|
Det är väl ingen som missat Kerstins ”Dagens kanadensare” på det där ”andra stället”? En riktig höjdare speciellt för oss som bor i lite kallare zoner. Egentligen så är det väl bara att föra ner alla namnen på önskelistan  Jag använder funktionen kopiera/klistra in i ett worddokument och har på så sätt fått en samling av ”kanadensiska omdömen”. Den ska skrivas ut och få ligga i bilen om man av någon händelse skulle besöka en handlare som saluför någon av rosorna. Jans Wedding – vilken höjdare. Det blir till att efterlysa den! heirloomroses/Anki
Vilket andra ställe? Fantastisk ros
kerstin z5-6
10-12-2005, 16:19
Jag skriver på rosforum aot  1 ros/dag -
Alpiner i Halmstad
10-12-2005, 16:36
Kerstin! Hade jag lösenordet skulle jag kapa trossarna och plantera en julros på störtningsplatsen. M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
10-12-2005, 17:10
titti49zon6
10-12-2005, 21:28
Varning utfärdas för Kerstins dagens!!!! Har gått så långt att jag bara vill ha pengar eller presentkot i julklapp om jag överhuvudtaget skall ha något Vad jag skall göra för pengarna behöver jag väl inte säga Har en lååååång önskelista
1 ros/dag.  . När började du? Hur många rosor har jag missat?
titti49zon6
11-12-2005, 08:04
Ca 16 st tror jag, men du kan ju scrolla nedåt i listan så får du se alla dom härliga,härdiga rosorna
Om jag inte räknat fel eller missat någon dag så finns det ommdömen om 19 rosor. Dagens har inte kommit ännu. JP Conell John Davis Morden Sunrice Simon Fraser Morden Ruby Quadra Jans Wedding Louis Jolliet Lambert Closse Morden Fireglow Winnipeg parks Adelaide Hoodless John Franklin Prairie Joy Hope for Humanity Morden Blush Frontenac Morden Cardinette Morden Amorette
Dom två sista finns i samma inlägg och fick inget vidare betyg av Kerstin
/Anki
Tack för all namnen på rosorna  , jag gör genast en kopia och spar i favoriter. Jag antar att Kerstin har alla dessa rosor i sitt album och i sin trädgård  . Fantastiskt, så skulle jag också vilja ha  , men det är väl bara att sätta i gång när det blir den årstiden. Plats finns.
kerstin z5-6
11-12-2005, 13:18
Inte riktigt alla finns på bild -en del är helt nya i min trädgård.Antigen var de gröna buskar eller blommade så sent att bilderna inte blev bra Dagens är ett sådant exempel jag tror antalet med dagens är ung 20 sorter  De Montarville  Mörkt röda knoppar som öppnar sig till en klart rosa blomma . 1 meter hög eller något mer .Glesa klasar med 1-4 rosor .Lika blomvillig och långblommande som Frontenac-Blommning juni till september utan uppehåll. har en riktigt stor genetisk mix betående av Queen Elizabeth , Arthur Bell parat med R. kordesii, Masquerade, Red Pinocchio, Joanna Hill och R. spinosissima. Har inte känt någon doft -och sommarens bild av den här rosen var inte så bra -så jag lånar ett par i stället 
Tjusigt Kerstin! Nu fick jag över bilden oxå på ett enklare sätt. Jag måste kolla vad som finns av dessa inför storbeställninhen hos Rosenposten i vår. Hur många kommer det att bli? /Anki
Stånk och stön och avundsjuk Här står på egen rot en Hazeldean som inte får något gott omdöme av mig efter förra sommaren, en Morden Blush som jag älskar efter två somrar och en Suzanne som är ganska menlös efter första sommaren. Dagens roslistan skulle ha kommit tidigare. Men min Prairie Joy klarade inte första vintern här i zon 7 fast den såg fin ut och växte bra hela sommaren. Får man gräva bort??? Och köpa nytt  Jag får nog börja spara pengar till den där umeåtrippen... /Åsa
kerstin z5-6
11-12-2005, 16:58
Tänk på att även -rosor kommer i måndagsexemplar -en del vill inte trots bra zon -eller trivs inte just där Tre gånger gäller .. även för rosor Chinatown tex som är en "vanlig buskros -är bra härdig frisk och vacker hos med -grova grenar på över metern och ingen nedfrysning -I en annan varmare trädgård än min på solig fin plats är det ett skrabbigt ynk till ros ... Hur många det kommer att bli -? säger jag inte ev tjuvläser maken och han tror att jag bara har 10 olika sorter men de räcker ett tag till kan jag säja
Kerstins bild på Dagens Henry Kelsey är en ros som jag blir glad bara över att se. Den finns hos Rosenposten också  Fast jag tycker faktiskt att exemplaret på Kerstins bild är snyggare. Rosenpostens går lite i rosa.  Nu har jag ju lärt mig att jordmån, placering och ålder på busken har betydelse för färgen. Men det vore ändå intressant att få veta vilken av bildena som stämmer bäst med era Henry Kelsey /Anki
kerstin z5-6
14-12-2005, 16:04
och vem kan vara utan Wille B ? Inte jag snart har jag 16 st    Klätterros -hög buskros -med en absolut "egen" rosa ton -knallig men inte cerice -drar åt lila i slutstadiet -Trevligt vitstrimmade kronblad på ett urcharmigt sätt . Lättodlad tacksam , rikblommande-klasar om 30 blommor, svag med söt fruktdoft -Ingen storkbenstendens utan blommar även på låg höjd , -jag har 11 st -och har ytterligare 6 på best listan till min trädgård .   I love William -har velat ha denna ros sen jag läste om den i Thasha Tudors bok . 10 st är ympade varianter -än så länge är de högre än den rotäkta och jag ser ingen skillnad på växtlust, övervintringsförmåga eller annat (-den rotäkta var mindre, lägre från start ) Övervintrar utan problem i 50 cm från mark ytan -förhöjd! cementring med limpajord i z6 William Baffin var namnet:) Ploorp K
Kerstins bild av Henry K stämmer absolut bäst - hos mej. Den är väldigt lysande röd och går inte alls åt rosa!
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-12-2005, 16:04) och vem kan vara utan Wille B ? Inte jag snart har jag 16 st    Klätterros -hög buskros -med en absolut "egen" rosa ton -knallig men inte cerice -drar åt lila i slutstadiet -Trevligt vitstrimmade kronblad på ett urcharmigt sätt . Lättodlad tacksam , rikblommande-klasar om 30 blommor, svag med söt fruktdoft -Ingen storkbenstendens utan blommar även på låg höjd , -jag har 11 st -och har ytterligare 6 på best listan till min trädgård .   I love William -har velat ha denna ros sen jag läste om den i Thasha Tudors bok . 10 st är ympade varianter -än så länge är de högre än den rotäkta och jag ser ingen skillnad på växtlust, övervintringsförmåga eller annat (-den rotäkta var mindre, lägre från start ) Övervintrar utan problem i 50 cm från mark ytan -förhöjd! cementring med limpajord i z6 William Baffin var namnet:) Ploorp K Jag säger bara dregel!!!!!!!!
Oh du milde! Jag måste nog revidera beställningslistan på rosa rosor. Är Wille ett alternativ till Mme Boll eller ett färgstarkare till New Dawn eller ska jag ta....dom alla tre Tack Stina för upplysningan om färgen på Henry K. Hoppas han blir så hos mig också. Det är ganska stora färgskillnader mellan olika bilder när man söker på "nätet" också. Det kan ju i och för sig bero lite på kameran och den som redigerat bilden. /Anki
kerstin z5-6
14-12-2005, 18:18
New Dawn, ljust skär rosa och Wille B mörkt rosa falnar i kall lila ton - blir ung lika höga/ och säkert urfina ihop  LOL medan madame Boll är en klar buskros- kall rosa mittemellan tonen hos ND och William B--- Kompakt och betydligt lägre Det blir tilll att bestämma sej mhm
Ja, ja, Trädgå´n i Söderfors har den och jag ska av en ren händelse förbi där i mitten av maj. Det får väl bli alla tre då. Hugger jag ner en gran kan jag utöka rosgropenen aning Helenae hybrida ska ju få plats också (eller få och få... hon lär ju ta sin plats) /Anki
Oj Kerstin har du 16 William Baffin, tjusigt Här min enda av denna sort.  William Baffin, första året. Dom vita strecken är vackra det gör blomman levande.  Och i år, tredje året har den blivit hög, i höst ca 2 m.
kerstin z5-6
14-12-2005, 22:16
Stina ! Så kul att du håller med om färgen -den röda! hos Henry -gladrosen !Hos en del blir den inte sån -men nu är vi i alla fall två (-eller tre , minns inte <Kajsa hur det var med din färg ?)?
CITAT (Kajsa @ 14-12-2005, 20:53)  Och i år, tredje året har den blivit hög, i höst ca 2 m. Åh vad jag hoppas att den växer så snabbt även här uppe i norr! Jag har satt min enda WB på den ena sidan om en rosenbåge med en John Davies står på den andra sidan, båda är nya för i år hos mig.
Kerstin, Min Henry Kelsey planterades i höst, så nästa sommar får jag se hur färgen blir, med min sand kanske det blir en annan röd nyans. Betty, den rosen växer så det knakar, det gör den säkert i norr med, men det tar några år. Min står kallt och blåsigt på min framsida.
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-12-2005, 22:16) Stina ! Så kul att du håller med om färgen -den röda! hos Henry -gladrosen !Hos en del blir den inte sån -men nu är vi i alla fall två (-eller tre , minns inte <Kajsa hur det var med din färg ?)? Gladros - vilket bra namn!!! Färgen är sanslöst läcker tycker jag. Jag har min planterad bland lägre mildfärgade coverrosor och den står där och blommar (inte nu förstås  ) och vrålar "Kolla mej!!!!" /Stina
kerstin z5-6
15-12-2005, 14:35
Jaha, då står man där igen då som en åsna mellan hötapparna (igen). Dagens kandensare: Morden centennial Vilka ska jag byta ut så även den får plats, Mme Boll eller Bonica. Kajsas bilder verkar ha lite "skarpare" rosa färg än Kerstins som går mer åt rött. Färgmässigt, är den närmare Mme Boll? Storleksmässigt, är den ungefär som Bonica? Jag måste fråga eftersom jag inte sett någon av rosorna i verkligheten. Anki
Blomman är stor, mer som Mme Boll, färgen är starkare än Mme Boll.   Den höga John Cabot.
Tack så mycket, men då var det ju det här med doften....... Va svårt det här är! Jag vill ju ha ALLT Jag måste nog öppna en ny tråd innan jag skickar in beställningen så ni som sett rosorna i verkligheten får hjälpa mig att placera dom rätt rent färgmässigt. Om det nu går. Det verkar som nyanserna kan skilja ganska mycket beroende på en massa olika faktorer. Storleken kan man tydligen inte heller gå på. /Anki
kerstin z5-6
18-12-2005, 17:48
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|