Full version: Ecoplugg
JoLo
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av det som kallas ecoplugg? Det är små plugg som man slår in i trädstammen, så att trädet ska dö. Jag förstår det som att det är ett alternativ till eller har ungefär samma effekt som ringbarkning.

Är det någon som vet mer? Och om det fungerar överhuvudtaget?
KURT
Det är ett sätt att administrera Roundup in i trädet. Så jag är inte säker på om det fungerar på t ex barrträd? Och om det är en klunga med träd så kan de ha kontakt via rötterna, så om man skjuter plugg i en Asp så kanske man dödar ytterligare någon i närheten.
kristerh
CITAT (JoLo @ 08-12-2005, 11:59)
Är det någon som vet mer? Och om det fungerar överhuvudtaget?

Jag har tagit livet av några trän på det sättet så nog fungerar det.
fast jag hade större dos än det angavs i bruksanvisningen.
krister
Cilla
Att banka in glyfosat/ecoplugg i trädet har inte minst likhet med ringbarkning. Glyfosat påverkar trädets innersta biologi/kemi på DNA-nivå, medan ringbarkning är ett mekaniskt sätt att förhindra att trädet kan fortleva.

Glyfosat är ett mycket kontroversiellt ämne som svenska Kemikalieinspektionen försökt stoppa flera gånger men tillverkaren Monsanto överklagat. I Danmark har det förbjudits eftersom man där hittade det i flera kommuners dricksvatten än man hittills gjort i Sverige.

Mycket vanligt i trdägårdsbruk är överdosering, som man tror är en av flera orsaker till att ämnet återfunnits också i svenskt dricksvatten.
Gossen Ruda
Som så ofta när Roundup kommer på tal dyker Cilla eller någon annan upp och sprider felaktiga eller överdrivna "fakta". Jag orkar dock inte tjafsa om det nu. Visst fungerar det, JoLo. Jag har dock inte någon personlig erfarenhet. Om jag vill gardera mig mot rotskott så fäller jag trädet först och penslar sen stubben med koncentrerad Roundup. Eller sågar skåror och fyller dom med Roundup. Riskerna för miljön eller människor är obefintliga.
Big Gardener
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32670&a=366411

http://www.kemi.se/templates/Page____1745.aspx

http://www.kemi.se/upload/Bekampningsmedel...hemtradgard.pdf

http://www.mv.slu.se/Vv/publ/Ekohydrologi_85.pdf

http://www.greppa.nu/arkiv/nyhetsarkiv8sen...3bb7fff373.html

Ovanstående styrker allt det Cilla skriver i sitt inlägg. Så visst är det är kul att sprida "felaktiga" fakta" speciellt när det visar sig stämma smile.gif
Gossen Ruda
Dina länkar styrker ingenting men jag orkar som sagt inte tjafsa nu.
Cilla
Roligare än att göra rättssaker av uppenbara skämt vore till exempel om vi skulle byta roller ett tag. Jag tror att jag kan argumentera ganska bra i sak FÖR glyfosat eftersom jag under några år läste i princip allt som Monsanto skrev om medlet och dessutom hade kontakt med företaget i flera länder.

Vem som är påläst kan argumentera för andra sidan?

Eller så kan vi avsluta diskussionen som vi brukar. Genom att alla använder de växtgifter de tycker att de behöver och kan ansvara för.
JoLo
Oj, det var ju inte meningen att starta diskussioner...

Men tack för svar!
Gossen Ruda
Har du inte varit med här en längre tid så kan du ju inte veta att Roundup är för en del personer vad det röda skynket är för tjurfäktningstjurarna. Dom blir helt galna och gör vilda utfall men slutar ändå som biffar. Inte ditt fel det heller.
andersen
Ja du Gossen ruda..... här är en som försöker att hejda sig att inte göra utfall laugh.gif
Gossen Ruda
Du gör framsteg. biggrin.gif
Pirum
Om "Roundup" nu är så ofarligt och snabbnedbrytbart så utgår jag ifrån att Monsanto inte har något emot att betala för eventuell sanering av grundvattentäkter.

Jag försöker också lägga band på mig tongue.gif
Roundup är kanske inget rött skynke för mig, men Monsanto tror jag om intet gott.
JoLo
Nä, jag är lite för oerfaren forum-deltagare för att hänga med här. Men jag hoppas få kunna lära mig! smile.gif Har helt klart lärt mig vad som händer om man nämner Roundup. wink.gif

Hade fått för mig nånstans att Ecoplugg inte var miljödåliga. Är det så enkelt att jag förvillas av namnet? Eller finns det varianter?
Gossen Ruda
Tjaa, huruvida det är oskadligt eller inte beror på vem du frågar. biggrin.gif Jag anser det inte vara farligt eftersom inga undersökningar tyder på det, motståndarna anser det vara farligt så länge inga undersökningar visat att det INTE är farligt. Problemet eller fördelen med den senare ståndpunkten är det är så gott som omöjligt att bevisa en negation vilket miljörörelsen utnyttjar för att försöka stoppa allt.

Möjligen har du förvillats av namnet som givetvis tagits av detta skäl. Det finns ett antal ord som verkar positivt värdeladdade men som egentligen har mist sitt värde totalt. Ett par av dessa ord är miljö, grönt, ekologiskt, natur och olika böjningar av dessa. Det är egentligen inga problem att kalla Roundup för ett miljögrönt naturekologiskt preparat eftersom orden inte är namnskyddade som t.ex. falukorv. Om nån klagar så kan Monsanto säga att man jämför med DDT och då är det ju sant. laugh.gif
Cilla
JoLo,
Ecoplugg är ett bra namn, måga tror att det är ett ekologiskt medel. Det är dock samma ämne som i RoundUp, dvs glyfosat.

Redogörelser för forskning om hur det hittas i våra grundvatten, hur kemikalieinspektionen försöker stoppa det, hur det påverkat djur och människor i andra länder brukar ivrigt besvaras av Åka/Gossen Ruda med att de inte finns eller inte säger någonting och äför inte behöver bemötas, att Kemikalieinspektionen är part i målet mm. Eller annat ännu längre under vattennivån som att den som hänsvisar till detta är hysterisk, miljömupp eller annat.

När man inte blir besvarad i sak blir informationsutbyte och diskussion mycket tröttsam.

Slå på "glyfosat" i forumet sedan starten så får du tillräckligt många hänvisningar till forskning för att ta ställning själv. Och en massa dravel om vem som är miljömupp och inte, om det roar dig...
Big Gardener
Jag kan till stor del hålla med dig Åke om detta. Visserligen anser jag att det visst finns undersökningar som visar att Roundup är skadligt, men det beror mycket riktigt på vem du frågar och hur du tolkar resultaten. Men visst är ordet ecoplugg missvisande liksom många av de termer som Åke nämner och som idag används väldigt lättvindligt.

Att tvingas bevisa en negation är precis vad som gäller för många kemikalier, men även hos en säljare gentemot en konsument när det gäller t.ex. en tv-apparat. Där ligger bevisbördan hos säljaren att bevisa att det inte fanns något ursprungligt fel hos apparaten vid en reklamation.

Jag har läst ungefär 20 universitetspoäng tillämpat växtskydd och har sprutcertifikat, men jag anser ändå inte att kemiskt växtskydd är något som fritidsodlare ska syssla med eftersom det är för inexakt och att uppnå bra resultat är för beroende av många faktorer. Jag kan jämföra det ungefär som om du skulle skjuta kaniner med ett automatvapen rakt ut i skogen utan att ta sikte på något. Du kanske träffar något, men skadar en hel del annat på vägen.

Med utbildning och insikt kan du lära dig att använda "vapnet" på rätt sätt genom att sikta, beräkna vinden, beräkna målets rörelsehastighet och lära dig sätta "vapnet" på semiautomatisk för att bara avlossa ett "skott" i taget. Denna utbildning och insikt är det få som har och "vapnen" säljs fritt i butikerna.
MariaS
VArför startar du om en fyra år gammal tråd? Problemet löstes ju då! Detta är liktydigt med en STOOOOOR spamvarning! spam.gif
torkil
Följt diskussionen här med intresse då jag har en 7-8 aspar jag vill bli av med. Fått rådet innan att fälla och sedan slå i roundup-plugg i stubbarna för att på så sätt bli av med rotskotten. Blir nog lite betänksam då jag har egen brunn alldeles intill och dessutom , illlafall tidigare, satt en ära i att inte använda varken gifter eller kemisk gödning. Har tidigare också hört om ringbarkning och skulle vilja ha råd om hur man gör detta och hur effektivt det är. Planerar fälla mina aspar nu i vinter och använda dem som ved, skulle det vara någon idé att ringbarka nu och fälla senare i vinter. Misstänker att det behövs längre tid emellan ?
Gossen Ruda
Det tar ett par år innan dom dött och att fälla innan betyder rotskott. Tror inte att du behöver oroa dig för din brunn om du använder ecoplug.
MariaS
Ringbarkning får bäst effekt om det görs på våren.

Man gör då ett snitt runt hela stammen ända in till kärnved, sen gör man ytterligare ett snitt 10-15 cm ovanför, lika djupt. Sen skalar man bort all bark däremellan lika djupt som snitten.

Fäller du träden nu i höst, kommer du inte ha någon nytta av ringbarkning nästa år, då måste du ringbarka varje litet skott som visar sig istället. Därför rekommenderar man användningen av Ecoplugg, då du kan slå i dem nu och de kommer verka under vintern.

Faran för dricksvattenbrunnen är minimal, eftersom man även kan köpa Ecoplugg med salt i istället för glykofosfaterna. Samma verkan.
torkil
Tack för svar. Ska jag slå i ecoplug nu då innan jag fäller eller går det lika bra i stubben efter fällning ? Är de med salt lika effektiva som rounup ? Låter lite tryggare med salt tycker jag. "Tror" inte det är någon fara för dricksvattnet räcker inte riktigt för mig.
MariaS
Du kan slå i Ecopluggen ganska snart, då hinner den verka innan träden egentligen börjar gå i vila (vissna) Oavsett vilken typ du väljer, så går medlet in i rotsystemet och sprider sig i rötterna. Det är först när rötterna förmultnat som eventuella rester kan sprida sig. Risken att saltet eller Roundupen tar sig fram till ditt dricksvatten är alltså mycket minimal. Saltpluggarna är högkoncentrerade med salt (kan liknas vid saltsyra) så effekten är exakt likadan. Har provat bägge själv inom samma område och det skiljer inte ens på dygn med effekten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon