Jesper1986
23-04-2003, 08:23
undrar jag jesper
ha de bra
Gunvor Nilsson
23-04-2003, 08:47
Min favorit är absolut Jasminum sambac (var med i sista Gröna Rum!). Den slår ut sina små, vita blommor på kvällen och det doftar underbart gott i hela rummet den står i. Morgonen efter har blomman ändrat färg till rosa och den ramlar av.
http://www.plantoftheweek.org/week077.shtml/Gunvor
Ps. Tack vare dej Ingrid, så vet jag vad den heter - efter 20+ år!!

Ds.
Ingrid på Västkusten
23-04-2003, 08:50
Kul - Gunvor jag log sååå igenkännande!
Själv är jag mkt förtjust i Adenium obesum :-)
Hälsar Ingrid
Min favoritkrukväxt är absolut mitt stora ödesträd. Kritvita och knallröda blommor i stora klasar. Växer så det knakar och producerar massor av grovilliga fröer om jag pillar lite på blommorna eller har balkongdörren på glänt så att flygfäna får pollinera.
Mina kaktusar många 25 år, en "svärmors kudde" så stor och fin.
Sista åren har det varit Phalaenopsis feber gillar dom orkidéerna
för dom blommar så mycket.
Hej! Några av mina favoritkrukväxter är passionsblommor och bladbegonior i olika former. Passionsblommor är så vackra och några av dem har dessutom fantastiska blad. Bladbegonior har ofta oansenliga blommor, men desto bättre nästan jämt ett fantastiskt bladverk. Båda arterna vill ha jämn vattning med gödsel då och då, trivs i vanlig krukväxtjord och står ljust, men inte i direkt sol. Passionsblommor gillar dessutom att stå ute på sommaren i halvskugga. Då blommar de bättre under längre tid.
Här i Umeå har vi Botanova vid universitetsområdet som har öppet då och då. De har mycket exotiska och ovanliga växter - såväl till beskådning som till försäljning.
http://www.angelfire.com/ks/botanova/Många handelsträdgårdar får mycket nu till våren/sommaren så håll utkik där!
Lycka till!
/Ann-Louise i Umeå
Almdalen
23-04-2003, 14:37
Mina favoriter är Phalaenopsis och November/jul/ påskkaktus, har dem sedan flera år är väldigt tacksamma och lättskötta.
Ingegerd
Min favoritväxt vet jag inte vad den heter. Den ser ut som en palm korsad med en anings ormbunke

. Köpte den på IKEA för tio år sedan. Då var den ca 20cm hög, nu är den 1.80. Den tjurar aldrig, kräver inte något speciellt och har stått i samma kruka sen 1995. Ny jord får den sällan och bråkar inte om man glömmer bort att vattna.
Min favorit är min spindellilja.. speciellt när den blommar... Lyktranka och porslinsblomma tycker jag också om..
Jag tycker nog bäst om citrusarna, citron- och mandarinträden, särskilt i perioder när de inte har sköldlöss... När olivträdet mår bra gillar jag det också. Och när alla andra vissnar är paradisträden och diverse olika kaktusar mycket bra att ha...
nilssontherese
23-04-2003, 19:26
Jag tycker allra bäst om Epiphyllum arter!! De är så himla vackra när de blommar ! Sedan är jag ett stort fan av kaktusar i alla dess former!!
Therese
Caroline
23-04-2003, 19:53
Hoyor är min solklara favorit!

Det är det enda som finns på fönsterbrädorna här hemma, så det skulle vara svårt att svara ngt annat!
Helt outstanding!
Ljusalfheim
23-04-2003, 20:44
allt i orkidéväg...! pinoccion är såå produktiv men onc.ornithorhyncum doftar såå sött... även Phalla är fina och lätta..
Några av mina favoriter:
Ödesträdet som blommar just nu, doftrankan som är full av klasar med knoppar, spindelliljorna, porslinsblommorna, listan skulle kunna bli längre...
lilla mamma
24-04-2003, 09:01

Streptocarpusarna, det är blomningsdags nu
Christoffer
24-04-2003, 09:25
Utan tvekan Mose stentavlor (maranta leuconera "fascinator") De är så vackra och mår jättebra här i rummet! Sluter sig så det prasslar på kvällen och öppnar sig prasslande på morgonen. En riktigt levande växt!
Jesper1986
24-04-2003, 11:59
min e iallafall avokadoträd...
Lavendela
24-04-2003, 12:39
Fikonträden på balkongen är mina älsklingar!! De är vackra, doftar gott (bladen) och ger underbar frukt! Lättskötta också.
puss!
CITAT (Christoffer @ 24-04-2003, 10:25)
Utan tvekan Mose stentavlor (maranta leuconera "fascinator") De är så vackra och mår jättebra här i rummet! Sluter sig så det prasslar på kvällen och öppnar sig prasslande på morgonen. En riktigt levande växt!
Var har du fått tag i den?
Vanliga Mose Stentavlor finns lite överallt i handeln! Går ex att handla på Coop Forums krukväxtavdelning under vissa perioder...men det var inte det jag skulle säga.
Min favoritkrukväxt är passionsblomma av olika sorter! Ger en härlig djungelkänsla och har otroligt fina blommor. De flesta sorter är dessutom rikblommande, så även om själva blomman i sig inte varar så länge, så finns det alltid nya knoppar/blommor på gång

Det gäller dock att kunna vara flitig med vattenkannan, de dricker som tokiga!
Jag tror att hibiskus är min favorit, för de växer så de knakar och blommar nästan hela tiden.
/Karin
Det skiftar mycket med favoritväxter. Nu har jag börjat att satsa mycket på växter som fanns i mitt hem under min barndom. Palettblad, tigerbegonia, svärmors tunga, paradisträd mm. Ska införskaffa mig en doftranka också.
Pia
Åsa, mälardalen zon 2
25-04-2003, 10:50
Favoritväxterna varierar under året just nu är det bolliljan(Scadoxus) som jag har som signaturbild just nu, den har precis blommat här hos mig med ca 20cm stora lysande bollar så nu får jag vänta ett år på nästa blomning. Men bladen är tunna och ljust gröna med fläckiga stammar så växten är fin även efter blomningen.
Christoffer
25-04-2003, 17:39
Maranta "fascinator" köpte jag här nere på torget i januari. En femtiolapp kostade den. Den är snyggare än de vanliga mose stentavlorna, men
dessvärre så är bladen tunnare och känsligare. Men det är det värt.
Almabama
25-04-2003, 21:52
Jag vet, fredskallan är inte speciellt spännande men efter att ha plågat den över ett hett element hela vintern där den har fått torka ut hårt, så kan jag inte annat än säga att det är en fantastisk växt som för det första har överlevt och för det andra också belönar mig med blommor. Seglivade saker det där... Vi borde nästan ta upp den vidrigaste blomman också. Lyckliga Lottan är min solklara favorit där. Vad ska man med en sådan till?
maimiti
26-04-2003, 15:43
Borde kanske tveklöst svara Hoyor eftersom det i stort sett är det enda jag har, men citrusträd och orkidéer är så vackra och blommorna doftar så härligt.
Mina favoriter är bl.a. Episcior och Streptocarpusar.
Therese, min Epiphyllum oxypetalum ska blomstra i de nästa dagarna.
mvh
Soili
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.