|
Full version: Årets julklapp
Zarah P
08-12-2005, 20:42
Det moderna kyskhetsbältet!Otroligt enkel, smart produkt som borde subventioneras för alla tjejer.  All heder åt uppfinarinnan! Måtte nu bara staten fatta det briljanta i hennes påhitt, och hjälpa henne att få det här producerat i massor!
*Felix matte*
08-12-2005, 20:53
Har sett henne och bältet på TV. En bra försäkring... fastän inte hundraprocentig. Borde så klart kunna fås till billig penning så att alla tjejer/kvinnor hade råd att skaffa en.
Zarah P
08-12-2005, 20:57
Nä, det är klart att den inte funkar till 100% - men bättre 80% än inga procent alls.  Tycker att det är ett snyggt spänne och ett bra alternativ till exempelvis pepparspray. (Kombinationen är förstås ännu bättre - och tre fyra ringar på varje hand är ett utmärkt - och lagligt - knogjärn...) Ska jag definitivt skaffa ett när jag får veta hur och var - och det blir en bra present till tjejkompisarna också.
CITAT (Zarah P @ 08-12-2005, 20:42) Det moderna kyskhetsbältet!Otroligt enkel, smart produkt som borde subventioneras för alla tjejer.  All heder åt uppfinarinnan! Måtte nu bara staten fatta det briljanta i hennes påhitt, och hjälpa henne att få det här producerat i massor! Smart uppfinning!
Gossen Ruda
08-12-2005, 21:03
Kanske smart men vissa problem kan ses. Alla har inte bälte. Totalt värdelöst ihop med kjol. Lågt skurna byxor kan nog dras av ändå. Jag har dock aldrig testat.  Sen kan det nog bli problem vid lagom fylla och behov av snabb legal avtagning. Fummel, fummel, läck.
Finurliga tjejer!
pisanggoreng
08-12-2005, 21:04
I samband med de politiska oroligheterna i Indonesien 1998 fanns det någon liknande konstruktion...
Zarah P
08-12-2005, 21:08
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2005, 21:03) Kanske smart men vissa problem kan ses. Alla har inte bälte. Totalt värdelöst ihop med kjol. Lågt skurna byxor kan nog dras av ändå. Jag har dock aldrig testat.  Sen kan det nog bli problem vid lagom fylla och behov av snabb legal avtagning. Fummel, fummel, läck.  Självklart är det sant som du säger - men om man inte har bälte på sig, eller om man har kjol, så är det ju lite status quo - och om man har det kan ju situationen bara förbättras. Är man så full att man inte kan ta av sig byxorna innan man sätter sig på toa, så är det ju mest bara... ja... korkat.
Gossen Ruda
08-12-2005, 21:24
Jag är definitivt inte negativ till uppfinningen, möjligen negativ till orsaken att den uppfunnits. Säkert skulle den kunna göra god nytta fast som allt annat finns det en risk att den som har orsak lär sig hur det öppnas.
*Felix matte*
08-12-2005, 21:27
Jag tycker att vi först och främst ska se till fördelarna med bältet och skicka en tacksamhetstanke till tjejerna som konstruerade bältesspännet. För som jag förstod så var det ett spänne som du sätter på ditt eget bälte. Och så klart.. Ingen tjej/kvinna borde bli våldtagen! Det är sjuka pojkar/män som begår övergreppen och eg borde de bli kastrerade. Finns inget "förlåt" för dem
Om det kan förhindra om så bara en enda våldtäkt så är det ju fantastiskt! Detta är definitivt en av mina hjärtefrågor och nåt jag kan tänka mig donera pengar till likaväl som att ge till Lutherhjälpen och allt vad vi ger till varje månad. Fast jag är ju förstås mer lagd åt det blodiga hållet, som den där grejen med hullingar som fastnar i våldtäktsmannens snorre
Gossen Ruda
08-12-2005, 21:44
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-12-2005, 21:33) Fast jag är ju förstås mer lagd åt det blodiga hållet, som den där grejen med hullingar som fastnar i våldtäktsmannens snorre :P :rolleyes: Särskilt om man man vill att dom påtänkta våldtäktsoffren istället skall bli ihjälslagna i hastigt vredesmod.
*Felix matte*
08-12-2005, 21:53
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-12-2005, 21:33) Om det kan förhindra om så bara en enda våldtäkt så är det ju fantastiskt! Detta är definitivt en av mina hjärtefrågor och nåt jag kan tänka mig donera pengar till likaväl som att ge till Lutherhjälpen och allt vad vi ger till varje månad. Fast jag är ju förstås mer lagd åt det blodiga hållet, som den där grejen med hullingar som fastnar i våldtäktsmannens snorre  När jag såg Lutherhjälpens TV- reklam sa jag upp autogirot jag haft länge. Började undra hur många givares pengar som gick åt till den reklamen... då fick jag nog. Hädanefter ger jag mina bidrag till Lions Cancerforskningsfond i Umeå
Hannele
08-12-2005, 22:04
CITAT (Zarah P @ 08-12-2005, 20:42) Det moderna kyskhetsbältet!Otroligt enkel, smart produkt som borde subventioneras för alla tjejer.  Bra produkt, men korkat att kalla det kyskhetsbältet..
*Felix matte*
08-12-2005, 22:11
CITAT (Hannele @ 08-12-2005, 22:04) CITAT (Zarah P @ 08-12-2005, 20:42) Det moderna kyskhetsbältet!Otroligt enkel, smart produkt som borde subventioneras för alla tjejer.  Bra produkt, men korkat att kalla det kyskhetsbältet.. Men varför alltid hitta negativa beskrivningar... istället för att framhäva det Positiva. Personligen så¨reflekterade jag aldrig på namnet när jag såg inslaget på TV. Hurrade bara för att vi idag har innovativa tjejer
Zarah P
08-12-2005, 22:13
CITAT (Hannele @ 08-12-2005, 22:04) CITAT (Zarah P @ 08-12-2005, 20:42) Det moderna kyskhetsbältet!Otroligt enkel, smart produkt som borde subventioneras för alla tjejer.  Bra produkt, men korkat att kalla det kyskhetsbältet.. Jag tyckte att det var fyndigt - men vi har alla olika referensramar.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2005, 21:44) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-12-2005, 21:33) Fast jag är ju förstås mer lagd åt det blodiga hållet, som den där grejen med hullingar som fastnar i våldtäktsmannens snorre  Särskilt om man man vill att dom påtänkta våldtäktsoffren istället skall bli ihjälslagna i hastigt vredesmod. Den tanken tänkte jag faktiskt också  Det finns ju inget som hindrar att våldtäktsmannen istället misshandlar kvinnan, men å andra sidan vet man ju inte om han skulle göra det ändå och då är det lika bra att åsamka största möjliga skada!  Om han får våldsamt ont i penis så kanske han glömmer vad han tänkte göra och ligger och vrider sig i plågor på marken medan tjejen springer därifrån!
Farbror Blå
08-12-2005, 23:38
Påminner om farmors recept!
Gå med på hans idéer!
Hjälp honom till och med, ner med byxorna bara.
Hur många killar kan springa me brallorna runt vristerna?
CITAT (Farbror Blå @ 08-12-2005, 23:38) Påminner om farmors recept!
Gå med på hans idéer!
Hjälp honom till och med, ner med byxorna bara.
Hur många killar kan springa me brallorna runt vristerna? Mmmm....om de bara har sinnesnärvaro nog så! Men jag tror det är få som klarar av det, hålla huvet kallt och låtsas som att de hjälper till och sen rusa därifrån. Det funkar nog bra i teorin, men....
Farbror Blå
08-12-2005, 23:44
Men tänk så här då:
Om brallorna är nere, är inte vissa "saker" ännu mer sårbara? En riktig spark å sen springa.. kan knappast slå fel
CITAT (Farbror Blå @ 08-12-2005, 23:44) Men tänk så här då:
Om brallorna är nere, är inte vissa "saker" ännu mer sårbara? En riktig spark å sen springa.. kan knappast slå fel Absolut! Men jag tror inte så många tjejer har alla sinnen i behåll just då! Det måste vara en beräknande ragata som jag själv för att tänka ut en sån sak, hihi
CITAT (Hannele @ 08-12-2005, 22:04) CITAT (Zarah P @ 08-12-2005, 20:42) Det moderna kyskhetsbältet!Otroligt enkel, smart produkt som borde subventioneras för alla tjejer.  Bra produkt, men korkat att kalla det kyskhetsbältet.. Håller med om att det är missledande att kalla det kyskhetsbälte - det var ju en "grej" som mannen (under medeltiden) monterade på hustrun för att försäkra sej om att hon inte kunde vara otrogen. Förjäkligt egentligen att det ska behöva uppfinnas sånt här!
En sådan här uppfinning, tillsammans med lite sunt förnuft kan nog rädda både en och annan tjej från obehagliga konsekvenser. Bra initiativ
*Felix matte*
09-12-2005, 08:38
Våldtäktsspännet spännet som är tänkt att fungera som ett omvänt kyskhetsbälte. om man läser artikeln.....
Precis Agneta.  Och jag tycker fortfarande att det är missvisande att kalla det kyskhetsbälte, även om det är omvänt. Och förresten är väl ordet Våldtäktsspännet ännu värre?!
*Felix matte*
09-12-2005, 09:39
Våldtäktsspänne... inte så värst "fin" benämning på spännet men det kanske inte är så lätt att hitta ett mer passande Huvudsaken är väl ändå att alla vet vad det handlar om... och så håller jag förståss med om att det är tragiskt att sånt ska behövas  Kyskhetsbälte... det nämnde tjejen inte i TV intervjun... det är kanske något som får tillskrivas AB.s skribent.
Hannele
09-12-2005, 09:40
CITAT (Berith @ 09-12-2005, 09:23) Och jag tycker fortfarande att det är missvisande att kalla det kyskhetsbälte Ja, man tänker på hedersmord och annat hemskt som unga flickor får leva med. Tyvärr. Det finns olika kulturer i Sverige.
Farbror Blå
09-12-2005, 11:23
Det var det dummast jag har hört!
Våldtäkt är en överlagd våldshandling! Med betoning på våld!
I USA har man i vissa förorter rekommenderat kvinnor att INTE kämpa emot eftersom hjälpen sällan anländer i tid och man då menar att de rent fysiska skadorna ska minskas på detta sätt. ( vansinnigt tragiskt att sånt ska behövas )
Men betänk detta: OM en sjuk man ( för alla våldtäktsmän är sjuka i huvudet, vad än läkare säjer efteråt ) vill våldta, så är det kanske inte just penetrationen som är viktigt, att han får utlösning. Det han vill är att fysiskt förnedra, skrämma och underkasta. En sån man kan mycket väl tänkas slå ihjäl en kvinna om han inte får som han vill. Han vill att hon ska vara skräckslagen och aktlös, det är det han tänder på.. I flera fall där tjejer kraftigt gjort motstånd, har dessa män kommit av sej, eftersom det "lätta bytet" visade sej vara starkare än de orkat med.
Jag tycker alla våldtäktsmän bör få sluten psykvård! Att straffa en sån person kommer inte att bota hans snedvridna idéer om sex, makt och kärlek. Många kommer från hem där dessa roller redan bankats in i deras sinnen från ung ålder. ( nej jag tycker inte att man ska utmåla våldtäktsmännen som offer, men deras sjuka beteende botas inte med straff utan med vård)
Offren bör få vård så länge dom behöver! Att utsättas för detta måste väl vara det värsta brott man kan tänka sej?
Gossen Ruda
09-12-2005, 15:49
Håller i stort sett med Farbror Blå men med vissa undantag. Alla våldtäkter är inte överlagda, många sker i stundens ingivelse. Sen är det inte alltid orsaken är att utöva nån form av makt, ibland är orsaken att få ett knull. Jag har dock ingen aning om procentsatserna i sammanhanget. Sen blir jag så oerhört frustrerad när jag läser om alla hatiska förslag om kastrering och liknande. Det är så jävla dumt att man baxnar. Svensk rättsskipning är fri från bestialiska bestaffningar inklusive stympning och alla former av andra hämndakter och skall så förbli. Att förslå sånt är att sjunka lika lågt som förövarna eller fanatiska muslimer. Jag bara undrar hur man skall förfara om en man blir dömd för våldtäkt och får sånt staff och man sen upptäcker att han är oskyldig, kvinnan har ljugit och duperat rätten? Transplantation?
pisanggoreng
09-12-2005, 16:20
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2005, 15:49) eller fanatiska muslimer. Tänk, de där muslimerna... de får sig en känga både här och där...
CITAT (Farbror Blå @ 09-12-2005, 11:23) Jag tycker alla våldtäktsmän bör få sluten psykvård! Att straffa en sån person kommer inte att bota hans snedvridna idéer om sex, makt och kärlek. Många kommer från hem där dessa roller redan bankats in i deras sinnen från ung ålder. ( nej jag tycker inte att man ska utmåla våldtäktsmännen som offer, men deras sjuka beteende botas inte med straff utan med vård) Jag håller fullständigt med! Det är inte friska individer som gör såna illdåd. Fängelse gör nog många gånger saken värre, de blir ännu galnare och kanske hämndlystna. Psykvården skulle behöva byggas ut nåt helt enormt, det verkar ju som att det finns hur många galningar som helst lösa i samhället idag och ingen som tar hand om dem.
Zarah P
09-12-2005, 17:44
Ärligt talat: Spelar det någon roll vad det kallas, så länge det gör nytta?
Och våldtäkter handlar inte om sex - det handlar om våld.
Gossen Ruda
09-12-2005, 20:08
Tror det var i SVT:s Västnytt som man hade några inslag om detta för en tid sen. Om jag inte minns helt galet fanns det 3 orsaker till våldtäkter, makt, våld och sex. Förmodligen ingår alla i varierande grad vid alla våldtäkter. Att säga att det bara handlar om våld är i så fall fel men jag kan givetvis minnas fel. Just den saken är väl inte så hemskt intressant för mig.
*Felix matte*
09-12-2005, 20:57
CITAT (Zarah P @ 09-12-2005, 17:44) Ärligt talat: Spelar det någon roll vad det kallas, så länge det gör nytta?
Och våldtäkter handlar inte om sex - det handlar om våld. Instämmer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|