Full version: Rabattrenovering
sirugo
Håller på att återuppliva en bortglömd rabatt på tomten.
I denna 8,5 meter långa och 1,5 meter breda rabatt härjade grästuvor och kirskål i flera år fram till påsken detta år då allt grävdes bort.

Vill nu vara säker på att inget av ogräs och annat kommer tillbaka så jag undrar hur jag bäst gör för att stoppa attackerna underifrån.

Det finns marktäckväv och diverse täckplaster.
Rabatten ligger intill husväggen, rakt i söderläge med gassande sol i princip hela dagen.

Någon som har erfarenhet av återupplivning och ogrässtoppande åtgärder och vad man bör tänka på?

wink.gif
Elizabeth
Jag har (haft?) ett liknande problem. Rabattplaceringen är precis samma som hos dig. Nu har jag kämpat med ogräset i två säsonger och redan i fjol märkte jag att det blev allt mindre av den varan. Har ingen markväv eller liknande, jag bara försöker rensa så ofta och noggrant som jag kan. Ärligt talat särskilt ofta blir det inte då rabatten ligger på landet där vi är ungefär varannan helg under sommarhalvåret + ett par veckors semester.

Jag märkte att det lönar sig att börja rensa noggrant tidgt på våren innan allt elände hunnit sprida sig.

Och så satsar jag på marktäckande växter. men det tar ju tid innan de växer till sig....

Jag ser fram emot andra svar och tips. Skulle själv behöva dem.

Lycka till!
Elizabeth
Lotta
Ska göra samma sak hos mig, har tänkt gräva upp hela rabatten, djupt, "sila" jorden så att inte minsta rot kommer med, det blir antagligen inte så mycket jord kvar så jag blandar med köpt jord och välbrunnen stallgödsel.
I botten lägger jag tidningar, dessa hindrar ogäs underifrån tills perennerna har vuxit sig starka och ogräster försvagas. Tidningarna förmultnar så småningom så att perennernas rötter kan söka sig djupt ner.
Hoppas min strategi fungerar! /Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon