niklaswik
Hej allihop! smile.gif

Jag upptäckte för någon vecka sen att det var nåt som började gro i en av mina passiflora-krukor. Eftersom den stod ute hela sommaren så har jag tänkt att det antagligen är nåt gräsfrö eller nåt, det såg nämligen ut som nån slags gräs när det först kom upp.

Så småningom kom bladen och jag tänkte direkt att det var otroligt likt passionsblommans blad, men jag kunde inte tänka mig hur det skulle kommit såna frön där, det var alltså omöjligt så jag slog bort dom tankarna.

Det kom flera likadana små saker upp och idag bestämde jag mig för att dra upp två av dom fyra som kommit upp, eftersom det är väl onödigt med så mycket okänt "ogräs" i krukan. Problemet var att dom satt som berget och det var omöjligt att få upp dom "med rötterna", de gick av 1-2 cm ner i jorden.
Väldigt ovanligt (tror jag, men jag har inte mycket erfarenhet av sånt.) med så långa och starka rötter på nåt som bara är 2 cm högt..?

Har någon annan haft någon passionsblomma (Passiflora caerulea) som fått rotskott eller är det någon annan växt som passar in?

Bilder finns i mitt album under "krukväxter". Småtaskig skärpa, men ni ser nog ändå.. tongue.gif
jegi
Jag tycker nog inte att bladen liknar passionsblommans, ser lite för matta ut. Kanske är det bildens fel.
F ö har jag inte fått rotskott på passionsblomma själv.
niklaswik
Jag tycker iaf de ser exakt ut som dom första passionsblommebladen, "tumvante-formade" liksom.

Det måste vara bilden, för de är inte mattare än dom andra bladen på mina två inomhus-passionsblommor.

Eller så är det inte fel på bilden utan på mina blad, för de flesta passionsblommor jag har sett i affärer har mycket mörkare och lite glansigare blad än mina. Vad det beror på vet jag inte.
kerstin z5-6
P.caerulea skjuter hur mkt rotskott som helst! om den trivs
-Därav kapar jag de åldriga trassliga fula .., till förmån för de nya
Det går också bra att göra nya plantor av rotskotten -så javisst är det passionsblomman smile.gif
niklaswik
Åh, vad roligt!!! biggrin.gif

Och hur "gör" man nya plantor av rotskotten då? Gräver upp dom och klipper loss från dom andra rötterna när den blir tillräckligt stor?

(Dessutom blev jag lite stolt när du skrev "om den trivs", så nu sitter jag och myser över min egen duktighet. laugh.gif )
kerstin z5-6
laugh.gif
japp precis så gör du -gräv dej nedåt så du kan snitta av den nya,
med i alla fall en liten rot med -sen har du fler smile.gif
Den kan flyttas när den är 25 cm o mer lång och gärna toppas ett par ggr innan du skär av den från moderroten ..
zaaritha
Fin katt! ( Fel forum).
niklaswik
Okej tack för hjälpen Kerstin. smile.gif

Zaaritha: tack. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon