Kan vara TVn. Inte att det är "fel" på den, men att den inte är tillräckligt bra på att stabilisera en dålig insignal. Normalt sett kan de kompensera för lite svajig videobild, men inte alltid. Kan även vara så att det nätverk av kablage som numera brukar vara anslutna till TVn kan må bra av att flyttas runt lite. En släkting hade stora problem med rullande bilder i Kabel-TV-kanaler. Då bytte vi plats på DVDn och XBOXen i scartkontakterna...perfekt.
Min video var inte alls överens med min TV vid snabbspolning med bild. Svartvit bild, rullande. Blev bättre sen jag satte TV och videon i samma ellutag, tidigare satt de i två ellutag som gick via olika proppar...ja, låter som trolleri, men, elektronik är fullt av magi...

Eftersom det är lika illa på flera band så kan det nog inte vara banden iaf, om de inte alla är inspelade på samma video. Jag hade en del gamla band som jag hade problem med, speciellt stereo-ljudet, fick prova 4-5 olika märken innan jag hittade en video som klarade dem bra, JVC.
Men är din video nyinköpt så lämna tillbaks den, det är nog enklast.
För övrigt misstänker jag att VHS-spelare i dagsläget håller en ganska låg kvalitetsnivå, de är ruskigt billiga och plastiga
(Själv tycker jag att VHS borde fasats ut för 15 år sen, till fördel för SVHS eller annat, men det är en annan diskussion:) )