Full version: Bygga eget
sirugo
Har tänkt bygga eget växthus i sommar.
Storleken blir c:a 20 kvm och jag fasar för uppvärmningsproblemet som kommer till vintern, inte så mycket för att det kostar utan för att det slösar med energi.

Därför har jag förslag på hur jag själv skulle kunna göra för att låta bli en del av energislöseriet:

En liten yta (max 5 kvm) görs till vinterförvaringsyta och förbereds så att det går att sätta upp rejält isolerande skivor i tak och väggar. De växter som måste ha värmen trycks ihop på den lilla ytan. Resten av växthuset får klara sig så gott det går.
Nackdelen med detta är ju att man hindrar en del ljus från att komma in.
Räcker det t.ex med ljus från väggarna under vinterhalvåret?

Någon som har erfarenhet, tankar eller idéer?
huh.gif
Lars
Har inga egna erfarenheter av detta, men på vintern kan nog växterna behöva allt ljus de kan få.

Jag har också undrat och tänkt en del på det där. Skulle det vara mindre energislöseri (och kosta mindre pengar) att ha ett ordentligt isolerat rum utan dagsljus men med t.ex en 400W HPS. Visserligen drar ju lampan en del, men den ger ju en del värme och om man inte behöver ha genomskinliga väggar så kan man ju kräma på en del med isoleringen. Skulle detta vara möjligt? En 400W HPS räcker väl till åtskilliga kvadratmeter om det bara handlar om övervintring, eller?

Funderingar, tips...?

Hälsningar Lars
KURT
Jag tror 8utan några beräkningar) att det är betydligt billigare med lampa inomhus än att försöka isolera växthuset. Men sedan finns det kanske andra skäl att ändå köra med uppvärmt växthus:

1: Man måste ha tillgång till ett rimligt svalt rum inomhus (svårt för många)

2: Endel växter kan inte flyttas enkelt (om de inte är odlade i krukor)

3: Det kräver stor utrymme som också tål vatten att ha växter inomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon