Full version: korsa
Dewali
Hejsan. Satt och lste ett inlgg av Pinup som hade korsat en amarylis med hjlp av en eyeliner hur funkar det ? Och kan man korsa olika vxter med varann ?
flaxss
prova se vad som hnder det kan funka rolleyes.gif smile.gif
Carex
Visst fungerar det, en pensel frn en gammal eyeliner funkar ju, i alla bcker brukar man dock rekommendera en mjuk akvarellpensel. Tnk p att vilken pensel du n ska anvnda ska den vara torr. Sjlv har jag korsat en rd och en vit mne kom mig aldrig fr att s. I r blir det mellan en vanlig vit och en smblommig, cybister emerald. Olika vxter har jag ingen erfarenhet av, dremot kan man pollinera citrusblommor och hoppas p frukt.
Dewali
Hmm... nja jag det jag undrade var hur man gr =)
Carex
Om du ska korsa tv amaryllisar tar du pollen frn den ena lkens blomma och lgger p den andra lkens blomma p den saken i mitten som r delad i tv eller tre delar, osker p vad det heter. Den kommer isfall bli den lken som, efter att blomman vissnat, bildar frer.
pejori
detg att ploinera porslinsblommor ocks smile.gif
blir fina hybrider wub.gif wub.gif
Dewali
aha... S d ska man ta en eyeliner penna eller nt i den stilen och lgga dit det med ?
kerstin z5-6
eyelinerPENSEL -men vanliga mrdhrspenslar fr akvarelmlning fr lika bra om man klipper till dem lite -smal spets ska de ha -s man kommer t smile.gif
Zazu
CITAT (pejori @ 09-12-2005, 00:42)
detg att ploinera porslinsblommor ocks smile.gif
blir fina hybrider wub.gif wub.gif

d mste jag frga: var finns stndarna och pistillen? wacko.gif
verkar ju kul att korsa sjlv, imperialis x onychoides skulle inte vara helt fel laugh.gif laugh.gif wub.gif
pejori
inte en aning, men man fr vl rafsa runt lite med en mjuk pensel dr det ser bra ut laugh.gif laugh.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon