Full version: Olivträd
Carex
Sitter och bläddrar i trädgårdsboken jag tänkt ge min moster i julklapp och läser att oliv kan ge frukt, självklart, var kommer annars oliver från;). MEN då undrar jag, kan även helt vanliga blomsterbutiksträd ge frukt? Antar att de måste nå en viss ålder innan? Krävs pollinering?
Eva St
Har ett sedan flera år som det hänger en Olivflaska på men ack nej inga Oliver i sikte än
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Olivträd brukar behöva mycket sval vinterförvaring (bara några plusgrader) och ljust för att det ska bildas blomknoppar sedan kan det behövas 2 olika sorter en del olivsorter behöver korspollinering + oliv brukar vindpollineras.
Lady Hamilton
Jag har ett olivträd som hade små frukter när jag köpte det. Året där på tog jag in det före frosten o det varken blommade eller gav frukt.
Sedan läste jag att olivträdet behövde lite frost för att bilda blom anlag.
Så i år lät jag trädet stå kvar ute tills det fått "lite frost" och just nu syns det antydan till att det kommer att blomma. Och nu håller jag tummarna laugh.gif Kan tillägga att jag förvarar mitt olivträd svalt och har tilläggsbelysning
Eva St
Aha har alltså tagit in mitt för tidigt då
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon