Hejsan. Satt och läste ett inlägg av Pinup som hade korsat en amarylis med hjälp av en eyeliner hur funkar det ? Och kan man korsa olika växter med varann ?
Alexander-VG-zon3
08-12-2005, 19:51
prova å se vad som händer det kan funka
Visst fungerar det, en pensel från en gammal eyeliner funkar ju, i alla böcker brukar man dock rekommendera en mjuk akvarellpensel. Tänk på att vilken pensel du än ska använda ska den vara torr. Själv har jag korsat en röd och en vit mne kom mig aldrig för att så. I år blir det mellan en vanlig vit och en småblommig, cybister emerald. Olika växter har jag ingen erfarenhet av, däremot kan man pollinera citrusblommor och hoppas på frukt.
Hmm... nja jag det jag undrade var hur man gör =)
Om du ska korsa två amaryllisar tar du pollen från den ena lökens blomma och lägger på den andra lökens blomma på den saken i mitten som är delad i två eller tre delar, osäker på vad det heter. Den kommer isåfall bli den löken som, efter att blomman vissnat, bildar fröer.
detgå att ploinera porslinsblommor också
blir fina hybrider
aha... Så då ska man ta en eyeliner penna eller nåt i den stilen och lägga dit det med ?
kerstin z5-6
09-12-2005, 16:32
eyelinerPENSEL -men vanliga mårdhårspenslar för akvarelmålning får lika bra om man klipper till dem lite -smal spets ska de ha -så man kommer åt
CITAT (pejori @ 09-12-2005, 00:42)
detgå att ploinera porslinsblommor också
blir fina hybrider

då måste jag fråga: var finns ståndarna och pistillen?
verkar ju kul att korsa själv, imperialis x onychoides skulle inte vara helt fel
inte en aning, men man får väl rafsa runt lite med en mjuk pensel där det ser bra ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.