|
Tre hus ifrån mig bor ett medelålders par utan barn som inte gjort ett skapande grand på sin tomt under de nära tre år som jag bott här. Det enda som jag sett är att de har tagit upp stenarna vartefter de trillat ut på gatan från deras stenmur, och slängt in den på sin tomt — går definitivt inte att kalla den gräsmatta. Jag har definitivt inte lidit av detta, var och en har det som den vill ha. I morse fick jag dock en verklig chock! Det enda de hade som var vackert var en stor björk. Den hade de nu sågat ner!! Kändes fruktansvärt att se detta mäktiga, vackra träd i lagoma bitar till pannan (om det nu var det de skulle ha dem till). Mitt enda hopp nu är att de skall göra en jätteinsats för att göra sin trädgård vacker, vilket jag definitivt inte tror eftersom de inte ens har haft en kruka med ettåringar ute tidigare.
Just att ta ned träd som skymmer solstolen är ju ganska vanligt, ibland undrar man om det inte vore lättare att flytta solstolen! Tyvärr så tror jag inte att du har så mycket att hoppas på. I USA finns det endel s.k. idealsamhällen (med staket runt och vakt vid entrén) där de ställer krav på hur man skall sköta sina trädgårdar, men det är ju definitivt inte heller någon lösning, eftersom det bara medför en likriktning där kreativiteten dödas. Alla MÅSTE tex ha gräsmatta som MÅSTE klippas varje vecka.
Hannele
23-04-2003, 07:41
Grannarna struntar jag i! Man får själv göra något; skapa sin egen oas, ett litet mini-reservat . Våra grannar har inte ens blommor eller frukträd för våra bin! Kala gräsmattor och asfaltsvägar runtomkring. Synd bara med all svart skit som det kommer från deras skorstenar, alla bensinångor från urgamla gräsklippare - jag har lust att bara gråta ibland...!
Ingrid på Västkusten
23-04-2003, 08:48
Läs här - Traute träffade jag på under mina aktiva år på Gardenweb :-) och är en mkt duktig och häftig dam - på alla sätt och vis. http://www.geocities.com/biogardener/001.htmlHälsar Ingrid
Louise i Göteborg
23-04-2003, 09:23
Vidrigt! Tyvär händer sådant i sverige också.
Ledsamt för er, Ewa! Kanske dags att sätta en egen liten björk eller försöka få en planterad på närmaste allmänna yta i området?
Roligt att läsa länkarna Ingrid. Jag vet en som jag ska skicka den till, som odlar likadant.
Jag gör lite som Hannele, skapar en egen oas, men jag jobbar också för att påverka detaljplanen där jag bor. Det finns exempel på olika typer av markskydd och vi är just i fasen att diskutera vilka som skulle passa på holmen där jag bor.
Exempel på markskydd är att - en yta på tomten inte får bebyggas, planteras eller störas - att grävning, schaktning och sprängning inte är tillåten eller endast i ringa omfattning - att fällning av träd över 20 cm i diameter kräver bygglov. Vanligast är att dessa bygglov är gratis och att man i samband med beslut får inspektion av trädet av kommunens trädvårdare. Gratis inspektion alltså.
Ingrid på Västkusten
23-04-2003, 10:03
Oasen - vårt lilla paradis på jorden :-) ja visst blir man skrämd - me too. Glad Du gillade dem Cilla - Traute skriver på suite 101 med - många av dem som var med vid starten av Gardenweb snappades upp som skribenter. En annen gammel bakant - Kirk Johnson skriver om trädgårdsdesign på Delphi Gardens och suite 101 - mkt läsvärd han med. Öhh - det var han som lärde mig om humor i trädgården och bildäck förresten :-D rosamålade sådana förresten ;-) http://www.suite101.com/profile.cfm/Kirk_JohnsonJag äälskar suite 101! Hälsar Ingrid
Tack Ingrid för den intressanta länken, den åkte in bland favoriter. Behöver läsas och begrundas noga mer än en gång. Cilla: Detta med Markskydd har jag inte hört förut. Jätteintressant!! Jag kan ju tyckas inte ha med att göra vad grannarna gör, och det gör jag i princip inte heller. Men att utan betänkande riva ner ett träd som vuxit i många år, det är ju inget man ersätter i en handvändning. Tack och lov ser jag inte deras hus ifrån mitt, utan bara när jag går förbi några 100 meter till riktig, härlig skog där jag varje dag går med hundarna och njuuuuuuter. När jag redan är inne på grannar: Varje dag ser jag någon som har varit "duktig" och klippt buskar. Alltid på c:a 110 cm höjd och rakt av. Det gråter jag dock inte över, tvärsom jag skrattar inombords. Visserligen vidrigt, men buskar känns inte lika oersättligt som träd.
Hannele
23-04-2003, 10:36
"men jag jobbar också för att påverka detaljplanen där jag bor" Inte så lätt alltid - man verkar vara ensam ibland... med att vilja bevara en bäck eller annat. Själv skrev jag dock aldrig på och hindrade nya grannar att bygga. Jag vill inte stoppa någon annas dröm... Jag kan inte sitta där och tycka att inga nya få flytta hit.
Har ingen granne som kryper runt i trädgården som jag, skulle tro man pratar om oss trädgårdsfolk som ena tokar, som har tid att alltid ligga där på knä i rabatterna. Som sagt villaområdet har alla varianter av beskärning av fruktträd och buskar i alla höjder och modeller. Bor i ett 70- tals område och nu är det inne att stamma upp barrväxter, för vem orkar gräva upp eländet. Björkar som snart går upp i molnen.
Att jobba med en ny detaljplan för ett område är något helt annat än att som ilsken granne ligga på kommunens tjänstemän för att de ska stoppa en enskild grannes husdröm...
I vardagen med en färdig detaljplan och husbygge eller trädgårdsfix handlar ju om att se om den egna tomten. Men när man lägger en ny detaljplan handlar det om att realisera sina idéer för HELA området, vilket kan bli rätt annorlunda. Detaljplanen görs ju just för helheten påverkas av varje tomtägare, dvs att ens lilla privata hänger ihop med miljön i stort. Sedan kan man med planen reglera mycket eller lite - men det gäller att komma överens om hur mycket och lite, och vad som ska regleras.
Min erfarenhet är att det just i detaljplanearbete går att kompsomissa och komma överens med människor som tänker mycket olika, medan det när detaljplanen ligger kan kännas omöjligt att komma överens om förekomsten av träd i området mm.
Här har vi arrangerat ett gäng möten oss öbor emellan och några med kommunens byggnämnd och tjänstemän också. Vi använder en hemsida, maillista, enkäter och lite till för diskussion. Grundfrågan är hur vi vill se utvecklingen av hela området. Inte hur vi vill att det ska se ut på grannens tomt...
Gossen Ruda
23-04-2003, 21:22
Ibland blir jag lite förundrad över människan och önskan att bestämma över sina medmänniskor. Den egna tomten skall man få göra vad man vill med, tom släpa in sopkärl och fylla med jord och växter, och grannarna skall hålla käft. Å andra sidan har man synpunkter och åsikter om huruvida grannarna har rätt att bara ha en gräsmatta på hela tomten eller om träd får fällas. Jag bara funderar Ewa, har du möjligen frågat varför björken fälldes? Den kanske var rötskadad.
Ett litet stillsamt råd till er alla: Om var och en skötte enbart sina egna angelägenheter och struntade i vad andra gör skulle livet vara lättare att leva. Detta givetvis under förutsättning att grannarnas aktiviteter inte allvarligt påverkar omgivningen.
Beträffande det som Cilla skriver om blir jag nästan lite rädd. Förmyndarsamhället rycker närmare. Om det skall behövas bygglov för att fälla ett träd, vilket jag knappast tror skulle hålla rättsligt, borde det givetvis behövas bygglov för att plantera ett. Inklusive godkännande från grannarna. Skall man även börja fråga grannarna vilken bil man får köpa? Eller båt då för öbor.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2003, 22:22) Beträffande det som Cilla skriver om blir jag nästan lite rädd. Förmyndarsamhället rycker närmare. Om det skall behövas bygglov för att fälla ett träd, vilket jag knappast tror skulle hålla rättsligt, borde det givetvis behövas bygglov för att plantera ett. Inklusive godkännande från grannarna. Skall man även börja fråga grannarna vilken bil man får köpa? Eller båt då för öbor. Frukta inte Åke, allt är inte överförmynderi när folk slår sig samman för att påverka hur byggandet ska se ut i ett område! Snarare har den gamla detaljplanen här varit exempel på ett sådant - där var det kommungubbarna som skrev samman hur framtiden här på holmen skulle se ut, med noll inflytade från oss öbor. Man måste kunna skilja på sak och organisation  . Vi som bor här vill bevara vår miljö och vill också att detta ska uttryckas i detaljplanen. Och vi har ett otal fora där vi diskuterar formerna för det. Att du inte gillar att vi vill bevara träd är en annan fråga än överförmynderi, dvs organisationsapekten på vem det är som styr detaljplanen Jag är ganska övertygad om att du skulle gilla att kunna påverka detaljplanen i ditt område, liksom vi är här. Om du kunde påverka detaljplöanen i ditt bostadsområde är jag övertygad om att du skulle driva att det inte skulle få planteras stora träd, iallafall inte 4,5 meter från granne, att det skulle vara strikta regler på nyplanteringar men närapå krav för fällningar... Och det vore väl OK, om du fick med andra i området på att det var så här ni ville att det skulle fungera... Överförmynderi är det när någon ANNAN bestämmer hur det ska vara i ett område. Här är det VI som får påverka till mycket stor del. Att sedan andra vill ha detaljplaner som inte reglerar marknyttjande men reglerar hus, och vi vill tvärtom är en annan fråga. Så var inte rädd Åke - tag oss som exempel på att folk får påverka hur det ska se ut i sina bostadsområden! Och ps. Trädlov för fällning finns förresten i många kommuners detaljplaner i landet. Ds.
Gossen Ruda
24-04-2003, 19:32
Låter bra om det är just "vi" som bestämmer. Tyvärr brukar det ofta vara en eller ett par personer som är drivande i en fråga medan andra bara följer med eller inte vågar protestera. Dom tycker det är lugnast så.
Jag skulle aldrig acceptera att någon annan skulle bestämma över min tomt, vad jag gör där är min angelägenhet. Med undantag givetvis då för att mina aktiviteter inte får störa grannarna. Och det kvittar om det är kommunen eller nån grannförening. Här i området finns det en villaförening men dom sysslar inte med att bestämma över medlemmarna.
Intressant om det skulle krävas lov att fälla ett träd på egen mark. Särskilt om man skulle fälla utan lov. Påföljd? Sen finns det ett flertal sätt att ta död på ett träd och då måste det ändå fällas.
Jo det är klart, om man inte aktivt tar del av ett detaljplanearbete, då blir man inte del av det heller. Här är svarsfrekvensen 89% bland öborna och det är inte det enda området där folk är med och skriver detaljplanen.
Jag kan däremot inte tänka mig en detaljplan som styr privatägandet så långt att man får göra allt men inte det som stör grannarna! De flesta planer reglerar ju mer konkret och mätbart hur man får göra med byggnader, marker etc. Allmänna grannbeteenden hålls som tur är utanför.
Det finns som sagt rätt många områden där trädfällning av äldre träd är bygglovspliktigt. Klokt. Att man inte får byta panel eller flytta en dörr på huset utan lov men får fälla ett tvåhundraårigt träd är skevt.
Gossen Ruda
27-04-2003, 12:41
Håller med dig om det sista Cilla, det skall givetvis vara lika lätt att ändra sitt hus som att ta bort oönskade träd på tomten. För det var väl det du menade? Finns inte många villaägare med 200-åriga träd på tomten så det är nog ett mycket litet problem. Däremot är stora träd ibland ett stort problem och ju äldre och större dom blir desto större blir problemet. Kommer det en orkanvind lägger sig även ett fullt friskt träd. Men nu hoppar jag av denna diskussionen, det lär inte komma fram nåt mer av värde.
Hejsan Åke, Javisst ska vi trädgårdsägare göra detaljplaner som både tillåter plantering av svaga dvärgträd liksom stora, ståtliga och starka träd... Vi har definitivt anledning att återkomma i fler och nya träddebatter! Ha det bra till nästa omgång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|