niklaswik
Ja, så här ser det ut på golvet nedanför, då plockade jag bort en del som låg där tidigare för ungefär en vecka sen...

Ungefär 7-10 dagars bladtapp har alltså blivit en sån här hög...

Har någon nån bra teori på varför det blir så här? Jag har haft den två vintrar tidigare och den har aldrig gjort så här, dessutom står den på nästan exakt samma ställe som förr...
GoSatta
ren gissning, för mycket vatten. min drciker i princip ingenting nu när det är mörkt så det är nog lätt att dränka dom.
kristerh
Kan vara för lite vatten oxså wink.gif min fäller pga för lite vatten.
krister
niklaswik
Okej, det låter mycket troligt att det är nåt av dom felen, men jag är osäker vilket.. Tänkte faktistk igår att det var för lite vatten som var felet eftersom jag har dragit in på det på sistonde så jag drog till med en riktig genomdränkare...

Jag kan ju låta den torka ordentligt så visar det sig väl om den slutar tappa eller om tappet ökar när den blir torr.
Scout
paraplyaralia är väldigt känsliga för spinnkvalster. då faller bladen också av. Fast kanske inte alla på en gång som på din. spinnkvalster trivs bättre i torr luft sägs det också och luften är ju torr nu på vintern

kolla om du kan se tunna spindelnätslika trådar i bladveck och under bladen.

Min paraplyaralia dog av det för nåt år sen.
Åsa, mälardalen zon 2
Även dåligt ljus kan ge bladfall, kan inte växten fotosyntesa och samla in näring så det räcker till att försörja växten så måste den minska ner bladmassan. De blad som främst brukar falla ifall det är ljusbrist är de nedersta bladen.
niklaswik
Det är troligen inte ljusbrist eftersom den till och med har lite mer ljus nu än förr om vintrarna. Dessutom har jag märkt att det är mest "på mitten" som bladen ramlar även om det är några högt upp och några långt ner som också ramlar av.

Efter Scouts tips kollade jag efter spindelnätsliknande trådar (trots att jag har relativt bra luftfuktighet i mitt rum, ca 50% oftast, och sprayar åtminstone en gång per dag.) men hittade istället det här:

Nåt slags kryp eller sjukdom måste väl ligga bakom det här?
Dock är det inget som är på många blad utan bara några enstaka.

Dock vet jag inte om det är anledningen till att dom dör, för jag kollade närmare på ett "döende" blad också och där ser det ut som om döden kommer "inifrån" själva stället där småbladen sitter ihop.

Det syns tydligt att "svartheten" kommer inifrån och sprids utåt i bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon