mamamaggan
08-12-2005, 16:20
Idag var min man och jag ute vid sommarstugan . Medan min man grejade med lite annat så gick jag runt och kikade lite. Fick se att päronträdet behövde beskäras.
Sagt och gjort!
Tog fram sekatören och klippte det jag kom åt .
Tror ni att jag väntar på våren eller?
Ingrid på Västkusten
12-12-2005, 08:54
Det här med beskärning och årstider är ju lite kluvet. Det är ju så att man klassiskt sett besjkär på vintenr av hävd för det är då man har tid att beskära. Nuförtiden vet man att bästa beskärningsitden för trädet faktiskt är somamren. Drastisk beskärning är nog bättre på vintern, men allt annat - sommaren. Läs gärna 'Den Nya Beskärningsboken', en guldbok som kan fås för en facil peng på www.adlibris.se
Och päron brukar man välan mest formbeskära? De blir ju med tiden väldans stora - så tyvärr blir det inge sådant här hemma för mig.
Hannele
12-12-2005, 20:56
CITAT (mamamaggan @ 08-12-2005, 16:20)
Tog fram sekatören och klippte det jag kom åt .
Hoppas du inte klippte bort alla blomknopparna?
Blommorna och frukten kommer ju i toppen på förra årets grenar.
Hur och när man beskär beror på vad man vill uppnå med kärnfruktsträd.
Vill man stimulera tillväxt: Vårvintern (t ex för unga träd eller vuxna träd med svag tillväxt)
Vill man glesa ut, ta större gren eller undvika svampangrepp: JAS, dvs torra dagar juli, augusti september
Bor man i delar av landet där det blir kallare än -10 grader brukar man undvika att göra snitt i perioder innan eller under kylan. Vid kalla temperaturer är trädets egna försvarssystem långsamma och svampar såsom rötsvampar får längre period att skada trädet.
I många beskärningsböcker sägs det att man kan ta döda grenar när som helst under året. Men också döda grenar brukar vara levande invid den gren de kommer ifrån, och jag brukar därför undvika att ta också sådana från höst till vårvinter. Får man en fläkningsskada under vintern pga storm eller snö kan man skära av den en bit ut och sedan i rätt period lägga snittet invid grenkragen.
mamamaggan
14-12-2005, 10:02
Tack för synpunkter och råd.
Rätt tid att beskära skulle nog egentligen var mitt i sommaren då. Men , trädet ger aldrig några mogna päron och är lite misshandlat i övrigt också.
Det har någon sjuka. Bladen blir svartprickiga och även karten. Sedan mognar aldrig karten utan trillar av. Dessutom är trädet i stort sett bara halvt efter en misslyckad fällning av en stor björk.
Kanske kan få råd om hur vi ska göra till sommaren. Det befintliga trädet står ensamt på ena sidan stugan. På andra sidan har vi tänkt sätta två nya päronträd. Göteborgs Daimant och Gråpäron har vi funderat på.
Ska vi ta bort det gamla trädet? Vet inte exakt vad det är för fel med det . Kan sjukan på något sätt sprida sig till de nya?
Om vi tar bort det gamla, vad kan man sätta istället(fruktträd?)? Är det risk att det nya trädet drabbas av något?
Låter som päronskorv. se bilder här
http://images.google.se/images?svnum=10&hl...a&btnG=S%C3%B6kDetta är en svamp liksom äppelskorv, men på päron övervintrar skorven inte endast på bladen utan utvecklas också ofta på grenarna där den övervintrar. Det blir därför svårare att genom att kratta upp bladen hålla den stången. Skorv tycker jag också ofta angriper frukterna mer, så att de i vissa fall blir oätliga också om man skalar dem.
Skorv är sortbenäget. Jag har inte sett tillräckligt många försök till nyplanteringar intill ett skrovsmittat päronträd för att kunna uttala mig om svampen också brukar ge sig på icke skorvbenägna sorter, men det kan säkert Birger eller Åsa säga något om.
mamamaggan
14-12-2005, 22:18
Tack Cilla!
Ungefär så där ser päronen ut och bladen blir svarta och krullar ihop sig. Undrar då bara om man ska våga sig på att sätta andra päronträd c:a 20 meter därifrån.
Vi får nog ta bort det och sätta något annat där i ställer men vad vågar man sätta där?
Titta på och undersök skorvkänsligheten hos de päron ni tänker er. Om du ska ta bort det gamla trädet och sätta ett annat träd på samma rotområde gäller samma som med andra trädbyten: Träd av samma släkte tröttar ut jorden på samma sätt och större jordbyten behövs.
Kanske därför hellre sätta ett stenfruktsträd?
mamamaggan
16-12-2005, 01:59
Så mitt hett efterlängtade plommonträd skulle jag kunna sätta där?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.