Full version: Stulen häst
Nanna
"Katla blev stulen onsdagnatten 7-8 december före kl. 7.00 på morgonen hos Nina Rosén, Säfsen, Fredriksberg (Dalarna mot Värmland). Hagen var intakt och nysnön gjorde det lätt att se att ingen gått ur hagen och inga rovdjur varit in. Katla är polisanmäld stulen. Har ni hört eller sett något, ring polisen 114 114" (ägaren tfn kan fås av m ig)
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=8...0458&uuid=nanna

Min mamma fick detta mail av en väninna idag.
Berith
Är det här på riktigt, eller....? unsure.gif
Nanna
Ja, tyvärr. De är inte säkra på att hon är stulen. Men hon har i så fall lämnat kvar sitt föl och de andra hästarna i hagen, och det är inte så troligt.
Gossen Ruda
CITAT
Hagen var intakt och nysnön gjorde det lätt att se att ingen gått ur hagen
Då borde man sett hur hon försvann eller har helikopter använts?
Rossi
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2005, 18:22)
CITAT
Hagen var intakt och nysnön gjorde det lätt att se att ingen gått ur hagen
Då borde man sett hur hon försvann eller har helikopter använts?

Vilket HÄSTjobb att få upp henne i helikoptern ... laugh.gif

Ärligt talat så låter detta som en gåta. Jag tog det först som ett skämt.
Nanna
De håller på att renovera bostadshuset så de bodde någon annastans den natten. Men det är väl förmodligen plogat upp mot huset (eller massor med bilspår), så de kan ju ha kört iväg med hästen i en transport.
Mamma känner ju ägaren till hästen.
Det stackars fölet hade varit helt förstört idag och stått och skrikit efter mamma hela dagen. Som tur är är hon född i juni så hon klarar sig själv med mat och så.
De åkte runt i tre timmar på skoter och letade efter Katla...

Det har ju stulits andra hästar några mil därifrån innan....
Allis
Va, är hon ute på natten med fölet och i samma hage som de andra hästarna??? Verkar konstigt. Stona vaktar ju sitt föl och brukar inte tillåta att andra hästar kommer närma. Det borde varit mycket spår isnön om alla hästar var ute då. Jag tror inte hon lämnar sitt föl frivilligt heller unsure.gif
Nanna
Det är väl inte så konstigt att hon går med fölet i samma hage som de andra hästarna?! Det är nog olika från sto till sto hur de är med föl mot andra hästar. Och att de går ute, de har ju säkert ett ställe de kan gå in på = utebox eller liknande.
Ja, i hagen var det säkert mycket spår av de andra hästarna. Men de hade ju kollat runtomkring utanför hagen och inte sett spår av hästen eller rovdjur.
Hon hade tydligen ringt viltdjurstjosan också, och de sa att en flock vargar skulle kunna ta en häst, men att då skulle det definitivt synas.
Allis
Ja, det verkar konstigt att hon bara kan försvinna. Finns det bilspår vid utsläppet? Dom kan ju isf ha lastat henne där. Hur gammal är hästen och är hon registrerad?
Nanna
Hon är född 2001. Registrerad? Jo, men det måste hon ju vara. Det är väl alla hästar.

Ägaren har ringt till Efterlyst, håller tummarna på att de tar upp fallet nu!!
vickeva
Men fy vad hemskt, håller verkligen tummarna!!!
Berith
Knepigt. unsure.gif Tror inte att stoet frivilligt har lämnat sitt föl, även om fölet (kanske?) är över halvåret.

Ett litet pepåkande bara - telenumret till polisen är väl 114 14?
Nanna
Nej, det har hon väl säkert inte gjort.
Ni som bor i Mora eller Orsa trakten kan ju hålla utkik!! Två medium säger att hon har åkt dit. (Vet inte om jag tror på det själv, men någonstans måste man ju börja)
Nanna
Jag har glömt skriva att det är en islandshäst, om ni inte ser det (alla vet ju kanske inte)

Information då igen om hästen:
Islandshäst
Katla
Född 2001
Är chipmärkt
Kommer från Fredriksberg (Säfsen)
Medier har sagt att hon är i Mora/Orsatrakten
Svart
Allis
Har du ingen bild på henne? rolleyes.gif
yenny
CITAT (Allis @ 09-12-2005, 19:06)
Har du ingen bild på henne? rolleyes.gif

det finns en bild i det första inlägget...klicka på länken så ser du den.
Allis
Du menar bild 15? Det ser ut som ett varmblod!? tongue.gif
Nanna
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=8...0458&uuid=nanna
Jo, länken låg i första meddelandet smile.gif Men här är den igen!
Nanna
Funkade inte... Nu då http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=8...0458&uuid=nanna

Varmblod? haha... Hon är lite mindre än så skulle jag tro. tongue.gif
zaaritha
Skit samma vad det är för ras!!
Detta är ju väldigt allvarligt!!
Nanna
Absolut... Hon har ju fortfarande inte kommit till rätta. sad.gif
zaaritha
Men, vilka stjäl en häst--ett sto--med föl???? Vilken (vilka) idioter!!
Fattar de inte att fölet lider??
Nanna
Nej, det är helt sjukt. Man blir ju riktigt rädd, att det finns så knäppa männsikor.

Det är ju inte bara den här hästen heller som blivit stulen, utan det är nån J*vel som stjäl katter och släpper ut dem någon mil hemifrån så de håller på att svälta ihjäl....
zaaritha
Så j-a helsjukt!!
Fattar inte att det finns människor som kan vara så otäcka mot djur!!
Det är ju för fasen levande varelser, m känslor!!
grycken
Det var reportage om Katla i dagens Falu Kuriren: http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1444981
Boxer
CITAT (Allis @ 09-12-2005, 21:15)
Du menar bild 15? Det ser ut som ett varmblod!? tongue.gif

Bilden är tagen med vidvinkel så proportionerna är förvrängda. Ett så stort huvud i förhållande till resten av kroppen, hoppas jag ingen häst har. wink.gif Skulle bli ganska svårt att rida utan att tippa på näsan. tongue.gif
Ophelia
Att våga släppa ut en häst med 6-månadersföl som får gå ute under natten (uppfattar jag det som) på ett ställe där ingen bor och har kontroll över vad som kan hända nattetid.
MimE
Ni som inte kan speciellt mycket om hästar kan låta bli att skriva inlägg - speciellt kritiska.
Islandshästar mår bra av att gå ute året om!!!

Hade Katla pass? I så fall bör det vara svårt att sälja henne vidare - åtminstone till en seriös köpare.

Jag håller tummarna för att hon ska hitta hem snart igen!

/Mimmi
Ophelia
CITAT (MimE @ 10-12-2005, 19:13)
Ni som inte kan speciellt mycket om hästar kan låta bli att skriva inlägg - speciellt kritiska.

Hade Katla pass? I så fall bör det vara svårt att sälja henne vidare - åtminstone till en seriös köpare.

/Mimmi

Nej jag har inte mycket erfarenhet av hästar....bara några tiotal år. Har inte speciellt mycket erfarenhet av islandshästar heller. Hade dock förmånen att träffa Reynir Aðalsteinsson för ett antal år sedan och som bl a inte hade ett dugg förståelse för att islandshästarna promt skulle gå ute i vårt klimat som inte alls är detsamma på Island. Jag vet inte men du kanske är lite duktigare på islandshästar än han. Annars är väl inte själva klimatet som är problemet i denna historia utan att en häst blivit stulen din dumma människa. Det är väl inte så bra eller hur!!
Boxer
Vad är det i vårt klimat som Reynir inte gillar?
zaaritha
Men; lugna ner er nu! Jag har ingen större erfarenhet av hästar; mer än två ardenner o en nordsvensk---men det är ju inte svårt att förstå oron över en kidnappad häst!!
Boxer
CITAT (Boxer @ 10-12-2005, 21:55)
Vad är det i vårt klimat som Reynir inte gillar?

Jag är bara nyfiken, inte spydig. smile.gif

Jag har stor respekt för Reynir (slukar böcker och videofilmer som han gjort). Men jag har aldrig hört något från vare sig honom eller någon annan isländsk tränare om vårat väder.
Mina islandshästar älskar sin vintervila och vill inte alls in, även om det är vidrigt väder i mina ögon.

Skulle vara intressant att få reda på om han preciserade varför.

För övrigt tycket jag det är ohyggligt för den stackars hästägaren

och fölet och stoet. *ryser*

mvh/Eva
*Felix matte*
Har ingen personlig erfarenhet men detta hittade jag på nätet
Islandshästar

Håller mina tummar och tår för att den försvunna (stulna) hästen ska komma hem igen wub.gif
Boxer
CITAT (Ophelia @ 10-12-2005, 20:22)
Hade dock förmånen att träffa Reynir Aðalsteinsson för ett antal år sedan och som bl a inte hade ett dugg förståelse för att islandshästarna promt skulle gå ute i vårt klimat som inte alls är detsamma på Island.

Nu ramlade tioöringen ner! wacko.gif Menade han inte sommaren? Knott och mycket varmare här - trist för eksemhästar. sad.gif
Boxer
Här är ett par länkar till bukefalos och SIF´s forum

Hoppas hon kommer tillrätta snabbt. *torkar en förrädisk tår*
Nanna
På Bukefalos är det bland annat ägaren till Katlas ägares svärdotter som varit med och skrivit.

Och angående att hästar mår bra av att gå ute eller inte, så har väl olika människor olika uppfattningar. Och på Island går ju de flesta hästarna ute, och jag undrar och lite vad Reynir menar med att vädret är så annorlunda här än på Island... Visst finns det olikheter i vädret, men jag undrar om det egentligen spelar någon roll för hästen... Men som sagt har olika människor olika mening.
Och hur Nina hade sin hästar har väl nästan ingen betydelse i det här fallet. Man ska väl i alla fall inte bli av med sin häst. Och det kunde lika gärna ha hänt om de stod inne i ett stall.
Nanna
Och pass måste hon ju ha... Jag fattar inte vad de ska ha henne till... De kan inte sälja henne och de kan ju inte ta henne till veterinären utan det blir misstankar sad.gif
Reserv
Dom som vart på Island säger att det är en torrare luft där, därför känns det inte lika kallt fast det är lika många minusgrader där som här hemma. Kan juh va´så han menade att vi inte har samma klimat.
Nanna
Ja, kanske det....
Allis
CITAT (Nanna @ 10-12-2005, 01:08)
Funkade inte... Nu då http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=8...0458&uuid=nanna

Varmblod? haha... Hon är lite mindre än så skulle jag tro. tongue.gif

ja, men hon är smäcker för att vara en islandshäst.
Zarah P
CITAT (Ophelia @ 10-12-2005, 20:22)
CITAT (MimE @ 10-12-2005, 19:13)

/Mimmi

Nej jag har inte mycket erfarenhet av hästar....bara några tiotal år. Har inte speciellt mycket erfarenhet av islandshästar heller. Hade dock förmånen att träffa Reynir Aðalsteinsson för ett antal år sedan och som bl a inte hade ett dugg förståelse för att islandshästarna promt skulle gå ute i vårt klimat som inte alls är detsamma på Island. Jag vet inte men du kanske är lite duktigare på islandshästar än han. Annars är väl inte själva klimatet som är problemet i denna historia utan att en häst blivit stulen din dumma människa. Det är väl inte så bra eller hur!!

Ingenting lär ju bli bättre av att ni flyger i strupen på varann, och kommer med personliga påhopp... Eller?

Jag håller tummarna för att det ska lösa sig! Stackars Silja som är utan sin mamma! sad.gif
Däremot förstår jag inte varför hästar inte skulle få gå ute på nätter eller vintrar? Så länge de har tillgång till vatten, hö och vindskydd rbukar de väl mest må bra av att få vara ute - enligt vad jag lärt mig. Men innan någon blir arg på mig, ska jag väl tillägga att jag inte är något proffs, jag heller...

unsure.gif
Nanna
Det står om stackars Katla i Expressen idag!
Boxer
CITAT (Nanna @ 14-12-2005, 17:23)
Det står om stackars Katla i Expressen idag!

Var? Kan du länka dit?
solkatten
Det kanske är i pappersupplagan för på nätet står inget (jag gjorde en sökning på hemsidan).
Nanna
Ja, alltså i riktiga tidningen. Jag hittade inget om det på nätet tyvärr.
Boxer
CITAT (Nanna @ 14-12-2005, 19:02)
Ja, alltså i riktiga tidningen. Jag hittade inget om det på nätet tyvärr.

Ok Står det något nytt?
Snöflinga
Har läst, lilla fölet deppar och vill inte vara med de andra i flocken, saknar sin mamma, stackarn huh.gif Det är även utlysts en hittelön på tio tusen kr. till den som kan ge upplysningar så att mamman hittas....
Berith
Hoppas bara att dom andra hästarna låter fölet vara med, hon är ju verkligen längst ner i rang utan sin mamma som försvarar henne. unsure.gif

Jag skulle nog tro att modern är långt utanför Sverige redan. huh.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon