mammafia
09-12-2005, 08:51
jag har en amaryllis som jag satt ner i jord för ca 3-4 veckor sen, men det kommer bara blad

..när kommer blommknopparna

, brukar det komma blad först eller?? som jag har förstått så brukar blomknoppen komma ganska fort.. men inte på min, den vill inte ge mig en blomma
drutten25
09-12-2005, 09:12
Det kan ta lite tid innan knoppen kommer.
Du får inte vattna för mycket för då kommer det bara blad,
du får du nog vänta på knopp,det brukar va så att man
ska "svälta" blommor för att det ska komma blommor.(många sorter iallafall).
vickeva
09-12-2005, 18:14
i fjol fick jag rådet att trä papperspåse över den, så det blev mörkt, funkade!
zaaritha
09-12-2005, 22:17
Sätter alltid mina amaryllislökar i ett glas vatten, så bara rötterna kommer i kontakt med vattnet. Se´n kommer blomknoppen snabbt---då sätter jag dem i kruka!
mammafia
10-12-2005, 09:31
ok jag får väl vänta och se då...tack för alla svar
Hej alla,
skojigt med dessa minst sagt egensinniga blommorna. Är den en äldre planta kan det nog vara så att den har hittat sin naturliga gång...den är ju egentligen en vår blomma!
Har haft en i 6 år nu och den blommar samtligit med tulpanerna på våren, även om jag svälter och planterar om den i oktober för att sedan ställa den svalt och mörkt (ställer min under diskbänken!)...
Så det kan mycket väl vara så att den inte alls kommer att blomma till jul utan blommar till påsk!
Kan berätta att jag har en gammal lök som blommade när jag köpte den eftersom den var preparerad, sedan gjorde den ett uppehåll på några år, och förra året kom den med blommor precis lagom till jul, och i år har den också en knopp! Har inget emot vårblommande amaryllis, men det är lite roligt att den behagar blomma till jul alldeles av sig själv.
Överhuvudtaget är det nog inte mycket som hjälper på dessa lökar, de är väldigt självupptagna och blommar enbart när det behagar;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.