Full version: JulklappsHJÄÄÄÄLP
Maria i Helsingborg
Jag skulle behöva lite hjälp......
Familjen ska bli med Xbox (vanliga, inte 360) och så kommer stora frågan "vilka spel ska man köpa????".

Jag hade varit oerhört tacksam om någon kunde tipsa om bra och roliga familjespel. Det får gärna vara lite action men så vålds- och blodfritt som möjligt blink.gif
LadyG
Det finns massvis med spel och genrer, så jag drar några med en kort förklaring till vad de är:

Racing:

Need for speed - MOst wanted

Du är en ung gaturacer som kommer till Rockport. Men direkt efter du anlänt möts du av den sure polisen Cross som informerar dig att här i stan håller man minsann 50 km/h. Det är dock knappast nåt du bryr dig om och du hamnar snart mitt i smeten. I ett race mot Razor, gatans kung, visar det sig att han har mixtrat med din bil och du förlorar stort. Razor tar din bil, en fin BMW M3, och du får börja om från noll. I ditt garage börjar du samla bilar som du naturligtvis kan modifiera och putsa upp. Sedan kan du ge dig ut i stan och leta efter race.

Simulator - familj

Sims 2

Sims 2 släpptes 2004 för PC men inte förrän nu får Xbox-ägarna leka med de simulerade familjemedlemmarna. Konsolversionen skiljer sig en del från PC-versionen, inte bara när det gäller kontrollerna utan också innehållsmässigt. EA Games lockar med godis som 10 000 olika klädval, tusentals matrecept och hus som kan designas på 400 olika sätt och använda 350 prylar.

Skjuta-spel

Conker - Live and reloaded

Conker är en gullig leende liten ekorre men fluffig svans och som dessutom är huvudperson i spelet Conker – Live & Reloaded. Spelet Conker – Live & Reloaded består egentligen av två olika spel som bara delvis hör ihop. Dels är det muliplayerspelet där man ska kriga mot de elaka gosebjörnarna tediz och dels har man tagit spelet Cinker’s Bad Fur Day, gjort en Xbox-version av det och kastat med det i paketet. Det ironiska med Conker – Live & Reloaded är att det faktiskt inte är Conker – Live & Reloaded som är roligast utan det gamla Conker’s Bad Fur Day som har blivit en riktig lyckträff med sin strålande grafik och sin övervägande genomarbetade underhållning.

Oddworld - Strangers wrath

Han kommer fram ur dimmorna och tar fram sitt armborst. Han har vittring på brottslingar och har du ett pris på ditt huvud bör du se upp. Han har en tuff attityd och han kommer att ta dig död eller levande. Stranger har kommit till stan för att rensa upp och att springa hjälper inte för han är snabbare. Vi möter Stranger som är en råbarkad prisjägare med smak för pengar och snabba repliker som tar de uppdrag han får betalt för. Vi får följa honom genom karga landskap där det normala inte existerar och din ammunition förolämpar dig, allt i en värld som påminner om bästa spagettiwestern.

Rollspel

Jade Empire

Som rollspel betraktat är Jade Empire ett bra spel. Det är inget snabbt spel som låter dig sätta dig ner tio minuter och lira mellan disken och tvätten eller mellan läxan och fotbollsträningen om du så vill. Men om du har tid att ge spelet flera timmar av ditt liv ger spelet dig en underhållande story i retur och en hel del action på köpet.

Fable

Till att börja med verkar spelet bara vara ett ordinärt 'springa omkring och slåss mot monster och samla saker'-spel. Spelvärlden är både stor och innehållsrik, och vartefter du löser uppgifter och uppdrag kommer mer och mer av spelvärlden att öppnas upp för dig. Det finns gott om hemligheter och dolda bonuskistor att hitta och glädjas över så det blir både mycket springande och slagsmål under spelets gång.

Sen har vi de gamla vanliga Fifa-spelen och andra sportspel, men där räcker det att se till att det står EA Sports på lådan så är man trygg.

Undrar om jag glömde någon genre nu smile.gif
Maria i Helsingborg
Det var ett utförligt svar. må jag säga!
Tackar smile.gif
Pirum
Spel är väldigt svindyra att köpa, det bästa är nästan att hyra dem först. Sen kan man köpa dem man gillar. Alternativt kopiera, men, där är ju lagen lite oklar.
LadyG
Det är väl inget oklart om kopiering? Det står klart och tydligt i End user license agreement när man installerar (den där alla klickar "Jag accepterar" utan att läsa) att kopiering är förbjuden.

Är man ute efter spel till en vettig penning beställer man via webhallen.se, där man kan få spel för 99:- och uppåt.
Maria i Helsingborg
Ännu mer tack för tips! smile.gif

Vad tror ni om Matrix & Madagascar med en 11- (tjej) och en 13-åring (kille) i familjen? Någon med erfarenhet av de spelen?
LadyG
Det står iofs +16 men om grabben är bra på engelska och redan sett filmerna ska det nog inte vara några problem.

Madagaskar till Xbox vet jag inte, till PS2 var den översatt men jag vet som sagt inte om den är det även till Xbox. Det är inte säkert att den är det, och då är det bra om tösen är lite slängd i engelska. Annars blir hon väl det smile.gif

Det är bra spel båda två, i synnerhet Madagaskar. Madagaskar är ett mycket bra barn/ungdomsspel. Matrix borde vara helt rätt om han gillade filmerna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon