Full version: Insamlingsgala
*Felix matte*
TV4 tillsammans med Plan Sverige har sändning från Ghana hela kvällen.
Rörande reportage visar de... mina ögon tåras... vem gråter väl inte när man ser ett barn rita kärlekshälsning till mor och far som försvann i Tsunamikatastrofen.

Många svenska artister är på plats och då började jag fundera på om de... artisterna .. själva betalade resa och uppehälle och uppträdde gratis... för att de vill hjälpa drabbade.
Eller om allt betalas från insamlade pengar.
Jag tog en titt på Plan Sveriges sida och såg att de ifjol samlat in 177 miljoner kronor...Fantastiskt!
Av den summan gick ca 23.010000 kr (tjugotremiljonertiotusen kronor) till administration och insamlingar.
I mina öron låter det som ganska mycket pengar.
GoSatta
klart dom inte betalar själva det hopas jag att tv4 gör. men annars är det nog värt det för det lär ju inbringa mycket pengar.

"vem gråter väl inte när man ser ett barn rita kärlekshälsning till mor och far som försvann i Tsunamikatastrofen."

ja den va rätt tung tillåmmd jag blev lite tårögd även fast jag brukar vara rätt härdad.

visst låter det som rätt mycket pengar till administration, men då får man titta å hjälporginisationer som inte riktigt vet vad dom gör som förstör mer än dom hjälper med sina pengar så då kanske det är värt att lägga mer på "kontors folk" så att dom pengarna som går iväg gör riktigt nytta. Alla som såg dokument utifrån (tror jag det var) om hjälen till sri lanka efter tsunamin förstår nog vad jag menar, där slängdes mycket pengar bort i onödan och fööstörde folks liv. Plan verkar fungera förvånadsvärt bra så då är det nog värt det.

tyckte hela ideen med att ha den i Afrika var rätt löjligt, men nu efter att ha sett den (även fast den inte är klar) så tror jag det var smart. om jag blir mer berörd utav den så betyder det att väldigt många fler blir det = mer pengar.
*Felix matte*
Nej jag såg tyvärr inte dokument utifrån om hjälp till Sri Lanka men jag förstår att en del insamlade försvinner till adm.. Det jag reagerade över är att så mycket som ca 14% går åt. Har för mig att det i en del organisationer begränsas till max 5%
GoSatta
grejjen med sri lanka var inte att det gick till administration utan att det gick till ogenomtänkt givande. i en by där det hade funnits 20 fiskebåtar fanns det helt plötsligt tre hundra = folk traditionella yrken försvann, fiskarna tog slut etc. Det vart prestationsångest bland givarna och ingen tänkte på den långa efekten.

allt handlade om att ge ge ge ge utan att tänka på efekten, så jag hoppas att dom där 23 milijonerna gör att dom ger förnuftigt. att tänka långsiktigt kostar mer så jag hoppas att det är det dom gör.
Anki V
Jag har mitt fadderbarn via Plan.

När jag bestämmt mig att "kyrkoskatten" skulle gå till något annat än Svenska kyrkan tittade jag lite på adm.kostnader och Plan redovisade inte då några extrema summor om jag jämförde med andra.

Det är i och för sig några år sedan och jag har inga aktuella siffror nu.

Jag tycker det är trevligt och känns lite personligt att några ggr per år få en hälsning från sitt fadderbarn.wub.gif

Jag och barnbarnet pratar ganska mycket om Santoshi från Nepal och barnbarnet (7år) vet mer om Nepal än de flesta människaor.

Jag tror inte/hoppas inte att jag blir mer "lurad" av Plan än av andra hjälporganisationer.

/Anki
*Felix matte*
Jag väntar på svar från Plan Sverige... Skrev och frågade om arvoden till artister mm.

Enda referens jag har är Lions som samlar till Cancerfond... Deras adm kostnad stannar vid ca 3% om jag inte minns helt fel.
forget-me-not
Jag har fadderbarn via Barnfonden och tittar jag på deras årsredovisning från 2004 så ser jag att även där är administrationskostnaderna ca 14%. Det är mycket. unsure.gif

Men jag tycker så mycket om mitt fadderbarn. wub.gif
ejjan
Har länge tänkt att skaffa ett fadderbarn och ska nu slå slag i saken.
har kollat upp lite på nätet som kanske kan vara till nytta för nån fler;

Barnfonden 180.-/månad 85,4% av pengarna når fram
Sos-barnbyar 200:- 85%
Rädda Barnen valfritt, minst 100.- 80%
Plan 200.- 87%
Erikshjälpen 125/200.- minst 75%, ambition 85%

Det finns väl fler oxå, men jag har ingen stor erferenhet av detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon