Katti med torpet
08-12-2005, 11:28
För tre år sedan "gjorde" jag två stycken pilträd. Gjorde betyder i det här fallet att jag flätade två stammar av 1,5 m långa slanor av engergi-skogs-pil och toppade. Dessa har nu stått en sommar i kruka och två sommrar i rabatten och vuxit till sig lite. Tanken är att de skall hamlas med jämna mellanrum så att de hålls i shack storleksmässig och får täta kronor.
När vi skall flytta ut till torpet permanent nästa år så skall givetvis "träden" flytta med. Frågan är bara var jag skall placera dem. Vi har ett soligt surhål som egentligen borde vara lämpligt, men...
1) Där ligger växthuset som iof inte skulle må illa av lite trädskugga varma dagar, men hur nära kan kan jag plantera, dvs hur stor blir kronan på ett pilträd på 2-3 år? (lämpligt att att hamla med det intervallet?)
2) Förutom kronan bör man ju ta en funderare på rotsystemt också.
Går det ytligt eller på djupet? Vi har en åker intill, hur nära den kan jag plantera med tanke på plogar och dyl.
Den som har kollat mitt Växthus-album har insett att det numera går en dräneringsledning runt vallgraven, förlåt, växthuset.
En annan sak att ev ta hänsyn till är ev. reningsverket med till och från-ledningar som också är placerat där. Hur nära dessa ledningar törs man sätta träden? Är det bara dräneringsledningen som är riskabel eller gäller det även för de "slutna" avloppsledningarna?
Jo jag inser att det finns en del som talar emot att placera dem där. Men om jag istället skulle försöka hitta en annan plats, hur bör den då vara beskaffad för att de skall trivas. Jord, näring, sol, utsatt/skyddat osv?
Du säger inte vilken typ av energipil det är frågan om men jag skulle gissa på Salix viminalis, korgvide? Korgvide trivs bra i sol till halvskugga med fuktig, näringsrik och gärna lerhaltig jord. Däremot är jag tveksam i vilken mån korgvide som sådant kan formas till ett träd. Det är ju frågan om en buske med långa spjutformade grenar utan någon riktig stam. Moderna vatten- och avloppsledningar är ofta av plast. Är fogarna täta hålls nog alla rotsystem på utsidan.
Sommartorparn
09-12-2005, 13:41
Hamlade pilar kan med tiden bli väldigt omfångsrika. Jag har ett par pilar där kronan är ungefär 5 meter i diameter tredje året efter hamlingen. Men dom är ganska gamla också. Stammen är två famnar i omkrets. Så det tar ett tag!
Vad gäller rötter och åkern så är inte det något stort problem vad jag har förstått av min granne bonden. Men bönder vill dels inte ha skugga på sina grödor dels vill dom absolut inte att det ska vara några grenar som sticker ut på deras område som sedan fastnar i maskinerna. Om du tänker plantera pilarna invid en åker föreslår jag att du pratar med bonden så att ni är överns om var dom kan sättas. Vad gäller dränering så beror det på om den är gjort med tegelrör eller plast. Dräneringar gjorda av tegelrör kan definitivt förstöras av pilerötter. Vad gäller plaströr vet jag inte, men dräneringen brukar väl hur som helst bestå av singel och jag antar att den mister verkan om singeln är genomvävd av rötter....
Hur långt säkerhetsavstånd man bör hålla vet jag inte. Också bör du kolla med bonden så att det inte går något täckt dike bredvid, för sådana kan pilarna tydligen också förstöra med sina rötter.
Big Gardener
09-12-2005, 14:07
Jag håller med Sommartorparen. Rötterna innebär inget större problem. Om åkern mer eller mindre regelbundet djupharvas eller plöjs är det ingen större risk att varken träd eller plog tar skada då rötter inte hinner utvecklas tillräckligt innan marken omstruktureras.
Hur mycket pilen växer beror helt på vad det är för typ av pil? Som CGB skriver är korgvide den vanligast energiskogsgrödan. Den kan visserligen stammas upp som ett träd men den blir inte särskilt stor. Jag gissar på fem meter som högst, men det tar långt tid. Det vore intressant att se hur stor den blir som träd så prova för all del.
Man bör inte placera pil nära en avloppsledning eller dräneringsledning. Mer specifik än så är svårt att vara och där får magkänslan avgöra. Är marken väldigt fuktig blir oftast vattenbehovet tillfredsställt så att inväxning inte eller sällan förekommer.
Katti med torpet
13-12-2005, 21:48
Tack för alla svar!
Tvingas nog inse att det är lika bra att leta efter ett annat ställe för mina pilträd. Det kommer att hamna för nära åkern om jag gör som jag tänkt.
Ang sort av energipil så har jag tyvärr ingen aning men troligen korgvide som ni skriver. Fick idén från en artikel där någon gjort ett jättefint litet träd (i kruka tror jag) på det här sättet, men det kan ju ha varit en annan sorts energipil. Men jag tänker ge dem några år så får vi se om de blir fina, i så fall lägger jag väl ut en bild här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.