Alexander-VG-zon3
09-12-2005, 22:09
hej
hur länge kan man ha ett olivträd ute och hur många minus klarar den och frost
tack
zaaritha
09-12-2005, 22:51
Beror mycket på var i landet du bor!!
I Skåne går det nog.........
vickeva
10-12-2005, 01:02
minus fem ska det klara, men det är kanske dumt att chansa
Lady Hamilton
10-12-2005, 17:03
Jag har letat o letat

.....................
Men kan inte hitta var jag läste om att utsätta olivträdet för frost
Men i höst lät jag mitt olivträd stå ute de första frostnätterna och det handlade om ett par minus grader.
( Det brukar ju inte bli så kallt första nätterna)
Men sedan när man normalt kan räkna med att det skulle bli mera bestående kallt o frost, då tog jag in mitt träd.
Jag tror i allafall att detta är början till blommor

Nu är det ingen bra skärpa men ni kanske kan se o avgöra ändå?
Personligen har jag aldrig sett knoppar på oliv förut, men även jag skulle satsa på att det är dina efterlängtade knoppar, vad annars skulle det vara?
Alexander-VG-zon3
10-12-2005, 18:20
jag bor i skåne i kristanstad fast jag har tat in det å några blad har den tapat är det farligt eller är det flytten kommer den fårtsätta med det eller

är oliver lövfällande kankse eller
Alexander-VG-zon3
10-12-2005, 18:31
kollade till den nu där lå några blad i krukan kan man ställa ut den igen om man har haft den inne
Åsa, mälardalen zon 2
10-12-2005, 19:06
Olivträd är inte lövfällande men det är inte ovanligt att det rasar en del blad när den byter miljö. Har du den varmt och i dåligt ljus så kommer en massa blad att falla, oliv vill helst ha det ganska kallt och ljust på vintern.
Nu är det nog ingen bra tid att sätta ut växten för att växter ska klara kyla måste kylan komma gradvis.
Kan även lägga till att unga olivträd i små krukor inte klarar lika många minusgrader som stora exemplar i stora krukor. Och längre ihållande perioder med minusgrader där hela rotklumpen fryser är jag osäker på om de överhuvudtaget klarar, oavsett storlek.
Alexander-VG-zon3
10-12-2005, 20:10
oki har haft den inne nu i två veckor .den står nu i 20c grader utan extra lyse .för jag tänkte annars vänja tillbaka den till ute liv för här är en 8-2 plus grader på dagen å på natten -3c till +3c på natten fast då är det kanske innge bra ide

men annars får mormor ha den i sin källare med en 12c grader med lite ljus klara den det tror ni eller lite å lite ljus men det är ju källarfönster
Lady Hamilton
10-12-2005, 22:01
Här är lite om olivHoppas det kan ge något
Alexander-VG-zon3
10-12-2005, 22:38
oki så då ska man kanske ha den ute till nästa höst så den får frost för att den ska blomma men jag tror mormor får ha den hos sig i vinter tills jag kan sätta ut den ute
tack för alla svar
Lady Hamilton
11-12-2005, 08:02
CITAT (flaxss @ 10-12-2005, 22:38)
.........mormor får ha den hos sig i vinter tills jag kan sätta ut den ute............
Tänk bara på att den vill ha ljus...............
Alexander-VG-zon3
11-12-2005, 14:46
Jag har tagir in mitt olivträd under vintern. Det har nu tappat nästan alla bladen.
Jag antar att detta beror på att den egentligen står för varmt. Tror ni att den kommer ta sig igen till våren?
Alexander-VG-zon3
11-12-2005, 19:03
skrappa lite på en gren på barken om det bler grönt lever den

det kanse funkar så ser du om den är död eller lever
Ingrid på Västkusten
12-12-2005, 12:43
Det ä r svårt att få en Medelhavsväxt att överleva om man tar in dend utifårn till 20 (eller mer) gradig luft inomhus, och utan extra lyse.
Alexander-VG-zon3
12-12-2005, 18:53
u har min olivträd börjat få nya blad på toparna men blade trillar av där nere är det normalt eller vad gör den
den lilla bladlusen
12-12-2005, 19:21
Jag beskar bitt olivträd kraftigt på sensommaren och som vanligt så kan jag inte med att slänga allt kippet utan går och petar ner det i marken lite överallt. Men "sticklingarna" ,som många har en diameter ungefär som en penna, är friska och ser ut att må bra iaf. Bladen sitter kvar och är gröna. Här har det väl varit ca -10 grader som kallast hitils. Men de har inga rötter, jorden är alldeles för kall för att de ska bildas nu. Får väl se hur länge de lever.
Alexander-VG-zon3
12-12-2005, 20:10
den lilla bladlusen har du den ute eller här är innte heller så jätte kallt nu 2-3c plus på natten
den lilla bladlusen
12-12-2005, 21:39
Nej själva trädet har jag inne i källaren, ca 8c och belysning. Men men "sticklingarna" är ute. Nej det är inte så kallt här här heller nu, några plusgrader på natten, kanske tio på dagen, men för ett tag sedan var det kallare
Alexander-VG-zon3
12-12-2005, 23:08
den lilla bladlusen
13-12-2005, 14:48
Så här var det, jag beskar mitt olivträd, sparade de sticklingar jag ville ha och stack ner överskottet av avklipp i marken. Så det var inte med avsikt att de skulle växa till sig över vintern precis
CITAT (flaxss @ 12-12-2005, 18:53)
u har min olivträd börjat få nya blad på toparna men blade trillar av där nere är det normalt eller vad gör den

Precis så gör mitt också...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.