Full version: Är det inte dåligt
kristerh
Tänker på vår "kära" Freivalds,
nu försöker hon att få fokus på nåt annat än sina egna misstag genom
att påstå att det är resebolagen har klantat sig i samband med tsunamin unsure.gif wink.gif
jag fattar inte att hon orkar försöka skylla ifrån sig sad.gif
en normal människa som gjort så många tabbar som hon skulle enbart knipa.
Om det är någon som gjort, och försökt göra nåt så är det väl reseföretagen.
krister
pisanggoreng
Eftersom hon redan utsetts till nationell syndabock så är hon ju inte i någon bra position för att "skylla ifrån sig", och kommer bara få ännu mer problem efter detta utspel.

Men huruvida det ligger något i vad hon säger är inte jag rätt man att uttala mig om...
Hannele
CITAT (kristerh @ 09-12-2005, 11:45)
Tänker på vår "kära" Freivalds,
nu försöker hon att få fokus på nåt annat än sina egna misstag genom
att påstå att det är resebolagen har klantat sig i samband med tsunamin unsure.gif wink.gif

Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson har valts till Årets Tara-kvinna. smile.gif
pisanggoreng
Jo, så är det alltid: syndabockar att slänga all skit på, och några hjältar som får ta emot allt beröm.
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Hannele @ 09-12-2005, 11:53)
Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson har valts till Årets Tara-kvinna.  :)

Kvinnorna från Jönköpings län är inte dumma smile.gif
Kathy
Även om hon eller Persson inte hade kunnat göra så mycket på Annandagen, så hade det sett mycket bättre ut om de avbrutit sin ledighet och begett sig till jobbet för att vara tillgängliga.
Kathy
Häng med på UD-bingo
kristerh
CITAT (Scrollan @ 09-12-2005, 11:58)
Även om hon eller Persson inte hade kunnat göra så mycket på Annandagen, så hade det sett  mycket bättre ut om de avbrutit sin ledighet och begett sig till jobbet för att vara tillgängliga.

Och kanske vara lite mer ödmjuka och erkänna att ansvaret var deras och att de kanske har gjort fel wink.gif allt hade liksom blivit så mycket smidigare då wink.gif
krister
Kathy
CITAT (kristerh @ 09-12-2005, 12:02)
Och kanske vara lite mer ödmjuka och erkänna att ansvaret var deras och att de kanske har gjort fel  ;) allt hade liksom blivit så mycket smidigare då wink.gif
krister

Precis.

Men...vad sjutton.....de tar ju på sig allt nu. (ironi)
Pirum
CITAT (Hannele @ 09-12-2005, 11:53)
Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson har valts till Årets Tara-kvinna.  :)

Ja, det är hon sannerligen värd. Strax innan hon kom in i mediastormen så hade nån annan grinig dam från resebyråbranschen uttalat sig om katastrofen och hon kunde inte fatta att resebyråerna skulle ta nåt ansvar, det var ju inte deras fel att det blev jordbävning. Kommer inte ihåg hur hon formulerade sig, men det var katastrofvarning på hennes formuleringar. Hade hon fått hållas så hade resebranschen idag varit lika illa omtyckt som Freivalds.

Men, då träder Lottie in, får hela resebranschen att framstå som supertrevlig och UD får ensamt stå med hela skammen. Stort nöje att se Lottie. Saklig, empatisk, sympatisk. Hurra. Har inte sett henne i media på länge, och det är ju också bra, hon var ju farligt nära överexponering ett tag.

Själv undrar jag dock varför inte resebranschen (inte bara Lotties företag) gemensamt kunde skramla ihop flygplan att ta hem sina kunder med, de har rimligen bättre kontakter med flygbolagen än vad UD har.
Magdis
Efter såna klanterier ser det ju definitivt bättre ut att vara ödmjuk och erkänna att man har brustit. Det kan man förlåta i så fall eftersom det är väldigt svårt att förbereda sig för en sån katastrof. Genom att försöka skylla ifrån sig lär folk ha ännu mindre respekt för henne.
kristerh
CITAT (Pirum @ 09-12-2005, 13:08)
Själv undrar jag dock varför inte resebranschen (inte bara Lotties företag) gemensamt kunde skramla ihop flygplan att ta hem sina kunder med, de har rimligen bättre kontakter med flygbolagen än vad UD har.

Men det var ju de de försökte, det fanns ju inga plan att tillgå eftersom
alla andra länder hann före, därför försökte de via ud/regeringen att få tillgång till flygvapnets plan... och det gick ju bra wink.gif
krister
birgitek
Suck, Freivalds är sämre än sämst tycker jag och hon representerar oss ute i världen.
Birgit Ek
ninnisky
... och dessutom följer hon inte nyheterna - utan har andra som sköter den saken åt henne..... enligt intervju häromdagen. Hur illa låter inte det? Att följa nyheter trodde jag var en ren självbevarelsedrift. Så mycket tid har vi alla!! Utrikesminister utan att följa vad som sker i världen, ack ja!

LF skulle för länge sedan lämnat allt politiskt och GP borde veta bättre /om han vill vinna ett val/än att behålla henne i regeringen. Men så vinner han väl antagligen inte heller
biggrin.gif biggrin.gif
Kakaduan
Ibland känns det FANTASTISKT skönt att få köra det där med "vad-var-det-jag-sade"! Alltså, att man känner efteråt att man gjort rätt i vissa frågor med facit på hand:

Ju fler knasigheter, problem och kostnader som EU-medlemskapet medfört som kommer fram, ju skönare är det att ha röstat nej.

Ju fler grodor, fegheter och rena dumheter regeringen gör, ju skönare är det att inte ha röstat på dem.

Majoriteten av svenska folket får precis de representanter de förtjänar genom att välja (och välja OM!!!) samma gäng gång på gång vart fjärde år! Det är ju inte precis första tabben som begås av våra vänner i Rosenbad.

(Ursäkta, men jag kunde inte låta bli)
Kakaduan
*Felix matte*
Man har slutat att förvånas... blunder efter blunder och GP har alltid full förtroende för sina
annama
Jag är besviken på svenska folket som gång på gång röstar fram detta självutnämnda frälse. Det är en samling Besserwissrar som när dom en gång har nått sin position aldrig kan erkänna ett fel, aldrig behöver ta ansvar och om de skulle göra bort sig alltför många gånger sparkas dom bara in i ett annat jobb med hög lön och inget ansvar. Hur många statliga verk finns det och hur många behövs? Allt för många har nog skapats för att göra någon misslyckad toppolitiker till generaldirektör. Vi har politiskt utnämnd GD för t.ex. Jordbruksverket, hon har inte jobbat på länge men har fortfarande lön. Det finns fler liknande fall. Laila F. är utrikesminister och visste inte vad Phuket var, men hallå.........

Hade man varit skärpt och framsynt hade man gått med i SSU när man var 15, pratat en massa på alla möten och gått en lysande och säker framtid till mötes. I stället för att sitta här som fattigpensionär kunde man varit finansminister idag. Då skulle IB Ahlenius varit kvar i Sverige i st f att vara chef för Fns revision. Folk som hon borde vi vara rädda om. Kan det vara så att folk som hon upplevs som ett hot av den sittande regeringen?
unsure.gif unsure.gif unsure.gif
*Felix matte*
Som regelsystemet är nu så förstår jag att S-märkta inte tar sitt åtagande så vidare värst allvarligt.
Läste någonstans på nätet att Laila Freivalds skulle få pension om 93.000kr/mån om hon avgår ohmy.gif
Herrejävlar... det är ju mer än min hela årsinkomst ohmy.gif Måste erkänna att om jag var ung nu så skulle jag satsa på politisk karriär... eller kanske inte unsure.gif

Äldsta dottern var politiskt engagerad och hade möjlighet att avancera inom S men hon tyckte hela systemet var såååå sjukt så hon hoppade av... Tack och lov för det wub.gif
Ärlighet varar längst! smile.gif
Snöflinga
Nästan ett år efter katastrofen ber vår statsminister om ursäkt, men fattade tydligen inte att han gjort fel förns han tagit del av kommissionens rapport ohmy.gif

Självklart har han huvudansvaret. Även för tillsättande av ministrar som, lksom han själv inte verkar ha tillstymmelse av empati.. Tragiskt !!!
Teater och julfirande högprioriteras wacko.gif

Med den lön de har vore det väl inte orimligt att kräva att de skötte sina jobb mad.gif
Ophelia
Freivalds är inte min kära på något sätt och jag är inte sosse sedan flera år tillbaka (kan dock tycka en del är otroligt vettiga och att det finns en del vettiga frågor) så Freivalds sitter inte där p g a mitt val.

Personligen så uppmanar jag gärna till eftertanke i många fall men här bör ju en del huvuden rulla.
Pirum
Jag tycker Freivalds är en dålig utrikespolitiker, men så tycker jag ju att Sverige har en dålig utrikespolitik också. I den mån vi fortfarande har någon, därom råder väl viss diskussion.

Tycker att följande historia, om Ahmed Ali Yusuf vars situation politikerna varit väldigt tysta angående, är minst lika stora skäl att avgå som tsunamikaoset. Historien måste åtminstone utredas, är han brottslig, släng honom i fängelse, är han oskyldig - låt honom leva ett vanligt liv. Detta, tillsammans med CIA-plans eventuella landningar i Sverige, sätter ju stora tvivel rörande utrikesministerns och försvarsministerns kompetenser.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,744390,00.html

(Kortfattat : "I fyra år har svensken Ahmed Ali Yusuf stämplats som misstänkt terrorist. Alla hans tillgångar har frysts och enligt lag är det förbjudet att betala lön, låna ut eller ge bort pengar till honom. Han lever som fredlös i sin lägenhet i Tensta." Nu tänker många kändisar betala honom, Kjell-Olof Feldt, den kände tidigare högerpolitikern, säger till och med att han hoppas bli åtalad bara för att visa på hur korkat det hela är )
kristerh
CITAT (Pirum @ 10-12-2005, 17:34)
Kjell-Olof Feldt, den kände tidigare högerpolitikern, säger till och med att han hoppas bli åtalad bara för att visa på hur korkat det hela är )

Han var ju en av toppsossarna i många år wink.gif unsure.gif
krister
Ophelia
CITAT (kristerh @ 10-12-2005, 18:54)
CITAT (Pirum @ 10-12-2005, 17:34)
Kjell-Olof Feldt, den kände tidigare högerpolitikern, säger till och med att han hoppas bli åtalad bara för att visa på hur korkat det hela är )

krister

Han kanske var högersosse i hemlighet den rackaren.

Ja han har uttryckt sig ganska vettigt av det jag har hört smile.gif
kristerh
CITAT (kristerh @ 10-12-2005, 18:54)
krister

Han var ju finansminister, kom jag helt plötsligt på.
krister
Snöflinga
Han och Per-Albin var beundransvärda..... Nu är det bara tjuv och rackarspel sad.gif
*Felix matte*
Löntagarfonder är ett jävla skit
Men nu har vi baxat dem ända hit
Sen ska de fyllas med varenda pamp
som stött oss så starkt i våran kamp
Nu behöver vi inte gå flera ronder
förrän hela Sverige är fullt av fonder.

Kjell-Olof Feldt 1983

cic
Jag är verkligen inte sosse.. Men jag mår illa när borgarna plockar politiska poäng på tsunamikatastrofen. Lågt.
Pirum
Ska man tala om katastrofer, dess hantering, efterverkningar, etc, så tycker jag fortfarande att Estonia är mer relevant än tsunamin, åtminstone ur ett svenskt politiskt perspektiv.

* Hur mycket bättre är vår beredskap nu än 1994, vad gäller ledningssystem?
* Hur många fler helikoptrar, ytbärgare, båtar och tränad personal har vi nu än 1994?
* På hur många ställen har helikopterbaser byggts ut, kanske inte bara för vattenräddning, utan även för andra räddnings- och sjukvårdsuppdrag?
* Hur mycket bättre är säkerhetskontrollen av färjor och andra passagerarfartyg idag?

(Svaret på ovanstående frågor är nog antingen "ingen som vet" eller "tvärtom")

Sverige kan inte ha beredskap att rädda tusentals personer på andra sidan jorden. Däremot bör vi ha viss beredskap för att rädda hundratals personer i Sverige. *OBS* missförstå mig inte nu, Sverige bör skaffa en god krishanteringsrutin, men de 400 000 svenskar som bor utomlands (enligt person i tsunami-program idag) kan inte räkna med samma service där som här. Många har helt säkert upplevt sig bli, och HAR blivit, dåligt bemötta, kränkta, vad ni vill, av svenska tjänstemän eller bristen på dem, under tsunamikatastrofen. Men det är mycket mycket mycket (mycket) värre att vi inte har god beredskap för att hantera en stor färjeolycka i vårt närområde, med resultatet att många många dör i onödan.

Känner mig som chefen för Polisskolan, ska försöka sluta svamla, men är rädd för att jag överdoserat på koffein och choklad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon