detta, kostar 29:-, artnr 35-514

Jag skulle helt enkelt spruta in lite lim i hålet, in med skruven, dit med mera lim och sedan låta det torka....

Du hittar även Clas Ohlson på nätet....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon