Vi är tre hushåll som lägger grönsaksavfall i en kompostbehållare i trä med lock. Jag läste nyss i en bok att man ska strö över t.ex. lite träspån när man lagt nytt avfall i komposten. Men en annan som deltar i experimentet har trott att man INTE ska göra så. Hur gör ni?
Eva 33c
10-12-2005, 12:38
Jag har en hushållskompost sedan många år (13 närmare bestämt) och jag köper kutterspån (som man ströar med i stall) och använder varje gång jag fyller på komposten. Det har fungerat utmärkt. En kompost med grönsaksavfall blir ganska fuktig så något att ströa med behövs. Jag tycker kutterspånet ger en bra "struktur" på kompsten.
Mvh Eva i Falun
Lene i Fredrikstad (Norge)
11-12-2005, 14:15
Ja, man måste strø med noe som er fattig på nitrogen og rikt på carbon eks.: kutterspon, barkstrø, kompoststrø (som jeg bruker, vi får det i kommunen her), papir, kartong, eggkartong ol i små biter.
Men det kommer jo ann på hva dere legger i komposten.
I min Kaldkompost - hagekompost (med hageavfall) legger jeg ikke i strø. Men i min husholdningskompost (varmkompost) gjør jeg som jeg skriver øverst her.
Maria i Helsingborg
11-12-2005, 17:37
I vår hushållskompost åker det också i spån, smulad kartong/papp och hörester + lite skit, allt från våra djurburar. Det blir som sagt fin struktur på resultatet!
Svante, zon 1
14-12-2005, 16:54
Vi har en hushållskompost där vi slänger "allt" som kan förmultna, dvs inte bara grönsaker. I början ströade jag inte och då var komposten kompakt och tung, och förmultningsprocessen gick långsamt. Sedan skaffade jag sågspån att ströa med, och det har verkligen gjort underverk. Komposten är varmare (ca 30° C just nu) och inte lika kompakt. Så något kolrikt och torrt kan jag verkligen rekommendera.
Kan bara instämma. Jag var generellt skeptisk till kompost på hushållavfall efter att ha bevittnat mina föräldrars stinkande geggamojja till hushållskompost, men min egen kompost funkar hur bra som helst och luktar inte alls. Skillnaden mot mor och far är att jag lägger i några rejäla skopor med sågspån (hämtas gratis från en såg i närheten) och blandar om varje gång jag tömmer nytt i.
Ingrid på Västkusten
21-12-2005, 07:34
Jag kör med löv. I starten använde vi flis d v s sådant vi tillverkade själva genom att köra trädgårdstuggen, men det blev för mkt och tog lång tid å brytas ner. Numera är det löv på hösten, vintern och våren, (gratis) och sedan är det sådan 'pjutt' på komposten att vi inte använder annat mer än lite gräsklipp nån gång resten av året. Tycker inte om tanken att köpa något för att ha i komposten, det strider liksom emot tanken :-)
Hushållspappret funkan bra i komposten med :-)
Hälsar Ingrid
solkatten
30-12-2005, 09:35
Äggkartonger kan man lägga i också.
Ingrid på Västkusten
02-01-2006, 10:24
Fast äggkartongerna är utmärkta 'starters' för brasan inomhus :-)
Är det nån som har provat med flis från en kompostkvarn? Vi har tänkt skaffa en kompost för hushållsavfall så fort vi hittar en bra modell, och eftersom vi lätt kan göra många hinkar flis om året skulle det vara praktiskt att använda flis i hushållskomposten.
Vi hämtar gratissäckar med spån från en såg och varvar i matkomposten ( det ska inte vara spån från tryckimpregnerat virke ) men på höstarna när jag har löv tar jag det också. På sommaren blandar jag i lite av varje från trädgården, då är det ju full sprutt, så då är det inga bekymmer.
Problemen är på vintern när det blir lite för kallt, allt går lite långsammare. Matkomposten är en guldgruva, den vill jag inte vara utan, massor av fin jord får man gratis.
Jag har testat spån från tre olika AL-KO-kvarnar, alltifrån en Dynamic Micro (dubbla knivar) som ger ett finmalet spån till en Silent Power (tystgående) som tuggar ner och pressar sönder materialet i större bitar, upp till ett par cm långa. Både stora och små bitar fungerar, men de stora bitarna finns ju kvar i kompostmullen medan jag inte närker av de mindre.
Gunnar
Jag tänkte köra med spån men fick höra av så många att det tar en sådan tid att bryta ner det att det var bättre med ogödslad torv, vilket är det jag använder. Funkar hur fint som helst. Menjag använder även äggkartonger och papper. Fick ett tips på Engelsk TV att alla som har datorer och har en dokumentförstörare har en guldgruva för komposten. Utmärkat att blanda ner i komposten. Så jag skall nu spara mitt pappers flis för det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.