Full version: Perukbuske
Eva St
Vill veta så mycket som möjligt om hur Perukbusken vill växa och skötas
Eva St
ejjan
Jag har en perukbuske själv. Vet bara att den är ganska känslig, fast du bor ju i zon 2. Min har klarat sig i zon3 på skyddad plats. Den står i lerjord i en rabatt och sköts inte alls, förutom lite vattning. Den var på stam när jag köpte den, frös ner första vintern och nu är det en lite buske istället. Väldigt snygg är den iallfall!
Cilla
Perukbusken Cotinus coggygria brukar beskrivas som att den tål zon 3 i varma, soliga lägen och att den vill stå kalkhaltigt. Jag har min i zon 3 i ganska sur jord på ett halvvarmt ställe och den trivs när den vattnas vid torka. Min har ännu inte blommat och givit frukt.

Den beskrivs som en blödarväxt som inte ska beskäras på våren, men på Zetas klipper de ändå glatt. I zon 3 fryser den ned lite och jag brukar ta bort de torra grenarna på sensommaren.

Sägs vara en buske som rådjuren inte gillar, och förr använde man veden att färga ull med.

Gillar man en spretig buske är den himla fin. På våren med vackert röda blad, och urfin på hösten med brinnande röd skrud!

http://images.google.se/images?hl=sv&q=cot...nus&sa=N&tab=wi
BLÅKORN
Spretig visst .....men så snygg.
Tål torka bra efter ett par år.
Se upp när ni handlar, det finns en snyggare sort som jag nu glömt namnet på men här är den.
Tror den heter Royal Purple eller nåt i den stilen, den är i alla fall mycket finare än den vanligare enligt min mening.
Tyvär är dom långsamma i starten men sedan blir det en rejäl buske.Snygg Peruk

Och en annan bildPeruk 2

Ja det är samma buske på båda bilderna.
Eva St
Tack för all info
Det är just Royal purple jag är ute efter förmodar att detsamma gäller för den som för de andra. Toppen att inte rådjuren gillar dem.
Eva St
*hehoc*
Perukbusken vill ha lite mager jord för att blomma.
BLÅKORN
Måste informera om att det finns en gulbladig variant av perukbuske, återkommer med bild .
BLÅKORN
Hej
Här har jag hittat massor av olika perukbuskar.KLICKA HÄR FÖR PERUKBUSKAR
Begonia
Perukbusken Royal Purple är verkligen underbar, titta gärna på bladen efter ett regn eller vattning, det är en magisk trädgårdsupplevelse som busken är berömd för, liksom sina blomkvastar som nog inte hinner slå ut i Sverige, men vad gör det, det här är en mycket vacker och elegant växt.
Plantera busken helst i full sol på vindskyddad plats. Den tål torka när den etablerat sig. Täck rötterna över vintern, klipp ner de döda frusna grenarna på våren. Min fryser ner till en decimeter, men det gör inget, den växer snabbt upp. Lycka till! smile.gif
Eva St
Låter helt underbart en sådan får det bara bli till våren
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon